Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Volkswagen ID.4: "Hallo IDA"

Auteur Jasper Engel

Inmiddels is de ID.4 van Volkswagen een veel geziene gast op onze wegen. Logisch want de ID.4 heeft naast zijn zakelijke voorkomen ook heel wat praktische kanten. Een logische keuze dat zich vertaalde in 16.000 stuks die zijn afgeleverd. Toch heeft het model het de laatste periode wat lastig. Dat is eigenlijk best jammer want de ID.4 mag er zijn. Volkswagen heeft de veel gehoorde klachten over het infotainmentsysteem flink aangepakt waardoor deze issues wat ons betreft volledig tot het verleden behoren. Alles werkt prima en snel genoeg. Sterker nog; de concurrent kan er wel wat van leren. En niet alleen over het infotainmentsysteem.

Voordelen Nadelen
Rijgedrag en afwerking
Instelmogelijkheden stoelen
Volkswagens navigatiesysteem
Warmtepomp niet standaard
Trekgewicht beperkt
Bediening cruise control

Veel concurrentie

Natuurlijk zit de concurrent ook niet stil en moet deze EV het opnemen tegen de populaire Tesla Model Y en de Skoda Enyaq, Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. In de prijsrange waar de ID.4 zit is heel wat te kiezen. Vaak zijn die net iets completer, voordeliger of -ondanks de toename van motorvermogen - wat meer trekgewicht.

1000 kg trekvermogen

Laten we die koe meteen maar bij de horens vatten. Voor gezinnen met een caravan is de ID.4 niet de meest logische keuze. 1000 kg is vrij vertaald een kleine caravan en juist de doelgroep voor een ID.4 komt dan net te kort. Mocht het trekgewicht geen onderwerp zijn is deze elektrische SUV zeker een overweging die hoog op de keuzelijst mag komen te staan. Want als we kijken naar comfort, binnenruimte en rijeigenschappen is deze Duitser een hele fijne reisauto.

Comfort

Neem bijvoorbeeld de stoelen van ons testexemplaar. De instelmogelijkheden zijn eindeloos, je kunt de zitting verlengen en de massagefunctie werkt uitstekend. Je moet er een fijnproever voor zijn, maar een stoel waarvan je zowel de voor- als de achterzijde van de zitting in hoogte kunt verstellen is gewoonweg zeer comfortabel. Dat gaat nog even door met de lende steunen en de ondersteuning bij de schouders. Dikke pluspunt voor Volkswagen.

Bediening

Ieder automerk probeert een mooie balans te vinden tussen fysieke knoppen en functies in het scherm. Je ziet dat Volkswagen daar nog wel wat aan het worstelen is. De Ruitenwisser op de linkerhendel achter het stuur, terwijl je met rechts de voor- en de achteruit inschakelt. Een keer extra naar voren draaien en de auto gaat in de regeneratieve modus genaamd ‘B’. Dat is overigens wel een puntje van kritiek. In deze stand kun je niet helemaal tot stilstand komen waardoor je het laatste stukje nog moet bij remmen en de remkracht in die stand is ook niet heel groot. Ook een minpunt voor de cruise control. Al snel spring je met stappen van 10 km/h van 100 naar 110. Ja je kunt met een korte aanraking per kilometer sneller rijden, maar dat lukte ons vaker niet dan wel. Volkswagen kan dit eenvoudig oplossen door de stappen van 5 km/h mogelijk te maken. Datzelfde geldt voor de tempratuur- en de volumeregeling. Kwestie van wennen misschien door met je vinger heen en weer te schuiven. Ook hier is ruimte voor verbetering.

Rijden

Ondanks het kenmerkende gewicht door de accu voelt de auto opvallend lichtvoetig in de bochten. In het begin zelfs iets te veel van het goede waardoor we op de snelweg veel stuurcorrecties moesten doen, maar gaandeweg raakten we daaraan gewend. Op z’n EV’s is de ID.4 lekker stil, maar niet opvallend stil. Overschakelen naar cruise control blijft de auto prima tussen de lijnen alsmede de afstand tot de voorgangers. Mooi verfijnd is dat de auto uit zichzelf niet rechts zal inhalen omdat je voorganger naar de linker rijbaan draait. En tikje op het gaspedaal wanneer we rechts mogen inhalen en de ID.4 pakt vlot de ingestelde snelheid weer op.

Navigatiesysteem

Wanneer je navigatiesysteem gebruikt kun je natuurlijk kiezen uit de vele apps van je smartphone. In het geval van de ID.4 werden wij aangenaam verrast door het navigatiesysteem van de auto zelf. Op het scherm kijken tijdens het rijden is er niet meer bij. De aanwijzingen die geprojecteerd in je voorruit staan geven in het zogenaamde augmented reality op een hele fijne wijze aanwijzingen zodat je superrelaxed op plekken komt waar je nog nooit geweest bent.

“Hallo IDA”

Volkswagen heeft een spraakassistent genaamd IDA. Met een simpele “Hallo IDA” kun je het infotainment- of navigatiesysteem bedienen. Dat is op zichzelf niet uniek, alleen neemt Volkswagen de volgende stap met de integratie van ChatGPT. Je kunt daardoor IDA ook algemene vragen laten beantwoorden. Je hebt geen account of een app voor nodig om ChatGPT te activeren. IDA geeft automatisch prioriteit aan of een voertuigfunctie moet worden uitgevoerd, een bestemming moet worden gezocht of de temperatuur moet worden aangepast. Als het verzoek niet kan worden beantwoord door het Volkswagen-systeem, wordt deze anoniem doorgestuurd zodat het systeem kan leren. In de toekomst zou het systeem door input van andere Volkswagen-rijders moeten leren waar je dan weer voordeel aan hebt.

Conclusie

Samenvattend heeft de Volkswagen ID.4 veel te bieden in z’n klasse. Dan gaat het vooral om het prettige rijgedrag, de wendbaarheid, het comfort en de ruimte. De afwerking en ergonomie zijn indrukwekkend, en het geüpdatet infotainmentsysteem voegt een moderne touch toe aan het interieur. Nadelen die aandacht verdienen zijn het ontbreken van een verschuifbare achterbank. Let er wel op de optionele warmtepomp erbij te bestellen. Hierdoor heb je juist in de wintermaanden een grotere actieradius.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie