Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ford Mustang Mach-E nu ook met SEPP-subsidie

Auteur Arjan Hordijk
Prijs vanaf
v.a. € 46.300,-
AC-Laden
11 kW
DC-Laden
150 kW
150 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
100 liter
322 liter
Rijbereik
470 - 600 km
Netto
72.6 kWh
91 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
30 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Er is een ware slag gaande rondom de prijzen van elektrische auto's. Met name de merken en modellen die rond de €45.000 hangen. Dit bedrag is namelijk de maximale grens om in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie waar particuliere kopers gebruik van kunnen maken. Merken als Tesla en Cupra verlaagde de prijzen al eerder, om met de modellen in aanmerking te komen voor de €2.950 subsidie voor particulieren. De Mach-E was echter net iets te duur voor deze subsidie. Tot voor kort dan, want de Ford Mustang Mach-E is nu ook met SEPP-subsidie beschikbaar!

Ford goochelt met cijfers

Om in aanmerking te komen voor de subsidie kijkt de overheid naar de fiscale waarde van de auto. Ford speelt hier handig op in! Wie een nieuwe Mach-E samenstelt bij Ford, komt namelijk uit op €46.300. Dit is de consumentenprijs, inclusief kosten rijklaar maken. Fiscaal komt de Mach-E echter op €44.800, waardoor er alsnog aanspraak gemaakt kan worden op de SEPP-subsidie van €2.950. Hiermee komt de daadwerkelijke aanschafprijs op €43.350, inclusief kosten rijklaar maken. Als consument heb je dan de Mustang Mach-E met de 72.6 kWh accu. Deze komt volgens de WLTP-norm 470 kilometer ver. Snelladen is mogelijk met maximaal 150 kW.

Updates 2024

Naast de prijsverlaging komt de Ford Mustang Mach-E voor 2024 eveneens met verschillende updates. Zo neemt het bereik toe met 30 kilometer, tot de eerder genoemde 470 kilometer. De maximale snellaad capaciteit van 150 kW is nu dus eveneens beschikbaar voor de Standaard Range uitvoering. Door aanpassingen in de accuverwarming en accu voorverwarming is deze laadsnelheid daarnaast eerder bereikt en langer vast te houden. Ford claimt dat dit ook bij lagere buitentemperaturen nog steeds mogelijk is. Daarnaast geeft Ford aan dat de rijkwaliteiten op een hoger plan staan, door aanpassingen aan het onderstel.

Speciale voorraad uitvoering

Ford haalt echter nog een trucje uit om klanten over de streep te trekken. Er is namelijk een speciale 70 kWh accu uitvoering, die 440 kilometer aan range heeft. Deze uitvoering is er vanaf €44.300,-. Na aftrek van de SEPP-subsidie komt deze uit op €41.350! Wie deze uitvoering echter in de configurator zoekt, kan lang zoeken. Het model is enkel uit voorraad leverbaar, waardoor de consument niet veel te kiezen heeft. Daarnaast geldt het bekende adagium op = op! Van de 91 kWh variant is eveneens een voorraad model beschikbaar, waardoor die nu beschikbaar is vanaf €52.315.

Wel op tijd?

De vraag is of deze prijsverlaging consumenten uiteindelijk over de streep gaat trekken. Uiteindelijk is het namelijk zo dat er dit jaar voldoende goedkope elektrische elektrische auto's op de markt komen. Te denken valt dan aan de nieuwe Dacia Spring, maar bijvoorbeeld ook de langverwachte Citroën ë-C3. Daarnaast komt ook de elektrische Renault 5 dit jaar op de markt. Modellen die allemaal onder de €25.000 moeten blijven. Daarbij komt ook nog eens dat Ford zelf een goedkoper model op de markt wil brengen, maar dat laat nog even op zich wachten. Door de jaren heen, wordt ook de tweedehandsmarkt steeds groter, wat blijkt uit de populariteit van de SEPP-subsudie voor deze doelgroep. Uiteinelijk is het dus de vraag of de consument liever nog even wacht op de goedkopere nieuwe modellen, of toch zal vallen voor de prijzen oorlog die nu bezig is rondom de subsidiegrens.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Ford Mustang Mach-E

SR RWD
Vermogen:
268 pk
Topsnelheid:
180 km/h
0 - 100 km/u:
5.9 seconden
Rally
Vermogen:
487 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
3.6 seconden
ER RWD
Vermogen:
294 pk
Topsnelheid:
180 km/h
0 - 100 km/u:
5.6 seconden
ER AWD
Vermogen:
370 pk
Topsnelheid:
180 km/h
0 - 100 km/u:
4.3 seconden
GT
Vermogen:
487 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
3.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 16.7 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 22.3 kWh

Actieradius

72.6 kWh.:
Zomer   435 km
Winter   325 km
91 kWh.:
Zomer   460 km
Winter   350 km
Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie