Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Leapmotor B10 beleeft Nederlands debuut op Circuit Zandvoort

Leapmotor B10 beleeft Nederlands debuut op Circuit Zandvoort

Auteur Bas van der Weerd

Eerste kennismaking B10 in Nederland

Tijdens de EV Experience op Circuit Zandvoort maakt de Leapmotor B10 voor het eerst zijn opwachting in Nederland. Het evenement, dat jaarlijks duizenden bezoekers trekt, geldt als dé plek waar consumenten op laagdrempelige wijze elektrisch rijden kunnen ervaren. Leapmotor heeft er zijn nieuwste model centraal opgesteld, naast de grotere C10 en de compacte T03, die door bezoekers zelf op het circuit getest kunnen worden.

Afmetingen en ruimteaanbod Leapmotor B10

De B10 is een compacte SUV in het drukbevochten C-segment met een lengte van 4,51 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,65 meter. De wielbasis van 2,74 meter vertaalt zich in een opvallend ruim interieur. Achterin is er 1.400 millimeter zitbreedte, terwijl er een hoofdruimte van ruim een meter zowel voor- als achterin beschikbaar is. Daarmee behoort de B10 tot de ruimere modellen in zijn klasse. In vergelijking met concurrenten als de Volkswagen ID.4, Hyundai Kona Electric, Skoda Enyaq en BYD Atto 3 scoort de Leapmotor B10 naar eigen zeggen vooral op zitruimte en praktische bruikbaarheid.

Actieradius en oplaadmogelijkheden

De B10 wordt geleverd met keuze uit twee accupakketten:

  • 56,2 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 361 kilometer
  • 67,1 kWh, goed voor maximaal 434 kilometer

Beide versies ondersteunen 11 kW AC-laden en snelladen met een snelheid van maximaal 168 kW. Daarmee kan de accu in ongeveer 20 minuten van 30 naar 80 procent worden geladen. Voor een model in deze prijsklasse is dat bovengemiddeld snel, al zal de werkelijke laadcurve in de praktijk bepalend zijn voor de laadtijd.

Prestaties en rijbeleving

Onder de motorkap ligt een elektromotor met 218 pk en 240 Nm. Daarmee accelereert de B10 in 8 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 170 km/u. Prestaties die in het dagelijks gebruik meer dan voldoende zijn, met de nadruk op vlotte doorstroming in stads- en snelwegverkeer.

Uitvoeringen en uitrusting B10

Leapmotor brengt de B10 naar Nederland in twee varianten:

  • LIFE: standaard uitgerust met 18-inch lichtmetalen wielen, panoramadak van 1,8 m², elektrisch zonnescherm en een compleet pakket rijhulpsystemen.
  • DESIGN: bovenop de basisuitrusting krijgt deze versie ECO-lederen bekleding, sfeerverlichting en elektrisch verstelbare, verwarmbare en geventileerde voorstoelen.

Beide uitvoeringen beschikken over een 14,6-inch centraal display, een moderne interface met over-the-air updates en uitgebreide rijhulpsystemen (ADAS).

Prijzen Leapmotor B10

Met een vanafprijs van € 27.995 positioneert Leapmotor de B10 scherp in het C-segment. Daarmee is de auto goedkoper dan veel gevestigde modellen zoals de Volkswagen ID.4 of Hyundai Kona Electric. Alleen modellen zoals de MG S5 EV of Opel Frontera Electric komen in de buurt qua prijs, maar die zijn kleiner of minder krachtig. Voor gezinnen die overstappen naar elektrisch rijden biedt de B10 dus een combinatie van een aantrekkelijk formaat, voldoende actieradius en scherpe prijs.

Volgende stap Leapmotor op Europese markt

De B10 is het derde model dat Leapmotor in Europa op de markt brengt. Na de wereldpremière op de IAA Mobility in München kiest Leapmotor nu voor Nederland als een van de eerste Europese podia. Het merk is actief in circa 30 landen en beschikt over meer dan 700 verkoop- en servicepunten wereldwijd. Nederland geldt vanwege de hoge EV-penetratie en uitgebreide laadinfrastructuur als een kleine maar belangrijke testmarkt.

Het succes van de B10 hier kan dienen als opstap naar bredere acceptatie in West-Europa. Of dat succes er komt, is moeilijk te voorspellen. De Leapmotor B10 combineert ruimte, vlotte laadtijden en een scherpe prijs. Daarmee lijkt het model de ingrediënten om een rol van betekenis te spelen in het bijzonder druk bezette C-segment. Het blijft nu de vraag of consumenten in Nederland niet alleen voor de prijs en techniek, maar ook voor het relatief onbekende merk – en dan ook nog eens uit China - willen kiezen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie