Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai Inster: klein maar volwassen

Auteur Jasper Engel
13 september 2024

Hyundai introduceert de Inster, een nieuwe elektrische stadsauto die eind dit jaar al in de showroom verschijnt. Hoewel de Inster niet helemaal uit het niets komt, volgt hij toch onverwacht snel op de Hyundai Casper, een compacte auto die al een tijd in Azië rondrijdt met een brandstofmotor. De Inster zal het opnemen tegen concurrenten zoals de Citroën ë C3 en de Dacia Spring Electric, met een lengte van iets meer dan 3,8 meter net wat compacter dan de Citroën. Prijzen zijn nog niet officieel bekend, maar naar verwachting zal deze rond de 22.500 euro liggen. Met de SEPP-subsidie van 2.950 euro is de Inster extra aantrekkelijk.

Ruimte en design

De Inster valt op door zijn lange wielbasis en de wielen die ver naar de hoeken van de auto zijn geplaatst, wat zorgt voor een ruime binnenruimte. De bagageruimte bedraagt 280 liter, maar de achterbank is verschuifbaar voor extra capaciteit. De achterpassagiers profiteren van extra beenruimte, hoewel de achterbank slechts plaats biedt aan twee personen. Qua interieur biedt de Inster veel comfort, met een volledig uitgerust dashboard en een minimalistisch design dat meer fysieke knoppen bevat dan de gangbare touchscreens, wat de bediening eenvoudiger maakt.

Actieradius en prestaties

De Inster heeft een WLTP-actieradius van 355 kilometer. In de praktijk varieert dit, afhankelijk van de buitentemperatuur, tussen de 210 en 290 kilometer voor de standaardaccu. Met de grotere accu (49 kWh) is een bereik van 340 kilometer haalbaar in de zomer. De standaardversie heeft een 42 kWh-accu, met een elektromotor die 97 pk levert, terwijl de long-range variant 115 pk biedt. Het koppel is voor beide uitvoeringen gelijk: 147 Nm.

Opladen kan met de ingebouwde 3-fase boordlader van 11 kW, waarmee de auto thuis in minder dan vijf uur volledig oplaadt. Bij snelladen kun je in ongeveer 8 minuten 100 kilometer rijbereik bijladen, wat snel is in vergelijking met zijn concurrenten.

Uitvoeringen en techniek

De Hyundai Inster is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De basisversie, E-Motion, is al goed uitgerust met onder meer een 10,25-inch multimediascherm, volautomatische airconditioning, cruise control met Stop & Go-functie, en diverse rijhulpsystemen. De Pulse voegt daar 15-inch lichtmetalen velgen, draadloos opladen voor smartphones en een multifunctioneel paneel voor de passagiersstoel aan toe. De topversie, Evolve, komt met 17-inch velgen, gekleurde interieurverlichting, en een stuurwiel met interactieve Pixel LED-verlichting. Optioneel is de Evolve Sky, voorzien van een schuif-/kanteldak.

Duurzaamheid en veiligheid

Hyundai zet sterk in op duurzaamheid. Voor de Inster zijn gerecyclede materialen gebruikt, zoals gerecyclede banden voor de zwarte exterieurverf en PET-flessen voor het interieur. Dit past binnen Hyundai’s visie "Progress for Humanity", waarin duurzaamheid centraal staat.

Op het gebied van veiligheid biedt de Inster een uitgebreid pakket geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), waaronder een Surround View Monitor, parkeerhulp, dodehoekcamera’s, rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en snelheidsbordenherkenning.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie