Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

1-fase en 3-fasen omvormers

Auteur Jasper Engel

De omvormers vormen AC (wisselstroom) om naar DC (gelijkstroom) en worden door de autofabrikant geïnstalleerd. In de meeste hybrideauto’s zijn dat omvormers die een vermogen van 3,7 kW kunnen leveren. In de praktijk is dat geen probleem, omdat je bij hybrideauto’s altijd verder kunt rijden op brandstof.Volledig elektrische auto’s zijn veel afhankelijker van de snelheid waarmee de accu wordt opgeladen. Toch zijn er verschillen.

Het laadvermogen wordt in de eerste plaats bepaald door de spanning (230 volt) te vermenigvuldigen met de stroomsterkte (ampère). De spanning is min of meer standaard: alle stopcontacten en publieke laadpalen in Nederland leveren 230 volt. De stroomsterkte varieert echter tussen de 10 en 32 ampère. Neem bijvoorbeeld 10 ampère en vermenigvuldig dat met 230 volt; dan krijg je 2300 watt, oftewel 2,3 kilowatt. Bij 32 ampère wordt het vermogen 7360 watt, wat vaak wordt afgerond naar 7,4 kW.

Bij AC-laden kom je geen hogere stroomsterktes tegen. In het artikel over AC- en DC-laden hadden we het over 22 kW, wat betrekking heeft op 3-fasen laden. Een 3-fasen omvormer heeft, zoals de naam al doet vermoeden, 3 elektriciteitsleidingen in plaats van 1. De meest voorkomende stroomsterkte is 16 ampère. Voor één leiding vermenigvuldig je 230 volt met 16 ampère, wat 3680 watt oplevert. Een 3-fasen omvormer heeft drie van deze leidingen, dus 3680 watt maal 3 is 11.040 watt, wat vaak wordt afgerond naar 11 kW. De meeste publieke laadpalen zijn 3-fasen en leveren, net als veel omvormers, 11 kW. Een accu van 60 kWh is dus in ongeveer 6 uur volledig opgeladen.

Ongeveer 6 uur?

Helaas gaat niet alle elektrische energie uit de laadpaal direct naar de accu. De omvormer wordt tijdens dit proces warm, wat energie kost. Je kunt rekenen op ongeveer 15% verlies. Wil je nauwkeurig weten hoelang het opladen duurt, houd dan rekening met dit verlies.

Niet elke elektrische auto is uitgerust met een 3-fasen omvormer. Soms is deze niet leverbaar, soms alleen als optie, of hij is beschikbaar bij een duurder model. Als je echt de noodzaak hebt om de accu in één nacht volledig op te laden, is het verstandig om te onderzoeken welk type omvormer (1-fase of 3-fasen) jouw elektrische auto heeft

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie