Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Audi Q6 e-tron: revolutie of evolutie?

Auteur Bas van der Weerd

Het is allang geen nieuws meer dat de verbrandingsmotor steeds meer plaats moet maken voor een elektrische aandrijving. Auto’s worden daardoor schoner, zuiniger, stiller en duurzamer. In deze transitie speelde Audi met de elektrische e-tron aanvankelijk een vrij belangrijke rol. Nu er steeds meer concurrenten op de markt zijn is de positie van de Audi e-tron, die nu overigens Q8 e-tron heet, wat minder dominant. Evengoed mag deze auto zich nog verheugen in een behoorlijk schare fans. Audi, dat jarenlang een “voorsprong door techniek” propageert, wil met de nieuwe Q6 opnieuw op voorsprong zien te komen. Met zijn geavanceerde technologie, krachtige aandrijflijn en royale uitrusting belooft hij inderdaad een geduchte concurrent te worden. Is de Q6 e-tron echt een revolutie in de EV-markt, of is het meer een evolutie van wat we al kennen?

Vormgeving is uiteraard typisch Audi

De eerste blik op de Q6 e-tron doet in ieder geval vermoeden dat we hier met een evolutie te maken hebben. De auto heeft een gestroomlijnde, moderne vormgeving die we herkennen van andere Audi-modellen. Natuurlijk, Audi staat ook al jarenlang voor een vrij consistente designtaal. Eventuele wijzigingen worden bij Audi doorgaans heel subtiel doorgevoerd en dat is ook aan de Q6 e-tron te zien. Qua afmetingen kunnen we de Q6 e-tron vergelijken met die van de Q5 maar onder de motorkap schuilt uiteraard een compleet andere en bovendien ook heel nieuwe technologie. De Q6 e-tron is gebaseerd op het Premium Platform Electric (PPE), dat gedeeld wordt met de elektrische Porsche Macan. Dit nieuwe platform biedt tal van voordelen, zoals een optimale gewichtsverdeling, een efficiënte aandrijflijn en een flexibele architectuur.

Lees ook: Review Audi Q6 e-tron quattro: geslaagde inhaalpoging?

Dit is de Audi Q6 e-tron:

Actieradius tot 625 kilometer

Audi biedt de Q6 e-tron vooralsnog in twee versies aan, aangezien er ook een SQ6 e-tron komt. De ‘normale’ Audi Q6 e-tron krijgt een systeemvermogen van 285 kW terwijl de SQ6 e-tron over een vermogen van maar liefst 380 kW beschikt. Dat zorgt uiteraard voor sportieve prestaties. De Q6 kan in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en heeft een topsnelheiden van 210 km/u. Daar doet de SQ 6 e-tron nog een schepje bovenop met een topsnelheid van 230 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 5,9 seconden.

In het begin is de Audi Q6 e-tron (en de SQ6 e-tron) alleen verkrijgbaar met een 100 kWh (netto 94,9 kWh) accupakket, waarmee de auto volgens de WLTP-norm een afstand tot zo’n 625 kilometer kan afleggen. Die afstand is niet toonaangevend maar het is evengoed een afstand waar je waarschijnlijk niemand over zult horen klagen.

Interessanter is de DC-laadsnelheid. De Audi Q6 e-tron is uitgerust met 800-volt technologieën die een hoge laadsnelheid tot 270 kW mogelijk maakt. Daardoor kan de auto in slechts 21 minuten worden opgeladen van 10% tot 80%. Net als de Porsche Macan biedt de Audi Q6 e-tron de mogelijkheid tot het zogenaamde ‘bankladen’. Bij 400-volt laadstations wordt de 800-volt accu in twee gelijke delen verdeeld die parallel worden opgeladen met maximaal 135 kW. Hierdoor wordt de laadtijd aanzienlijk verkort, zelfs bij laadstations die niet de maximale 270 kW ondersteunen.

Met Plug & Charge autoriseert de auto zichzelf bovendien automatisch bij daarvoor geschikte laadstations. Zodra de laadkabel wordt aangesloten, start het laadproces zonder dat de bestuurder verdere handelingen hoeft te verrichten. Het normale AC-opladen kan met de gebruikelijke 11 kW.

De Audi SQ6 e-tron:

Uitgebreide standaarduitrusting

Het kan natuurlijk niet anders of de Audi Q6 e-tron blinkt uit door een uitgebreide standaarduitrusting. Achter het stuur bevindt zich een digitaal instrumentarium dat alle belangrijke rij-informatie duidelijk weergeeft. Een optionele Augmented Reality Head-Up Display projecteert relevante informatie in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat deze zijn ogen op de weg kan houden. Het 12,3-inch touchscreen infotainmentsysteem is volgens Audi bijzonder gebruiksvriendelijk en biedt tal van features, zoals navigatie, connectiviteit met smartphones en een audiostreamingdienst. Ook kan de gebruiker er zelf diverse extra apps aan toevoegen.

Veiligheid staat als vanouds hoog in het vaandel bij Audi. De Q6 e-tron is uitgerust met bekende veiligheidsfeatures als adaptieve cruise control, lane keeping assist en automatische noodremhulp.

Optioneel is hij ook verkrijgbaar met vierwielbesturing en luchtvering voor een superieur rijcomfort en optimale grip. Andere optionele extra's voor de Q6 e-tron zijn een Bang & Olufsen audiosysteem voor een ultieme geluidsbeleving en een panoramadak voor een gevoel van ruimte en vrijheid.

Prijzen nog even schatten

Wat de prijzen van de Q6 e-tron en SQ6 e-tron betreft: die worden in een later stadium bekend gemaakt. De Q4 e-tron begint bij ongeveer 55 mille en de Q8 e-tron bij bijna 80 mille. We verwachten daarom dat de prijzen van de Q6 e-tron bij zo’n 65 à 70 mille zullen beginnen.

Is de Q6 e-tron zijn prijs waard? Om dat voor jouzelf te bepalen, dan hangt dat natuurlijk af van jouw behoeften, verwachtingen en budget. De auto biedt een geavanceerde technologie, krachtige aandrijflijn, hoge DC-laadsnelheid en een royale uitrusting. Dat heeft uiteraard zijn prijs. Met de door ons geschatte prijzen kunnen we stellen dat de Q6 in vergelijking met andere elektrische SUV's in de premiumklasse best wel een competitieve aanbieding is. En nee, we geen hem niet vergelijken met de Tesla Model Y. Dat is toch echt een heel ander segment.

Toch maar evolutie

Of de Audi Q6 e-tron een revolutie of een evolutie is? Niet dat Audi met de Q6 e-tron geen grote stappen zet, integendeel zelfs, maar laten we het maar op evolutie houden. Om Audi (en Porsche, gezien het PPE-platform) niet te kort te doen: waar zouden we zijn zonder evolutie?

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie