Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Elektrische Renault 5: een retro Zoe of opvolger van de Cinq?

Auteur Joeri van Dam

Wie kent ‘m niet, de Renault 5? Een icoon uit de jaren ’70 en ’80 dat met zijn hoekige design en praktische formaat menig hart veroverde. De R5 was meer dan alleen een auto, het was een symbool van een generatie. Door zijn betaalbaarheid en wendbaarheid werd hij al snel de auto van het volk. En nu, tientallen jaren later, is hij terug! Maar dan wel met een elektrische twist.

Renault heeft besloten om een van zijn meest geliefde modellen -waaronder ook de Renault 4- nieuw leven in te blazen. De nieuwe Renault 5 is een ode aan het verleden, maar dan wel met alle gemakken van de toekomst. Het ontwerp is een moderne interpretatie van de klassieke lijnen, met een knipoog naar het origineel. De karakteristieke ronde koplampen en de schuine achterruit zijn onmiskenbaar R5. De Renault 5 Turbo van weleer zie je onmiskenbaar terug in zijn brede wielkasten. Onder al die uitbundige retro-jas schuilt een volledig elektrische aandrijflijn. Het is wel een klein beetje jammer dat deze nieuwe 5 net 52 jaar na zijn introductie in 1972 op de markt komt.

Kleintjes worden niet groot, maar elektrisch

De keuze voor een elektrische aandrijflijn is niet toevallig. Renault zet volop in op elektrificatie en de R5 is een belangrijk onderdeel van die strategie. Met deze auto wil Renault een breed publiek bereiken dat op zoek is naar een compacte, betaalbare en bovenal leuke elektrische auto. De R5 belooft een actieradius van 312 tot 410 km op papier (afhankelijk van de accugrootte) wat voldoende is voor dagelijks gebruik, en het AC opladen gaat met STANDAARD 3-fasen 11 kW (voor in ieder geval de 150 pk Techno versie) snel en gemakkelijk bij openbare laadpalen en bij je thuis. Onderweg opladen gaat met 100 of 80 kW (afhankelijk van je accupakket). Het komt er bij beide accu’s op neer dat je binnen 30 minuten je Renault 5 van 15% naar 80% opgeladen hebt. Dat is een keurige waarde in de markt. 

Omdat de 5 voorwielaandrijving heeft, heeft hij geen ruimte onder de motorkap om de laadkabel op te bergen. De laadaansluiting zit linksvoor, dus die neemt ook wat ruimte voorin in beslag. Leuke feature is het verlichte cijfer 5 op de motorkap. Deze geeft aan hoe vol de accu is. 

Een recyclebare auto

Net als zijn voorganger is de nieuwe Renault 5 meer dan alleen een auto. Het is een statement over duurzaamheid en innovatie. De R5 staat voor duurzaamheid, innovatie en plezier. Het is een auto die je een glimlach op het gezicht bezorgt, elke keer als je instapt.

Zijn duurzaamheid zie je terug in onder andere de ElectriCity Hub van Renault in het Franse Douai, Noord-Frankrijk waarbij de toeleveranciers zich binnen een straal van 300 km begeven. ‘Na afloop van zijn dienstjaren’ is de 5 voor 88,6% recyclebaar. In de auto zelf zie je recyclebaarheid terug in de stoelbekleding. Deze is bij de Denim gemaakt van 100% gerecyclede PET flessen. In de basis Iconic-Cinq uitvoering is de stoelbekleding gemaakt van 100% gerecyclede stof.

Is het niet gewoon een Renault Zoe met een ander uiterlijk?

Het is opvallend dat in het uitgebreide persdossier veelvuldig het vergelijk wordt gemaakt met de Renault Clio. Wij als EV-liefhebbers hebben de Clio vervangen voor de Zoe en dan valt op dat hij zeer veel overeenkomstige specificaties heeft. Oké, zijn uiterlijk is wezenlijk anders. Meer jeugdig dan de Zoe, maar de 5 zal met zijn retro-looks ook nog de ‘oudere garde’ aanspreken. In de lengte is de Zoe maar liefst 1 centimeter langer, de afstand tussen de voor- en achterwielen (wielbasis) is gelijk, in hoogte scheelt het wel veel. De Zoe is 6 centimeter hoger dan de nieuwe Renault 5.

Het interieur is voorin ruim genoeg. Achterin is het een stuk minder ruim. Met een lengte van 1,85 meter was de achterbank voldoende ruim voor de schrijver. Mijn schoenneuzen konden onder de voorstoelen geplaatst worden, maar met mijn knieën zat ik net tegen de voorstoelen aan. Met zijn 326 liter grote bagageruimte is deze 12 liter kleiner dan de Zoe. Zijn compacte afmetingen geven hem een 10,3 meter kleine draaicirkel. Iets wat je bij goed ontwikkelde EV’s terugziet. De grootste accu in de 5 is de 300 kg zware/lichte 52 kWh variant die gelijk is aan de Zoe, maar opvallend genoeg toch 20 kg lichter is dan de Zoe. Ondermeer door de lichtere accu weegt hij in totaal 50 kilogram minder dan zijn Zoe broer cq. zus. Tevens is het interessant om te weten dat de 40 kWh accu uit 3 modules bestaat die bij reparatie apart vervangen kunnen worden. De 52 kWh bestaat uit 4 modules. De Zoe wordt ook geleverd met een 52 kWh accu, maar die bestaat uit 12 modules. En weegt 50 kilogram meer. Dat kan straks toch een wegenbelastings-klasse schelen. De 5 weegt in de 52 kWh configuratie 1.424 kg. Dat merk je aan zijn speelse karakter.

Waar de Zoe leverbaar was met een 110 of 135 pk variant, wordt de 5 voortgestuwd met een 95, 120 of een 150 pk sterke elektromotor. Deze zijn dus niet 1-op-1 overgenomen van de Zoe.

V2G en andere belangrijke technische specificaties

Als eerste Renault biedt de 5 de mogelijkheid om energie terug te leveren aan het net (V2G). De accu kan opgeladen worden met 11 kW 3-fasen bij thuis en openbare laadpalen. Met hetzelfde vermogen kan hij zijn kWh terugleveren aan bijvoorbeeld je huis of het net. Dat klinkt interessant en is zeer uniek voor dit segment auto. Wel is het zo dat je hiervoor moet beschikken over een speciale Mobilize laadpaal, de auto en laadpaal zijn namelijk tezamen goedgekeurd, én dat je qua energieleverancier moet overstappen op The Mobility House. Voor Nederland is dat allemaal nog niet geregeld. Vanaf 2025 zal dat wel geregeld zijn.

Weet trouwens dat je maximaal 40 MWh / 40.000 kWh kunt terugleveren. Daarna stopt de 5 met terugleveren om zo de garantie op de accu te kunnen behouden. 

Hoe rijdt de Renault 5?

Omdat hij weinig overhang heeft voor de voorwielen en achter de achterwielen stuurt hij sportief. Met zo’n configuratie kun je namelijk een auto een kartachtig gevoel meegeven en dat is Renault ook gelukt. Met de drie verschillende rijmodi (Comfort, Eco en Sport) kun je niet alleen de gasrespons en stuurreactie regelen, maar ook de energieverslindende zaken zoals airconditioning en het vermogen. In de Eco-stand is de topsnelheid gemaximaliseerd tot 115 km/u, terwijl deze in Comfort of Sport 150 km/u is. Deze 150 km/u, bergafwaarts 155, is overigens erg gemakkelijk te behalen. Het verschil in 120 en 150 km/u merk je niet qua rijden. Beide gaat gemakkelijk. Het verbruik was 21,7 kWh/100km, Maar ja, we hebben ook wel goed zijn topsnelheid uitgeprobeerd en veelvuldig snelle bochten genomen. Wel hoor je rondom de spiegels wat windgeruis, wat ook gedeeltelijk te verklaren was door de nog sterke wind van de orkaan die er de afgelopen dagen was.

De veerdemping is niet zo stevig als bij de MINI Cooper Electric, hierdoor kan hij toch nog gemakkelijk ingezet als lange afstandsauto. De sturing is direct, wat ook komt doordat de wielen behoorlijk op de hoeken van de auto staan. In de straten van Monaco kwam hij volledig tot zijn recht. Lekker sportief stuurgedrag gecombineerd met voldoende comfort én een directe besturing / korte draaicirkel.

Voordelen Renault 5

Uiteraard zijn uiterlijk. Hij is retro, stoer en aaibaar tegelijk. Een lieveling voor zowel mannen als vrouwen, en er zijn er maar weinig die hem dat nadoen.

Zijn specificaties zijn goed voor dit type auto. Met de in 2025 te introduceren V2G functionaliteit ook volwassen genoeg. De basisuitvoering is al aantrekkelijk, en zal het de andere concurrenten in het 20 – 25.000 euro segment erg moeilijk maken.

Hij laat eigenlijk nergens steken vallen. Voor zijn prijs krijg je waar voor je geld, met als bonus ook nog eens van een EV-gerenommeerd merk met een landelijk netwerk aan dealers. Niet alleen rijplezier, maar ook een goede restwaarde lijken gegarandeerd.

Nadelen Renault 5

De achteruitrijdcamera lijkt zo vanuit de eerste generatie Renault Zoe te zijn gekomen. Deze voldoet echt niet aan de huidige standaard.

De automaathendel, die jammerlijk een P-stand moet missen, is zodanig gevoelig afgesteld dat hij pas van bijvoorbeeld R naar D geschakeld kan worden als de auto compleet stilstaat. Een aantal keren had ik de hendel voor mijn gevoel al in D gezet, maar stond hij nog in R waardoor ik in plaats van vooruit achteruit reed. Uiteraard went dit, maar dan moet je daar wel even de tijd voor nemen. Naast de P-stand mist de 5 ook handgrepen aan het plafond om je vast te houden in snel genomen bochten

Het verschil in regeneratie in D- en B-stand is redelijk aanwezig, maar het brengt de 5 niet tot een complete stop. Geen one-pedal drive. Al realiseer ik me dat dit ook een persoonlijke wens is.

Is de Renault 5 de juiste elektrische reïncarnatie?

Volmondig JA, hij is sportief/comfortabel genoeg, net aan voldoende ruim, goede specificaties én ziet er ook nog eens erg goed en niet overhaast geredesigned uit. Er zit voldoende retro-pit in! Al kunnen ze de automaathendel beter iets minder gevoelig afstellen en er een P-knop aan toevoegen. Dit is een echte publiekslieveling in de spé! De aaibaarheidsfactor is enorm. Je hoeft ook niet perse voor een rijker gespecificeerde versie of versie met een grotere accu te gaan. De V2G functionaliteit is een leuke maar ook enigszins overbodige plus. Al laat het wel zien dat Renault haar opgedane EV-techniek ook in haar kleine modellen goed kan inzetten.

Zowel liefhebbers van de oude Cinq (5) als degene die net hun rijbewijs hebben gehaald, kunnen we gaan waarschuwen dat ze verliefd raken. Dit is geen opvolger van de Renault Zoe, maar diens kwaliteiten zijn in een mooi retro uiterlijk verpakt inclusief een specificatie upgrade. Laat de Renault 5 maar los op de Nederlandse wegen, iedereen wordt er vrolijk van. En bij de kleurkeuze, graag meer GEEL op straat.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie