Review BYD Atto 3: Het kopiëren voorbij
Over de invasie van Chinese elektrische auto’s zijn de meningen verdeeld. Vooroordelen over deze producten zijn volop aanwezig, deels gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De auto’s zouden van slechte kwaliteit zijn, ontwerpen en techniek grotendeels gekopieerd van de rest. De BYD Atto 3 bewijst dat dit niet meer het geval is.
3 fase
440 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Vergis je niet, BYD is de grootste producent van elektrische auto’s in de wereld. Dit is geen beginneling. In 1995 begon het bedrijf als producent van batterijen, iets wat de overstap naar elektrische auto’s vergemakkelijkte. Ondertussen heeft BYD zichzelf al ruimschoots bewezen als producent van elektrische bussen, heftrucks en auto’s. Tijd om Europa te veroveren dus.
Het is eerste model dat BYD beschikbaar maakte voor Nederlandse consumenten was de Atto 3. Deze fraaie crossover is ontworpen door Wolfgang Egger, ooit hoofdontwerper bij Volkswagen en Seat. Het ontwerp van de BYD Atto 3 is geïnspireerd op een Chinese draak, met strenge ogen en schubben op de C-stijl.
Dit fraaie uiterlijk verbergt innovatieve techniek. De accu bestaat uit zogenaamde blades, die in de breedterichting onder de auto zitten. Deze constructie is niet alleen steviger maar ook minder hoog. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de inzittenden. Bovendien bevat de accu van BYD minder zware metalen, wat hem eenvoudiger te produceren en beter voor het milieu maakt.



Opvallend interieur
Met zijn uiterlijk zal de BYD Atto 3 niet erg opvallen op de weg. Dat het echter geen grijze muis is, bewijst het bijzondere interieur. Hier kwam de inspiratie uit de sportschool. Verschillende elementen doen denken aan de apparaten die je hier aantreft. Het levert een opvallend interieur op met een heel eigen stijl.
Dit fraaie interieur, met opvallende kleuren en fijne materialen, is standaard op elke uitvoering van de Atto 3. Sowieso is er weinig te kiezen: standaard zit bijna elke optie er al op. Dit geldt ook voor het glazen panoramadak en het grote touchscreen van 15,6 inch, dat met een druk op een knop 90 graden te kantelen is.
Met de Atto 3 betreedt BYD een geheel nieuwe markt en dat is soms te merken. Blijkbaar hebben wij enkele andere wensen dan Chinezen. Zo ontbreekt een regensensor op de Atto 3. Ook zit alleen op de bestuurdersportier een knop om de deuren te ontgrendelen. Dit is erg onhandig als je met een kind op de arm naast de auto staat. Gelukkig kan het ook met de afstandsbediening of de app.


Prettige adaptieve cruise
De BYD Atto 3 zit boordevol techniek, die zich eenvoudig laat bedienen. De adaptieve cruise control werkt prettig, al kijkt hij niet erg ver vooruit. Hierdoor laat hij zich in de file regelmatig verrassen door gestopt verkeer voor hem. Ook de rijbaanassistent heeft wat extra afstelling nodig: deze laat het stuur al venijnig tikken als je ook maar denkt aan de zijlijn.
Een groot palet aan opties heeft baat bij een duidelijk menu in het grote scherm. Helaas is het vaak even zoeken waar de juiste optie zich bevindt. Voor het resetten van de dagteller of het aanpassen van het 5 inch scherm achter het stuur moet je maar net weten waar het zit.

Conclusie
Je wordt niet zomaar de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld, en de BYD Atto 3 toont hoe het bedrijf zo ver kon komen. Met een goed bereik van 420 kilometer en een net verbruik staat hier niet alleen een zeer capabele elektrische crossover. Met een net ontwerp, een opvallend interieur en innoverende techniek eist de BYD Atto 3 zijn eigen plek op tussen de concurrentie.
Opladen langs de snelweg
Tot slot hebben we samen met Fastned nog de auto opgeladen. De beloofde 89 kW is op zichzelf niet slecht in deze klasse. Na 50% SoC zien we dat vermogen wel wat terugvallen naar 60 kW. Al met al een prima prestatie die hoort bij het merk.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford