Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijden met de Kia EV9, GROOTS maar saai

Auteur Joeri van Dam
21 februari 2024

Karim Habib, die naam zegt je misschien niets, maar weet dat je de aankomende jaren veel van zijn ‘handtekeningen’ op de weg zult zien. Hij is namelijk sinds 2023 verantwoordelijk voor het design van nieuwe Kia’s. De Kia EV6 was bij zijn introductie al zover uitontwikkeld dat hij nog net een paar pennestrepen kon zetten. De EV9 is de eerste Kia van zijn hand. Maar zeker niet de laatste, weet dat bijvoorbeeld de Kia EV3 al voor dit jaar in de coulisse staat te wachten. De Kia EV4 volgt later. Dat worden mooie jaren

Voordelen Nadelen
Waar voor je geld
Elektrische specificaties
Bi-directioneel (wachten op de laadpaal)
Niet premium, maar waar voor je geld (zie andere punt)
Grote draaicirkel
Geen zuinigheidswonder, duh

De Kia EV9 is een mooie strak getekende auto om te zien. Gevoelsmatig is zijn uiterlijk toekomstbestendiger dan de moderne EV6. Aerodynamisch om te zien is deze EV9 niet, maar tja, dan hadden we met ze’n allen maar niet een voorliefde voor SUV’s moeten ontwikkelen. Echter, door zijn strakke lijnen heeft hij nog een redelijke luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 wat best netjes is.

Zo extravagant als dat hij er van buiten ziet, zo bijna saai ziet hij er van binnen uit. Het opgeruimde dashboard helpt daar niet aan mee. Kia heeft wel veel tijd besteed aan de plek van de knoppen en indeling van het in drie delen opgedeelde scherm. Maar weinig tijd is er gestoken in de kleurcombinaties van het interieur. Het leder is altijd vegan, niets mis mee, maar er kan enkel gekozen worden uit donkergrijs met zwart of, lichtgrijs met een donkergrijze rand aan de bovenkant van de stoelen. Het dashboard is afhankelijk van de uitvoering in donkergrijze of lichtgrijze tinten te leveren. Bij de GT-Line staat het GT-Line logo in de stoel. Qua exterieurkleuren is de keuze ook niet reuze. De Air, Plus en Launch Edition kun je kiezen in weinig opvallende varianten zoals wit, zilver, grijs, zwart en iceberg green (een groengrijze tint). Oh ja, hij is ook in het Flare Red te verkrijgen. Maar dat moet je wel durven bij een 5 meter lange hoge SUV. Tatu tatu, daar komt brandweerman Sam. De prachtige en opvallende Blue Matte kleur (oceaan blauw) is enkel op de Launch Edition GT-Line te bestellen, jammer.

Niet alleen van buiten is de EV9 groot, maar ook van binnen. Zo groot zelfs dat je voorin een functie hebt om te kunnen praten met de achterste passagiers. Je stem komt dan alleen bij de achterste bank (de EV9 heeft altijd drie zitrijen) uit de speakers. Terugpraten vanaf de achterste zitrij naar de voorste gaat gewoon op de ouderwetse manier ‘roepen’. Elke auto met een wielbasis (afstand tussen voorste en achterste zitrij) van bijna 3 meter heeft véél binnenruimte. De Kia heeft zelfs 3.1 meter én een compleet vlakke vloer. Je kunt er dus je hockeytraining in geven bij slecht weer. En met 338 liter bagageruimte, bij alle drie de zitrijen omhoog, kun je in de kofferbak ook de boodschappentassen met versnaperingen voor na de wedstrijd kwijt. En als je je laadkabel strak oprolt, dan kan deze onder de motorkap in de frunk geplaatst worden.

Wat zeggen de specs van de EV9?

Je krijgt altijd een 99,8 kWh (bruto, 96 kWh netto) accupakket. Gecombineerd met alleen achterwielaandrijving betekent dit 204 pk. Wil je dat de voorwielen óók aangedreven worden, dan heb je 384 pk tot je beschikking. Bij twee elektromotoren wordt het trekgewicht ook verhoogd van 900 kg geremd naar maar liefst 2.500 kg. Over uitersten gesproken.

Thuis en openbaar opladen kan altijd met 3-fasen 11 kW. Snelladen kan met maximaal 210 kW, wat te danken is aan het 800 volt laadarchitectuur. Dit is echter niet zoals bij veel merken een kortstondige piek, maar die 200+ kW houdt hij tot maar liefst 70% State of Charge vol. Kia heeft de temperatuurhuishouding van de EV9 dus echt goed onder de knie! Broertje EV6 houdt de 200+ kW tot ‘slechts’ 55% SoC vol, wat ook al bijzonder knap is!

De ‘op papier’ actieradius is 505 tot 563 km. In de praktijk zit je op 380 km in de winter en 500+ km in de zomer.

Sterke punten Kia EV9

Zoals Kia de afgelopen jaren de Nederlandse en Europese markt veroverd heeft, zie je nog steeds terug in het aanbod van de EV9. Hij is ruim en luxe voor een prijs van nog geen 70.000 euro. Voor 2.500 euro meer kun je van de bestuurderstoel een massagestoel maken en heb je een Meridian audio systeem én digitale binnenspiegel. Hiermee kun je niet meer even snel kijken of je mascara goed zit, maar gebruik je wel de camera achterop de auto om altijd een goed zicht op de weg achter je te hebben. Deze wordt namelijk op je binnenspiegel weergegeven.

Kia’s ervaring met elektrisch rijden is overduidelijk merkbaar. Een goed werkende app om gegevens van je auto in te zien én om de auto opdrachten te geven zoals voorverwarmen. Snelladen tot 70% SoC boven de 200 kW is uitmuntend!

De EV9 kan ook bi-directionele taken aan. Kia gaat er prat op, wat begrijpelijk is met het kunnen terugleveren op 3-fasen met 11 kW. Weet wel dat de speciale laadpaal hiervoor zomer 2024 geleverd moet worden. Om het je gemakkelijk te maken, kun je ook via Kia je zonnepanelen, laadpaal, laadpas et cetera bestellen. One-stop-shopping bij Kia.

Zwakke punten Kia EV9

Premium is zo’n autokreet die elke fabrikant op hun modellen wil plakken, maar Kia kan dat niet met de EV9. Het zit allemaal echt wel goed in elkaar, maar Duits premium is het niet. Dit is niet zozeer een verbeterpunt, want de prijs is er ook naar. Premium vind ik vaak namelijk ook overschat. Liever value-for-money dan premium.


Officieel geeft Kia geen opgave voor de draaicirkel van de EV9, dat geeft te denken. Via Tweakers hebben we achterhaald dat deze even groot is als de Tesla Model X, 12,38 meter. Tja, dan snap je wel dat de Mercedes-Benz EQS en BMW i7 met insturende achterwielen geleverd wordt.

Dat zijn grootte tezamen met het gewicht (2.500 kg) niet een zuinigheidswonder opgeleverd heeft, mag niet als zwakte genoemd worden. Het is gewoon evident.

Conclusie rijtest Kia EV9

Dat de Kia EV9 zo gemakkelijk rijdt en zulke goede elektrische specificaties heeft, maakt hem bijna saai. Het is geen uitdaging meer om elektrisch grote afstanden af te leggen met het hele gezin, desgewenst ook met een 2.500 kg zware caravan.

Zo prachtig als dat zijn uiterlijk is, zo bijna saai is het interieur, wat wel weer erg goed in elkaar zit. Geen premiumafwerking, maar gewoon goed. Oftewel lekker Nederlands.

Het was zoeken naar zwakke punten en dat is groot compliment!  

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie