Renault 5 E-Tech Electric combineert vernieuwing met traditie
Op 26 februari zal de Renault 5 E-Tech Electric worden onthuld op de Autosalon van Genève. Vandaag start het Franse merk al met een publiciteitscampagne met de slogan "R5volution Is Back". Voortbouwend op eerdere aankondigingen, onthult Renault met de start van de publiciteitscampagne ook meer details én beelden over de elektrische incarnatie van deze klassieker. Het Franse merk geeft een moderne, elektrische draai aan de iconische Renault 5, zodat de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric zowel nostalgie als moderne innovatie zal omarmen.
Terugblik op een icoon
De oorspronkelijke Renault 5, die in de jaren '70 en '80 furore maakte, was niet alleen populair vanwege zijn moderne, compacte vormgeving maar was ook de eerste auto met kunststof schildbumpers voor en achter. Wie heeft gezien hoe de Fransen in- en uitparkeren, zal begrijpen dat dat een bijzonder slimme vondst was. In 1996 werd hij opgevolgd door de Clio, die eveneens een groot succes is, nadat er maar liefst 7,3 miljoen exemplaren van de Renault 5 waren verkocht.
De nieuwe elektrische variant grijpt terug naar deze klassieker, maar met een eigentijdse draai. Het design combineert retro-elementen met een moderne, elektrische uitstraling. De inspiratie door het oorspronkelijke model is overduidelijk, maar de Renault 5 E-Tech Electric staat met zijn unieke karakter op zichzelf.
Lees ook: Review Renault 5: een retro Zoe of opvolger van de Cinq?
Specificaties: WLTP-bereik inderdaad tot 400 kilometer
De auto wordt in Normandië gebouwd en heeft het AmpR Small platform als basis. De focus ligt volgens Renault vooral op rijplezier. Daarom krijgt de Renault 5 zogeheten multi-link ophanging, iets wat je vooral bij auto's in een duurder segment ziet.
In lijn met de eerdere aankondiging, zal de 3,92 meter lange Renault 5 E-Tech Electric met twee accupakketten verkrijgbaar zijn. Het grootste accupakket krijgt een capaciteit van 52 kWh, goed voor een actieradius van zo'n 400 kilometer. Die ligt in lijn met veel andere auto’s van dit formaat, ware het niet dat de Renault 5 E-Tech Electric een stuk goedkoper zal zijn.
Bidirectioneel laden
De Renault 5 E-Tech Electric zal ook worden uitgerust met een bidirectionele boordlader en wordt daarmee het eerste productievoertuig met V2G-technologie (vehicle-to-grid). Deze technologie stelt de Renault 5 E-Tech Electric in staat om energie aan het elektriciteitsnet terug te leveren. Dit zal eerst in Frankrijk en Duitsland beschikbaar zijn (in 2024), en later (in 2025) ook in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer ons land aan de beurt is, is nog niet duidelijk.
Gamechanger in spe
Met een vanafprijs rond de 25.000 euro positioneert de Renault 5 E-Tech Electric zich namelijk als een van de scherpst geprijsde elektrische auto’s in dit segment. De Citroën ë-C3, die deze maand in de showroom staat, is nog iets goedkoper maar heeft ook een kleinere actieradius. Maar de vanafprijs van de R5 zal uiteraard ook voor de versie met het kleinere accupakket zijn, waarvan we de capaciteit nog niet weten. Van beide modellen mogen we overigens verwachten dat ze tot de gamechangers van 2024 gaan behoren.
Maar de Renault 5 E-Tech Electric onderscheidt zich niet alleen door zijn scherpe prijs. Zijn unieke mix van retro-design en moderne technologie zal hem ongetwijfeld ook tot een publiekslieveling maken.
Eerste beelden productiemodel
In het persbericht deelt Renault ook de eerste beelden van het productiemodel. De Renault 5 E-Tech Electric is duidelijk geïnspireerd op zijn voorganger, waarbij diverse designelementen zijn geïnspireerd door het oorspronkelijke model:
- Koplampen
De koplampen vormen een van de meest herkenbare elementen, met een onderscheidende vorm en een markering in het midden van de lens, die doet denken aan de pupil van het menselijk oog. Deze subtiele verwijzing naar een advertentie uit 1972 moet de moderne R5 een menselijke uitstraling geven. - Laadindicator
Een ander opvallend element zien we aan de voorkant, waar de luchtinlaat van het oermodel plaats heeft gemaakt voor een laadindicator. Deze vormt het nummer "5" vormt wanneer de auto volledig is opgeladen. Deze direct zichtbare interface vormt een functionele en speelse manier om de elektrische aandrijving onder de aandacht te brengen én toegankelijk en begrijpelijk te maken. - Wielkasten
De wielkasten van de Renault 5 E-Tech Electric zijn duidelijk geïnspireerd op de vroegere R5 Turbo. Ze geven de auto een bredere, krachtigere uitstraling. Hun grafisch ontwerp versterkt de unieke en direct herkenbare persoonlijkheid van de auto. - Achterlichten
De verticale achterlichten dragen bij aan de aerodynamica van de Renault 5 E-Tech Electric door luchtturbulentie te voorkomen, met positieve gevolgen voor de efficiëntie van de auto.
Publiciteitscampagne “R5VOLUTION IS BACK”
Door middel van een reclamecampagne, die vandaag van start gaat, wil Renault de aandacht op de Renault 5 E-Tech Electric vestigen. Deze campagne belicht de auto's revolutionaire aanpak tegen de achtergrond van de energietransitie en de behoefte aan energiebesparing. De campagne toont de eerste iconische kenmerken van het exterieurontwerp van de toekomstige auto, waaronder het 5-logo in drie kleuren: geel, blauw en groen.
Arnaud Belloni, Global Chief Marketing Officer voor Renault: “Voor de comeback van dit icoon wilden we iets anders dan een traditionele marktintroductie. Stap voor stap onthullen we het design van dit retro-futuristische model, met een grootschalig communicatieplan voorafgaand aan de lancering. De Renault 5 is zonder twijfel hét ideale model voor deze aanpak. We hebben het hier over de wedergeboorte, of zelfs het heruitvinden van een legende. Het is zonder twijfel een van de meest iconische modellen in de historie van de Franse auto-industrie.”
Deze ambitieuze mediacampagne wordt ondersteund door een wereldwijde tv-commercial met een voorproefje van het ontwerp van de Renault 5 E-Tech. Opvallend is het gebruik van het nummer “Instant Crush” van Daft Punk, wat de Franse electro-pop sfeer benadrukt. De commercial toont de auto die door een labyrint navigeert, iets wat symbool moet staan voor de zoektocht naar innovatie en vooruitgang.
R5 R Pass
Renault introduceert vanaf 30 november het R5 R Pass-programma, een exclusieve kans voor potentiële kopers. Door deel te nemen aan dit programma, kunnen klanten de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric reserveren, tien dagen vóór het algemene publiek. Deelnemers ontvangen hun auto eerder, beginnend in het najaar van 2024, dankzij prioriteit op de productielijn in de ElectriCity-fabriek in Douai, Frankrijk.
R5 R Pass-houders krijgen na de onthulling een miniatuurversie van de Renault 5 E-Tech Electric. Ze hebben ook als eersten toegang tot exclusieve content en evenementen gerelateerd aan de Renault 5. Deze pas is verkrijgbaar voor €150 en is ook in Nederland beschikbaar.
Door zijn unieke uiterlijk, zijn iconische roots, scherpe prijs en voor zijn prijs veelbelovende prestaties belooft de Renault 5 E-Tech Electric een heel interessante toevoeging te worden aan het groeiende aanbod van compacte elektrische auto's. Het jaar 2024 zal wat dat betreft wel eens een bijzonder jaar kunnen worden.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford