Rijtest Opel Frontera Electric: bereikbaar voor iedereen?
De Opel Frontera is een bekende offroader uit de jaren 90. Het hergebruiken van namen is tegenwoordig hot, kijk maar naar de Renault 5 en de Ford Capri. Opel maakt het zichzelf niet makkelijk met de introductie van een opvolger voor de originele Frontera. En in dit geval is het zelfs een volledig elektrische Frontera. Is dit een geniale zet of moeten we vrezen voor een SUV die niet de schoenen kan vullen van de stoere eerste generatie?
Het eiland Mallorca is een kraamkamer voor introducties van nieuwe modellen. Wij hebben daar de elektrische Opel Frontera gereden over de bochtige wegen van het eiland. De Opel Frontera deelt het nieuwe ‘Smart car’ platform met de Citroën C3 Aircross. Er zullen in de toekomst vast en zeker meer Stellantis modellen op dit platform worden gebouwd. De elektrische Frontera is er helaas niet als zevenzitter. Dit is wel mogelijk bij de hybride versie.
Het rijgedrag van de Opel Frontera EV
Het is moeilijk om een verwachting te scheppen van een nieuwe EV in deze prijsklasse, zeker zonder veel luxe opties en een aantal ontbrekende rijhulpsystemen. Eigenlijk ga je terug naar de basis van een auto en kun je echt focussen op het rijden. En dat doet de Frontera opvallend goed. De testauto stuurt scherp en we kunnen de bochten met een relatief hoge snelheid nemen, zonder het gevoel van omvallen te ervaren. Daarnaast is het onderstel echt ontwikkeld om op veel type wegen goed te functioneren. Kuilen en hobbels worden makkelijk gefilterd, zonder dat de koets nog een aantal keer na deint.
De combinatie van het onderstel en de 'Intelli-seats' stoelen maakt dat je de oneffenheden in het wegdek niet erg voelt tijdens het rijden. Ze verdelen de druk over je lichaam, waardoor je nergens drukpunten overhoudt. Het zitvlak is helaas iets aan de korte kant. De achterbank staat onder een vreemde hoek, waardoor je iets dieper op de bank zit. De ondersteuning bij de bovenbenen is hierdoor niet volledig aanwezig. Er is overigens ruimte genoeg op de achterbank. Lange personen hebben beenruimte en hoofdruimte genoeg.
De Frontera is zeker niet de snelste auto op de markt. Desondanks kun je met de 113 pk prima meekomen met het huidige verkeer. Het is mogelijk om het regeneratief remmen uit te schakelen, dit maakt de overstap naar een EV voor sommige mensen kleiner.
Zijn uitrusting
De testauto is een GS-uitvoering in de gratis, standaard kleur ‘Kanyon Orange’ wat er aardig rood uitziet. Bij de GS-uitvoering krijg je de Intelli-seats, een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie en 17-inch lichtmetalen velgen. Met het optionele Technologiepakket voor de GS word je bedient met wat meer comfort met stoelverwarming, stuurverwarming, een verwarmde voorruit en LED mistlampen.
De andere optie is de Edition uitvoering. Dit is een behoorlijk kale auto zonder Apple Carplay en Android Auto en met 16-inch stalen velgen met wieldoppen. Hier zitten ook de Intelli-seats niet in. Op de velgen na is dit wel te configureren met optiepakketten, maar dan kun je net zo goed voor de GS-uitvoering gaan en €3.000 meer uitgeven. Bij de Edition uitvoering is het mogelijk om retro witte velgen te combineren met een wit dak. Dit is een smaak kwestie, maar wij kunnen ons goed voorstellen dat mensen een keer ‘iets anders’ willen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Prijs
Lichtvoetig
Interieurruimte
|
Actieradius
Uitrusting
Interieurkwaliteit
|
Sterke punten
Eén van de grootste argumenten voor mensen om geen elektrische auto te kopen is de hoge aanschafprijs. Voor een hedendaagse SUV kun je normaal gesproken makkelijk €40.000 neertellen. De elektrische Frontera heeft een vanafprijs van €30.499, dat is zelfs €500 goedkoper dan de hybride variant. Deze relatief lage prijs heeft de Frontera voornamelijk te danken aan het kleine accupakket van 44 kWh en het ontbreken van behoorlijk wat luxe standaarden.
De kleine accu is mede verantwoordelijk voor het lage gewicht. De Opel Frontera weegt slechts 1515 kg. Dat valt wel onder de lichtere, elektrische SUV’s. Dit is straks ook gunstig als de wegenbelasting op elektrische voertuigen wordt ingevoerd. En het verbruik is ook gunstiger dan de loeizware kolossen die we tegenwoordig vaak zien.
Het lage gewicht voel je ook duidelijk tijdens het rijden. De strakke vering heeft geen enkele moeite met het wegwerken van oneffenheden in het wegdek. Ook verkeerdrempels worden niet overdreven doorgegeven aan de bestuurder. De lichtvoetigheid heeft ook positieve invloed op het stuurgedrag. Dat is opmerkelijk direct en je kunt met de Frontera ook behoorlijk hard door het glooiende landschap van Mallorca rijden. Kortom: het is geen sportauto, maar de wegligging heeft ons positief verrast.
Zwakke punten
Het grootste nadeel van een klein accupakket is uiteraard de lage actieradius. Met een volledig opgeladen Frontera kun je op papier 310 kilometer ver komen. Uit ervaring weten we dat het in praktijk een stukje lager ligt. Het landschap van Mallorca weerspiegelt niet onze vlakke wegen, dus naar een realistische actieradius in de praktijk blijft het voorlopig nog gissen. Ergens volgend jaar komt er een long range versie uit. Deze heeft een theoretische actieradius van 400 kilometer. Waarschijnlijk krijgt deze de 48,1 kWh grote accu.
Omdat de prijs van de Opel Frontera in SUV-land vrij gunstig is, zijn er concessies gedaan. Het interieur bestaat vrijwel volledig uit hard plastic. Dit hoeft geen probleem te zijn en is makkelijk afneembaar als het vies wordt. Met de huidige standaarden geeft dit wel direct een budget gevoel. Schrik niet, je moet de elektrische Frontera starten met een sleutel. Zijn we tegenwoordig zo verwent of is dit een stap terug?
In de basis is de Opel Frontera EV alles wat je nodig hebt, maar niks meer dan dat. Ja, er zit cruise control op de Frontera, maar adaptief is niet mogelijk. Dodehoekdetectie is alleen standaard in de GS-versie. Ook voor een achteruitrijcamera moet je bij de GS-versie zijn, of een optiepakket kiezen op de standaarduitvoering. De stoelen zijn niet elektrisch en de zitting is relatief kort. Over het zitcomfort hebben met de nieuwe Intelli-seats overigens niks te klagen, maar deze zitten ook niet in de standaarduitvoering.
Conclusie rijtest Opel Frontera EV
De Opel Frontera is een elektrische SUV met een scherpe prijs. Hij heeft genoeg ruimte en het is een prima auto voor dagelijks gebruik. Het is een lichtvoetige, soepel sturende auto, dit is redelijk uniek voor een auto van dit formaat. Het is alleen wel een aanrader om voor de GS-uitvoering te gaan. Dit is veel meer auto en van de extra’s ga je geen spijt krijgen. Het grootste nadeel ligt nu in de actieradius. Met een theoretische 310 kilometer kom je meer in het vaarwater van de stadsauto’s. Alleen dit is geen stadsauto, maar een praktische (mini) SUV. Of het de juiste naam is voor deze auto valt te betwijfelen. Wij zagen de naam Zafira graag op deze no-nonsense Opel verschijnen.
Aan het einde van het eerste kwartaal vindt de Frontera zijn weg vanuit de fabriek in Trnava, Slowakije naar de showroom. De Frontera is al wel samen te stellen op website van Opel.
Specificaties Opel Frontera Electric
- Vermogen: 113 pk
- Accucapaciteit: 44 kWh netto
- Actieradius: 310 kilometer (WLTP)
- Topsnelheid: 143 km/h
- Acceleratie: 0 naar 100 km/h in 12,1 seconden
- Bagageruimte: 451 liter
- Leeggewicht: 1515 kg
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford