Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai Ioniq 9: Maakt hij de hoge verwachtingen waar?

Auteur Bas van der Weerd

Na maanden van teasers en wilde geruchten is hij gisteravond eindelijk onthuld: de Hyundai Ioniq 9. Uiteraard is hij wat minder revolutionair dan de eerder gepresenteerde concept auto. Toch hoopt de Koreaanse autofabrikant dat deze ruime elektrische SUV – hij heeft maar liefst drie zitrijen - een revolutie onder de ruime gezinsauto's teweeg zal brengen. Maakt de Ioniq 9 de hoge verwachtingen waar? 

Ingetogen design met futuristische trekjes

Ten eerste is duidelijk dat het design van de Ioniq 9 niet voor iedereen tot de favorieten zal behoren. Waar de conceptauto nog futuristische trekjes vertoonde, is de productieversie toch wat meer ingetogen. De Parametric Pixels-verlichting is gebleven, maar de algehele vormgeving is een stuk conventioneler dan verwacht. Toch heeft Hyundai de Ioniq 9 een eigen gezicht gegeven, met vloeiende lijnen en een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,259 Cd. Om die lage luchtweerstand te bereiken, heeft Hyundai trouwens een aantal slimme trucjes toegepast, zoals een dual-motion actieve luchtklep (AAF) die de luchtstroom optimaliseert.

Ruimte is er absoluut in overvloed

Op het gebied van ruimte stelt de Hyundai Ioniq 9 zeker niet teleur. Met een lengte van 5.060 mm en een wielbasis van 3.130 mm is het een van de grootste elektrische SUV's op de markt. En die ruimte wordt goed benut, want de Ioniq 9 biedt plaats aan maar liefst zeven personen. Ook de bagageruimte mag er zijn: 620 liter met alle stoelen in gebruik, en 1.323 liter met de derde zitrij neergeklapt.

Hyundai heeft slimme oplossingen bedacht om de ruimte optimaal te benutten. Zo zijn de stoelen op de tweede rij draaibaar, zodat passagiers face-to-face contact kunnen hebben. En de Relaxation Seats op de eerste en tweede rij kunnen volledig worden gekanteld, inclusief een beensteun – ideaal voor een dutje tijdens de laadpauzes.

Actieradius en prestaties: missie geslaagd?

De Ioniq 9 is gebouwd op Hyundai's Electric-Global Modular Platform (E-GMP) en heeft een 110,3 kWh accu. De Long-Range achterwielaangedreven versie heeft een WLTP-actieradius tot 620 km. Dat is een mooie score, maar dat kan ook haast niet anders met zo’n grote accu. Snelladen kan overigens met maximaal 350 kW, waardoor je de accu in 24 minuten van 10 tot 80 procent kunt laden.

Hyundai biedt de Ioniq 9 aan met verschillende aandrijflijnen. De Performance-versie, met twee 160 kW elektromotoren, sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor wie het wat rustiger aan wil doen, zijn er ook Long-Range versies met achterwiel- of vierwielaandrijving. En voor de avonturiers onder ons: de Ioniq 9 kan een aanhanger tot 2.500 kg trekken. In de aanhangwagenmodus detecteert de auto de aanwezigheid van de trailer en past de geschatte actieradius daar netjes op aan. Uiteraard neemt hij de benodigde laadpauzes ook in de routeplanning op.

Interieur: ruim, met veel technologie

De Ioniq 9 is voorzien van een gebogen panoramisch scherm, Hyundai's AI Assistant, Features on Demand (FoD) en Bluelink Connected Car Services. Over-the-air updates zorgen ervoor dat de auto altijd over de nieuwste software beschikt. Al met al een aardig pakket aan moderne technologie, maar niet revolutionair vernieuwend.

Het interieur is dus behoorlijk ruim en er lijkt ook veel aandacht aan het comfort te zijn besteed. De materialen zien er hoogwaardige uit en de ontwerpers van Hyundai hebben diverse slimme oplossingen bedacht. En natuurlijk zijn die materialen deels van gerecycled kunststof.

De draaibare stoelen en de Relaxation Seats zijn een leuke toevoeging maar niet bepaald revolutionair. Hyundai heeft overigens ook veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Akoestisch gelaagd glas, driedubbele afdichtingen en versterkt plaatwerk rond de A-stijl moeten zorgen voor nog meer stilte. En dat is iets wat in een toch al stille elektrische auto heel goed tot zijn recht komt.

Veelbelovend, maar wat zegt dat?

De Hyundai Ioniq 9 is zonder meer een veelbelovende elektrische SUV. Hij heeft een aantal sterke punten, zoals de ruime binnenruimte, de lange actieradius en de vele slimme features. Of de Ioniq 9 een succes wordt, zal ook afhangen van de prijs, concurrentie en de uiteindelijke rijeigenschappen. Een reden om met belangstelling uit te kijken naar de eerste testritten.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie