De Volvo EX90 is eindelijk in productie. Wat heeft hij te bieden?
De Volvo EX90, het langverwachte volledig elektrische vlaggenschip van de Zweedse autofabrikant, rolt eindelijk van de productieband. Deze grote, elektrische SUV komt vanwege softwareproblemen wat later op de markt, en wel precies op het moment dat Volvo aangeeft dat het even wat rustiger aan doet met het streven naar een volledig elektrisch leveringsprogramma. Maar wat heeft deze elektrische zevenzitter nu precies te bieden? Laten we eens kijken naar de specificaties en de eerste indrukken van de internationale autopers.
Scandinavisch design en een zee aan ruimte
De EX90 is een imposante verschijning. Met zijn forse afmetingen, vergelijkbaar met de XC90, is het een echte SUV die ruimte biedt aan maximaal zeven personen. Hij is 5,04 meter lang, 1,95 meter breed, 1,74 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,99 meter, terwijl de bagageruimte een inhoud van 310 tot 1915 liter heeft.
Het design van de Volvo EX90 is typisch Scandinavisch: strak, minimalistisch en elegant. Opvallende details zijn de gesloten grille, de T-vormige 'Thor's Hammer'-koplampen en de aerodynamische elementen die de luchtweerstand verminderen.
Binnenin de EX90 word je verwelkomd door een oase van rust en luxe. Het interieur is ruim en licht, met hoogwaardige, duurzame materialen zoals gerecycled hout en textiel. Het geavanceerde infotainmentsysteem, met de bekende Google-integratie, zorgt voor naadloze connectiviteit, terwijl de focus op veiligheid en comfort kenmerkend blijft voor Volvo. Het panoramadak en de premium afwerking maken de ervaring compleet.
Krachtige aandrijflijnen, grote accu’s en indrukwekkende actieradius
Volvo biedt de EX90 aan in drie varianten:
- Single Motor: Voorzien van één elektromotor met 205 kW / 279 pk en achterwielaandrijving. Deze versie heeft een 104 kWh accu en biedt een actieradius van 580 km (WLTP).
- Twin Motor: Met twee elektromotoren, goed voor 300 kW / 408 pk en vierwielaandrijving. Deze heeft een 111 kWh accu en de actieradius hiermee bedraagt ongeveer 619 km.
- Twin Motor Performance: De krachtigste versie met 380 kW / 517 pk en een koppel van 910 Nm. Ondanks het extra vermogen is de actieradius met de 111 kWh accu nog altijd 614 km.
Alle versies ondersteunen snelladen tot 250 kW (gemiddeld 140-150 kW), waardoor de accu in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.
Veiligheid voorop, technologie aan boord
Veiligheid staat bij Volvo altijd voorop, en de EX90 zet die traditie voort. De auto is uitgerust met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, waaronder het LiDAR-systeem dat de omgeving tot op honderden meters afstand scant, zelfs in het donker. Het systeem werkt samen met camera’s en radars om gevaren vroegtijdig te detecteren. Volgens Autovisie biedt het LiDAR-systeem "een niveau van veiligheid dat zijn tijd ver vooruit is", wat Volvo helpt om zijn visie op een echt veilige toekomst dichterbij te brengen. In de toekomst wordt ook autonoom rijden mogelijk dankzij over-the-air updates.
Lof en kritiek van de autopers
De eerste testresultaten van de internationale autopers zijn overwegend positief, maar er zijn ook enkele kritische kanttekeningen. Laten we de bevindingen van de belangrijkste bronnen bekijken:
Rijervaring: Comfort en kracht
De EX90 wordt geprezen om zijn comfortabele en stille rijgedrag. Dankzij de luchtvering worden oneffenheden in het wegdek effectief gefilterd, wat zorgt voor een aangename en serene rijervaring. AutoWeek beschrijft het als "een grote, comfortabele reisauto" met een "heerlijk stil interieur". Ook de acceleratie van de Twin Motor Performance maakt indruk, waarbij de SUV in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. TopGear noemt het een "zevenzits Volvo die binnen 4,9 seconden naar de 100 accelereert". Dat laatste klopt met de door Volvo opgegeven specificaties van de EX90 Twin Performance
Actieradius en laadmogelijkheden
De reële actieradius van de EX90 lijkt de verwachtingen waar te maken. Testers melden dat de auto in praktijkomstandigheden tussen de 400 en 450 kilometer kan afleggen op een volle accu, afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. Het snelladen werkt volgens AutoWeek "uitzonderlijk efficiënt", waardoor lange ritten zonder zorgen mogelijk zijn.
Infotainment en technologie
Het infotainmentsysteem, dat wordt aangedreven door Google, krijgt veel lof vanwege de intuïtieve bediening en de betrouwbare spraakbesturing via Google Assistant. AutoReview noemt de integratie van Google Maps "een grote plus", vooral bij lange ritten waarbij real-time verkeersinformatie essentieel is.
Ook de videoreviews die online beschikbaar zijn, bevestigen de meeste positieve punten van de geschreven reviews. Zo benadrukt Electrifying.com in hun uitgebreide videoreview dat de EX90 "een benchmark zet op het gebied van comfort en technologie". Ook Fully Charged is onder de indruk van de veiligheidsopties, hoewel ze wel wijzen op het hoge gewicht van de auto, wat soms invloed heeft op de wendbaarheid in bochten en een log gevoel kan geven.
Voordelen en nadelen van de Volvo EX90
Voordelen:
- Rijklaar comfort: Uitstekende vering en zeer goede geluidsisolatie maken de EX90 een perfecte auto voor lange afstanden.
- Veiligheidssystemen: Het LiDAR-systeem en de vele rijhulpsystemen tillen de veiligheid naar een hoger niveau.
- Technologie: Intuïtieve Google-integratie met een geavanceerd infotainmentsysteem.
- Ruime actieradius: Ongeveer 600 km, waardoor de EX90 praktisch inzetbaar is voor lange reizen.
- Goede DC-laadsnelheid: Ondanks de grote accu kun je hem tot 80% opladen in ongeveer 30 minuten.
Nadelen:
- Hoge prijs: De EX90 is duidelijk in het hogere prijssegment, wat voor sommige kopers een drempel kan zijn.
- Softwareproblemen: In vroege modellen waren enkele softwareproblemen zichtbaar, zoals vastlopende schermen. Dit is als het goed is opgelost, en anders zal dat via OTA-updates gebeuren.
- Gewicht: Het hoge gewicht van de auto kan een beetje log gevoel geven en beïnvloedt de wendbaarheid, vooral in bochten.
- Beperkte beschikbaarheid: In de eerste productiefase is de EX90 nog niet in Europa beschikbaar, bereid je dus voor op een wat langere levertijd.
Eindoordeel: Veelbelovend, prijzig, en met wat ruimte voor verfijning
Aan de hand van de informatie waar we over beschikken, kunnen we niet anders stellen dan dat de Volvo EX90 een aardig indrukwekkende eerste indruk maakt. Met zijn ruime interieur, krachtige motoren en geavanceerde technologie lijkt de EX90 een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een luxe, veilige en comfortabele elektrische SUV. Hoewel er enkele verbeterpunten zijn, zoals het beetje logge gevoel en de kleine softwareproblemen - die als het goed is nu zijn opgelost - is de EX90 een veelbelovende nieuwkomer in het premium EV-segment.
We kunnen ons echter niet aan de indruk onttrekken dat de prijsstelling misschien wat aan de hoge kant is. Of kopers de prijs van de EX90 – die begint bij € 83.495 – wel reëel vinden, dat zullen de verkoopcijfers zonder enige twijfel laten zien. Het feit dat de recent vernieuwde XC90 PHEV dankzij de BPM nog eens 10 mille duurder is, kan het succes van de EX90 in Nederland in ieder geval een klein duwtje in de rug geven.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford