Renault 4 E-Tech Electric: het praktische broertje van de 5
Volop nieuws uit Frankrijk, want ook de Renault 4 is terug! Nou ja, nog niet helemaal, maar komende zomer moet hij toch echt in de showroom staan. Vandaag heeft Renault alvast het doek getrokken van de volledig elektrische Renault 4 E-Tech Electric. Zoals verwacht is dit het praktische broertje van de eveneens nieuwe Renault 5. Maar de Fransen leggen de focus niet alleen op de normale praktische aspecten, maar ook op zaken die met plezier en avontuur te maken hebben. Een elektrische 'voiture à vivre', zoals de Fransen dat zo mooi zeggen.
Veelzijdig
Waar de Renault 5 E-Tech Electric zich vooral richt op de stadsbewoner en jonge bestuurders, mikt de 4 op een breder publiek. De nieuwe Renault 4 heeft wat meer ruimte op de achterbank, en is daardoor ook beter geschikt voor (jonge) gezinnen die de overstap naar elektrisch rijden willen maken. Een veelzijdige auto dus, en bovendien betaalbaar, waarmee Renault elektrische mobiliteit voor iedereen bereikbaar wil maken.
Van het verleden naar de toekomst
De originele Renault 4 was een icoon, een praktische auto voor iedereen en voor elk doel. Een echte 'spijkerbroekauto', zoals Pierre Dreyfus, de toenmalige CEO van Renault, hem ooit noemde. Robuust, praktisch en stijlvol. En diezelfde eigenschappen moeten we ook terug gaan zien in de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric.
Het retro-futuristische design komt misschien iets minder goed uit de verf dan bij de nieuwe, eveneens elektrische Renault 5, maar het is evengoed een leuke combinatie van klassieke elementen met moderne accenten. Vooral de iconische grille van de Renault 4 springt direct in het oog. Dit is, met zijn verlichte omlijsting en centraal geplaatst Renault-logo, een echte blikvanger. Ook de motorkap, bumpers, zijruiten en daklijn verwijzen subtiel naar de klassieke Renault 4, maar daarvoor moet je toch wat beter gaan kijken en vergelijken.
Ruimte en opbergruimte
Hoewel de Renault 4 E-Tech Electric met zijn 4,14 meter nog steeds een compacte auto is, biedt hij volgens de Franse autofabrikant verrassend veel ruimte. De bagageruimte meet 420 liter, wat behoorlijk groot is voor dit segment, en is bovendien makkelijk toegankelijk dankzij de lage laaddrempel. De vlak inklapbare passagiersstoel voegt een extra stukje bruikbaarheid toe. Hierdoor ontstaat namelijk een laadvloer van 2,20 meter, ideaal voor het vervoeren van grote objecten.
Ook aan slimme opbergmogelijkheden is gedacht. Dat is natuurlijk ook typisch Renault. Kleine vakjes voor waterflessen, bergvakken in de portieren, een vak voor een fles achter de console... je kunt het zo gek niet bedenken of de Renault 4 E-Tech Electric heeft er een plekje voor. En dan is er natuurlijk nog het canvas schuifdak, genaamd 'Plein Sud'. Een ode aan vrijheid en een knipoog naar de Renault 4 Plein Air uit de jaren 60.
Technologie en connectiviteit
Natuurlijk is de Renault 4 E-Tech Electric meer dan alleen een charmante verschijning met praktische gebruiksmogelijkheden. Hij bevat ook een flinke dosis moderne technologie zoals het OpenR link multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten dat voor een naadloze connectiviteit zorgt. Navigeren met Google Maps, muziek streamen via Spotify, je agenda checken... het kan allemaal vanuit de comfortabele bestuurdersstoel.
En dan is er Reno, de virtuele assistent. Deze spraakgestuurde assistent beantwoordt al je vragen over de auto en helpt je ook met het bedienen van verschillende functies. "Hey Reno, plan een oplaadsessie voor morgenvroeg" of "Hey Reno, hoe kan ik mijn actieradius vergroten?" Reno staat altijd voor je klaar, zonder klagen.
Ook aan veiligheid is gedacht. De Renault 4 E-Tech Electric is uitgerust met een scala aan rijhulpsystemen, zoals Active Driver Assist voor autonoom rijden op level 2 en My Safety Switch, waarmee je met één druk op de knop je favoriete ADAS-instellingen activeert.
En ook over de geluidskwaliteit zullen de gebruikers tevreden zijn, want hij is er ook met een premium Harman Kardon audiosysteem met negen luidsprekers waarmee je je in een concertzaal moet wanen.
Accu, motor en opladen
De aandrijflijn is natuurlijk minstens zo belangrijk. De Renault 4 E-Tech Electric is verkrijgbaar met twee accupakketten: een 40 kWh en een 52 kWh variant. Ook de elektromotor is er in twee smaken: 90 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). De actieradius bedraagt, afhankelijk van de gekozen configuratie, tot wel 400 kilometer (WLTP). Ook daarmee toont hij zijn veelzijdigheid.
Snelladen kan met maximaal 80 kW of 100 kW (DC), afhankelijk van de motorversie. Thuisladen doe je met de 11 kW (AC) bi-directionele lader. En dat bi-directioneel laden opent een wereld aan mogelijkheden. Die zijn nu nog maar heel beperkt beschikbaar, maar die technologie ontwikkelt zich momenteel razendsnel. Met Vehicle-to-Load (V2L) kun je je elektrische apparaten van stroom voorzien, terwijl Vehicle-to-Grid (V2G) je in staat moet stellen om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Duurzaamheid en productie
Renault zet vol in op duurzaamheid en dat is te merken aan de Renault 4 E-Tech Electric. Uitgangspunt daarbij is dat de auto en de componenten zoveel moeten worden geproduceerd. Daarin is Renault heel aardig geslaagd. De auto wordt geproduceerd in Maubeuge, in het ElectriCity-complex in Noord-Frankrijk en maar liefst 75% van de toeleveranciers bevindt zich binnen een straal van 300 kilometer. Met het label 'Origine France Garantie' benadrukt Renault die lokale productie en de inzet voor een duurzame toekomst.
Ook is de Renault 4 E-Tech Electric is voor 88,6% recyclebaar. Hij bevat ook voor 26,4% gerecyclede materialen, zoals metaal, glas en polymeren. De stoelbekleding van de techno- en iconic-uitvoeringen is zelfs gemaakt van 100% gerecyclede vezels uit PET-flessen. De elektromotor bevat verder geen zeldzame aardmetalen, een anders aspect dat de milieu-impact moet reduceren.
Prijzen: begin volgend jaar weten we meer
Zoals gezegd staat de lancering van de Renault 4 E-Tech Electric gepland voor de zomer van 2025. De prijzen worden waarschijnlijk begin 2025 bekendgemaakt.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford