Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Citroën ë-C3 is misschien wel dé gamechanger van 2024

Auteur Bas van der Weerd
17 oktober 2023

Er zijn al diverse merken die een elektrische auto van 25.000 euro hebben aangekondigd. Citroën is echter de eerste en schudt de automarkt op met de aankondiging van de nieuwe ë-C3. Deze compacte elektrische auto in het B-segment komt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 op de markt komt. De vanafprijs van de nieuwe Citroën ë-C3 bedraagt slechts €24.290. Na aftrek van de aanschafsubsidie van €2.950 komt dat neer op €21.340. 

Hiermee neemt Citroën een flinke voorsprong op concurrenten zoals Volkswagen en Renault, die ook plannen hebben aangekondigd voor betaalbare elektrische auto’s maar nog lang niet zover zijn. En alsof dat niet genoeg is: voor 2025 staat er een iets meer uitgeklede uitvoering van de Citroën ë-C3 in de planning die maar iets meer dan 20 mille gaat kosten.

Weinig compromissen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: natuurlijk doe je water bij de wijn als je een heel betaalbare elektrische auto op de markt brengt. Maar dat valt bij de Citroën ë-C3 alleszins mee. Hij is zelfs iets groter dan zijn voorganger terwijl de prestaties heel behoorlijk zijn.

Laten we beginnen met het formaat: de nieuwe ë-C3 is 4,01 meter lang en 1,76 meter breed. Hij heeft een hoogte van 1,57 m (exclusief dakrails) en dankzij de vrij grote bodemvrijheid van 163 mm gaat het in- en uitstappen gemakkelijk. De nieuwe generatie van de C3 heeft voorin 30 mm meer hoofdruimte gekregen en op ellebooghoogte is het interieur achterin 19 mm breder dan het gemiddelde in dit segment. Voorin is dat zelfs 21 mm meer dan het gemiddelde. De knieruimte achterin is volgens de Franse autofabrikant minstens 20 mm meer dan het gemiddelde in zijn klasse. De bagageruimte meet 310 liter wat ook best netjes is.

Prestaties

Hij is uitgerust met een 44 kWh accupakket en een elektromotor van 83 kW (113 pk). Ook qua prestaties is er geen sprake van overdaad maar doe je niet al te veel compromissen. De elektromotor van de Citroën ë-C3 levert een verdienstelijke 83 kW. Daarmee kan hij in elf seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, de topsnelheid bedraagt 135 km/u.

Dankzij de 44 kWh LFP-accu heeft het voertuig een actieradius van 320 km volgens de WLTP-norm. Voor het meeste woon-werk verkeer is dat absoluut toereikend, en helemaal voor wie voornamelijk in de stad rijdt.

Dat Citroën daadwerkelijk weinig water bij de wijn heeft gedaan, blijkt ook wel uit de laadsnelheid aan de DC-snellader. Die bedraagt altijd nog 100 kW, waardoor de accu in zo’n 26 minuten van 20% tot 80% kan worden opgeladen. Niet toonaangevend maar zeker niet slecht. En ook op de on-board lader is niet bezuinigd; die heeft een snelheid van 11 kW.

De nieuwe Citroën ë-C3 staat overigens op het nieuwe Smart Car-platform, dat specifiek voor EV’s is ontwikkeld.

Comfort à la Citroën

De Citroën ë-C3 tilt het comfort naar een behoorlijk hoog niveau dankzij de speciale Citroën Advanced Comfort-vering en de vernieuwde Citroën Advanced Comfort-stoelen. Het voertuig is ruimer en hoekiger van vorm, maar behoudt zijn herkenbare afmetingen. De nieuwe ë-C3 biedt een ongeëvenaard comfort en een verhoogde zitpositie, die 100 mm hoger is dan zijn voorganger, om het in- en uitstappen te vereenvoudigen. Alle uitvoeringen van de elektrische ë-C3 zijn uitgerust met Citroën's unieke en innovatieve Advanced Comfort-veringssysteem. Dit systeem maakt gebruik van Progressive Hydraulic Cushions om een uitzonderlijk comfortniveau te bereiken. Deze hydraulische bump stops zijn geïntegreerd met de schokdempers en de vering en nemen de plaats in van de traditionele mechanische stops.

Dit systeem functioneert in twee fasen. Bij lichte (de)compressie coördineren de veer en de schokdemper de verticale bewegingen onafhankelijk van de hydraulische stops. Bij grotere impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de bewegingen van de carrosserie geleidelijk te vertragen en eventuele schokken aan het einde van het veerbereik te elimineren. Dit is in contrast met een mechanische stop, die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok terugstuurt.

Ondanks de lage prijs biedt deze Citroën dus écht Citroën-veercomfort. Laurence Hansen, Product and Strategy Director bij Citroën: "Comfort is een belangrijk onderdeel van het DNA van Citroën. Het is voor ons belangrijk, omdat het voor onze klanten erg belangrijk is. Daarom hebben we alles op alles gezet om de nieuwe C3 de meest comfortabele auto in het B-segment te maken, met Citroën-innovaties zoals nieuwe versies van onze Citroën Advanced Comfort-stoelen en - voor het eerst op de C3 - onze Citroën Advanced Comfort-vering. Door deze te combineren met een nieuw en uniek ‘homelike interior’ zet de C3 nieuwe normen op het gebied van comfort voor de inzittenden en dat blijft het voor ons een belangrijk onderscheidend kenmerk."

Nieuwe designtaal en ietwat uitgekleed interieur

Het ontwerp van de ë-C3 is een breuk met het traditionele Citroën-design en introduceert een nieuwe designtaal voor het merk. Kort samengevat is het voertuig wat hoekiger van vorm, maar behoudt zijn herkenbare proporties.

Dat nieuwe design zien we ook in het interieur terug. De C-Zen Lounge, zoals dit mooi heet, ontbreekt het traditionele instrumentencluster. Het instrumentenpaneel bestaat alleen uit een Citroën Head-Up Display waarmee de bestuurder toegang heeft tot alle belangrijke informatie zonder zijn ogen van de weg te halen. Standaard in alle uitvoeringen zijn ook de nieuwe Citroën Advanced Comfort-stoelen.

MyCitroën-app

In de basisuitvoering ‘You’ is het dashboard uitgerust met een speciaal ontwikkelde smartphonehouder. Dan functioneert de smartphone dus ook als infotainment scherm. Dat is dus een van de compromissen die je doet bij zo’n goedkope auto. Daar hoeft overigens helemaal niets mis mee te zijn, aangezien de gemiddelde smartphone daar meer dan voldoende capaciteiten voor heeft.

Zodra je de smartphone in de houder plaatst wordt met draadloze NFC-technologie automatisch de speciale app gestart, waarmee je onder anderen jouw routes kunt plannen waarbij ook rekening wordt gehouden met de laadtoestand van de auto en de beschikbare (snel)laadstations. Deze app kunnen eigenaren ook gebruiken om snelkoppelingen te maken naar hun favoriete telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapp-services.

In de duurdere ‘Max’-uitvoering beschikt de auto overigens wel over een 10,25-inch touchscreen. En ook in die uitvoering houdt de navigatie rekening met de laadtoestand van de auto, enzovoorts.

Wil je ook beschikken over actuele verkeersinformatie dan moet je wel een abonnement op het Connect Plus-abonnement nemen, waarvoor je na drie jaar moet gaan betalen.

Boris Reinmöller, Project Design Manager: "We zijn erg trots op het ruime interieur en dan met name op ons nieuwe dashboard met zijn tegenstelling tussen het strakke, technische bovenste deel en het warmere 'Sofa Design-stijl' onderste gedeelte. Het is zeldzaam in dit segment dat het bovenste deel van het dashboard zo opgeruimd oogt aan de linker- en rechterzijde. Dit hebben we bereikt met onze nieuwe C-Zen Lounge met Citroën Head-Up Display. Het ‘zwevend’ plaatsen van het centrale infotainmentscherm en het smartphone-station in het midden betekende ook dat we deze niet op een omvangrijke of onhandige manier hoefden te integreren."

Met de e-Remote-functie kunnen eigenaren hun MyCitroën-app gebruiken als een afstandsbediening voor hun ë-C3. Zo kunnen ze de auto voor vertrek voorverwarmen of vooraf koelen, laadschema's beheren, de laadstatus te controleren en de locatie van de auto tonen.

Productie in Europa

Hoewel de nieuwe Citroën is afgeleid van het gelijknamige model voor de Indiase markt - en flink is opgewaardeerd voor de Europese markt -gaat Citroën de ë-C3 in Slowakije produceren. Hiermee  benadrukt Citroën niet alleen zijn toewijding aan de Europese markt maar omzeilt het ook eventuele geopolitieke en toeleveringsketenproblemen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie