Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Polestar 3 Long Range Single Motor: nu in productie met verrassend grote actieradius

Polestar 3 Long Range Single Motor: nu in productie met verrassend grote actieradius

Auteur Bas van der Weerd

Polestar heeft de productie van de Polestar 3 Long Range Single Motor officieel aangekondigd. Deze nieuwe variant van de elektrische SUV wordt gebouwd in de Volvo-fabriek in Charleston, in South Carolina. De goedkoopste uitvoering van deze forse SUV, die we als het sportieve broertje van de Volvo EX90 kunnen beschouwen, komt met een aangename verrassing. Hij blijkt namelijk een actieradius van meer dan 700 kilometer te hebben. En zo heeft de meest betaalbare versie van de Polestar 3 de grootste actieradius, wat deze nieuwkomer best wel een serieuze concurrent in het premium EV-segment maakt.

Efficiëntie als onverwacht sterke troef van de Polestar 3 Single Motor

De Polestar 3 Long Range Single Motor, die sinds kort van de band rolt, belooft volgens het persbericht van Polestar een indrukwekkende actieradius van 706 km (volgens de WLTP-norm). Daarmee overtreft hij zelfs de verwachtingen van Polestar zelf. De grote actieradius is te danken aan een combinatie van factoren. Natuurlijk begint het bij de forse accucapaciteit. De Polestar 3 Single Motor heeft hetzelfde 111 kWh accupakket als de Dual Motor-versie. Maar dankzij de enkele elektromotor is het energieverbruik een stuk lager.

Hoewel de Single Motor-versie achterwielaandrijving heeft in plaats van vierwielaandrijving, levert hij nog steeds heel respectabele prestaties. Met een vermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 490 Nm sprint de Polestar 3 in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u. En ook aan de snellaadzuil kom je niets te kort. De Polestar 3 Single Motor kan dankzij de 800 volt-technologie met een maximale snelheid van 250 kW laden, waardoor de accu ondanks zijn bovengemiddelde capaciteit in slechts 30 minuten van 10% tot 80% is opgeladen.

Polestar 3 Long Range Single Motor

Luxe en comfort blijven natuurlijk behouden

Polestar staat bekend om zijn minimalistische design en hoogwaardige afwerking, en de Long Range Single Motor-versie is daarop geen uitzondering. Kopers kunnen kiezen uit diverse opties en pakketten om hun Polestar 3 te personaliseren. Denk aan verschillende exterieurkleuren, interieurafwerkingen met Nappa-leer en een high-end audiosysteem van Bowers & Wilkins.

Ook op het gebied van comfort doet de Single Motor-versie geen concessies. De auto is voorzien van een geavanceerd dempersysteem met Hydraulic Rebound Stops en Frequency Selective Damping, wat volgens het Zweedse merk voor een comfortabele en dynamische rijervaring zorgt.

Michael Lohscheller, sinds kort CEO van Polestar: "Met de start van de productie van de Long range Single motor in de VS maken we de Polestar 3 bereikbaar voor nog meer klanten. De nieuwe basisversie van ons full-size topmodel combineert de dynamische en luxe kenmerken van de Dual motor-versies met een lagere vanafprijs en een nog hoger bereik."

Prijs vanaf
€ 86.950,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
250 kW
250 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
32 liter
484 liter
Rijbereik
567 - 706 km
Netto
107 kWh
107 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 2200 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Maakt dit de Polestar 3 tot een onverwachte sterke concurrent?

Met zijn combinatie van een premium imago, onderscheidende uitstraling, aantrekkelijke prijs én grote actieradius wordt de Polestar 3 Long Range Single Motor opeens een onverwacht interessante optie. Zeker nu diverse andere premium merken – de Audi Q6 e-tron en Volvo EX90 uitgezonderd – op het gebied van SUV’s momenteel niet zo veel nieuws te bieden hebben.

Dat maakt de introductie van de Long Range Single Motor-versie misschien wel tot dé strategische zet die Polestar nodig heeft om ook met andere modellen dan de inmiddels overbekende Polestar 2 door te breken. Door deze betaalbaardere variant aan te bieden die ook nog een ongekend grote actieradius heeft, spreidt het merk niet alleen zijn belangen maar komt het ook met een ‘premium alternatief’ voor de duurdere uitvoeringen van bijvoorbeeld de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9.

En in het eigen premium segment kan de Polestar 3 hiermee ook weer sterker concurreren tegen de eerdergenoemde Audi Q6 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV en natuurlijk de Volvo EX90. Daarbij neemt de Polestar 3, met zijn combinatie van sportiviteit, Scandinavisch design én forse actieradius in dit segment ook nog eens een vrij unieke positie in. Daardoor heeft de Polestar 3 misschien wel alles in huis om een succes te worden.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Polestar 3

Long Range Dual motor
Vermogen:
489 pk
Topsnelheid:
210 km/h
0 - 100 km/u:
5 seconden
Long Range Performance
Vermogen:
517 pk
Topsnelheid:
210 km/h
0 - 100 km/u:
4.7 seconden
Long Range Single motor
Vermogen:
299 pk
Topsnelheid:
180 km/h
0 - 100 km/u:
7.8 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 18.3 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 24.3 kWh

Actieradius

107 kWh.:
Zomer   585 km
Winter   440 km
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie