Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review BYD Atto 3: Het kopiëren voorbij

Review BYD Atto 3: Het kopiëren voorbij

Auteur Maarten van der Westen

Over de invasie van Chinese elektrische auto’s zijn de meningen verdeeld. Vooroordelen over deze producten zijn volop aanwezig, deels gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De auto’s zouden van slechte kwaliteit zijn, ontwerpen en techniek grotendeels gekopieerd van de rest. De BYD Atto 3 bewijst dat dit niet meer het geval is.

Prijs vanaf
v.a. € 39.690,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
89 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
440 liter
Rijbereik
420 - 420 km
Netto
60.5 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Opvallend en eigen interieur
Veel uitrusting standaard
Innovatieve accutechniek
Geen regensensor aanwezig
Onhandige deurontgrendeling
Interface vaak onlogisch

Vergis je niet, BYD is de grootste producent van elektrische auto’s in de wereld. Dit is geen beginneling. In 1995 begon het bedrijf als producent van batterijen, iets wat de overstap naar elektrische auto’s vergemakkelijkte. Ondertussen heeft BYD zichzelf al ruimschoots bewezen als producent van elektrische bussen, heftrucks en auto’s. Tijd om Europa te veroveren dus.

Het is eerste model dat BYD beschikbaar maakte voor Nederlandse consumenten was de Atto 3. Deze fraaie crossover is ontworpen door Wolfgang Egger, ooit hoofdontwerper bij Volkswagen en Seat. Het ontwerp van de BYD Atto 3 is geïnspireerd op een Chinese draak, met strenge ogen en schubben op de C-stijl.

Dit fraaie uiterlijk verbergt innovatieve techniek. De accu bestaat uit zogenaamde blades, die in de breedterichting onder de auto zitten. Deze constructie is niet alleen steviger maar ook minder hoog. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de inzittenden. Bovendien bevat de accu van BYD minder zware metalen, wat hem eenvoudiger te produceren en beter voor het milieu maakt.

Opvallend interieur

Met zijn uiterlijk zal de BYD Atto 3 niet erg opvallen op de weg. Dat het echter geen grijze muis is, bewijst het bijzondere interieur. Hier kwam de inspiratie uit de sportschool. Verschillende elementen doen denken aan de apparaten die je hier aantreft. Het levert een opvallend interieur op met een heel eigen stijl.

Dit fraaie interieur, met opvallende kleuren en fijne materialen, is standaard op elke uitvoering van de Atto 3. Sowieso is er weinig te kiezen: standaard zit bijna elke optie er al op. Dit geldt ook voor het glazen panoramadak en het grote touchscreen van 15,6 inch, dat met een druk op een knop 90 graden te kantelen is.

Met de Atto 3 betreedt BYD een geheel nieuwe markt en dat is soms te merken. Blijkbaar hebben wij enkele andere wensen dan Chinezen. Zo ontbreekt een regensensor op de Atto 3. Ook zit alleen op de bestuurdersportier een knop om de deuren te ontgrendelen. Dit is erg onhandig als je met een kind op de arm naast de auto staat. Gelukkig kan het ook met de afstandsbediening of de app.

Prettige adaptieve cruise

De BYD Atto 3 zit boordevol techniek, die zich eenvoudig laat bedienen. De adaptieve cruise control werkt prettig, al kijkt hij niet erg ver vooruit. Hierdoor laat hij zich in de file regelmatig verrassen door gestopt verkeer voor hem. Ook de rijbaanassistent heeft wat extra afstelling nodig: deze laat het stuur al venijnig tikken als je ook maar denkt aan de zijlijn.

Een groot palet aan opties heeft baat bij een duidelijk menu in het grote scherm. Helaas is het vaak even zoeken waar de juiste optie zich bevindt. Voor het resetten van de dagteller of het aanpassen van het 5 inch scherm achter het stuur moet je maar net weten waar het zit.

Conclusie

Je wordt niet zomaar de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld, en de BYD Atto 3 toont hoe het bedrijf zo ver kon komen. Met een goed bereik van 420 kilometer en een net verbruik staat hier niet alleen een zeer capabele elektrische crossover. Met een net ontwerp, een opvallend interieur en innoverende techniek eist de BYD Atto 3 zijn eigen plek op tussen de concurrentie.

Opladen langs de snelweg

Tot slot hebben we samen met Fastned nog de auto opgeladen. De beloofde 89 kW is op zichzelf niet slecht in deze klasse. Na 50% SoC zien we dat vermogen wel wat terugvallen naar 60 kW. Al met al een prima prestatie die hoort bij het merk.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BYD ATTO 3

Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.3 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.9 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 21.6 kWh

Actieradius

60.5 kWh.:
Zomer   380 km
Winter   280 km
Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie