Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ford ontwikkelt platform voor goedkope elektrische auto’s

Auteur Bas van der Weerd
08 februari 2024

Als er momenteel iets speelt in de branche, dan is het wel de komst van goedkope elektrische auto’s. Dacia beet het spits af met de Spring en Citroën zet met de recente lancering van de ë-C3 ook een veelbelovende stap in die richting. Renault zal binnenkort de R5 onthullen terwijl Hyundai wellicht de goedkope Casper gaat elektrificeren om die op de Europese markt te introduceren. De Volkswagen Group heeft echter besloten om niet al te veel gas te zetten op de ontwikkeling van de ID.2. Het zal ook niet al te lang duren voordat Fiat een elektrische Panda lanceert, daar circuleren al beelden van. Ook BYD schijnt binnenkort met een heel goedkope EV te komen. Bovendien heeft Tesla te kennen gegeven dat de zo vaak aangekondigde ‘$ 25.000 Tesla’ er daadwerkelijk gaat komen. En zo gebeurt er heel wat op dit gebied.

Nog meer elektrische modellen van Ford

Ford, het Amerikaanse merk dat in Europa qua elektrische personenauto’s alleen de Mustang Mach-E in het programma heeft, zal deze zomer starten met de productie van de Explorer. Die valt niet onder de noemer ‘goedkope elektrische auto’ en dat zal ook niet het geval zijn met de ‘Gen-E’ generatie van de Puma, waar we later dit jaar van gaan horen.

Met een recordverkoop van EV's in het afgelopen jaar, waaronder de F-150 Lightning als bestverkopende elektrische pick-up in de VS, blijft Ford zich toch richten op hybride technologieën als brug naar de volgende generatie elektrische modellen. Hoewel Ford nu nog een heel divers productaanbod heeft, variërend van benzine-, hybride-, tot elektrische voertuigen, zal Ford de marktvraag volgen en zich steeds meer gaan richten op elektrische auto’s.

Goedkope elektrische auto’s

Maar Ford wil zich daarbij ook gaan richten op betaalbaardere, zeg maar goedkope elektrische auto's. Ford schijnt zelfs al een tijdje bezig te zijn met de ontwikkeling van een nieuw platform voor goedkopere elektrische auto's. Dit project, geleid door een klein team van topingenieurs, is gericht op het bouwen van een flexibel platform voor verschillende soorten voertuigen. Ford's CEO, Jim Farley, benadrukt de noodzaak van betaalbare EV's, gezien de concurrentie van Tesla en Chinese fabrikanten.

Uiteraard houdt Ford de prijsdetails van die goedkopere elektrische modellen nog onder de pet. Ook van de auto’s zelf is nog niets te vertellen, behalve dan dat men ze ‘Gen 2’ noemt. Het gaat nu ook alleen nog maar om de ontwikkeling van een EV-platform. Maar natuurlijk zal men zich richten op een prijsniveau van ongeveer 25.000 euro, of misschien zelfs lager.

Skunkworks team

Ford CEO Jim Farley onthulde tijdens de ‘Earnings Call’ over het vierde kwartaal van 2023 dat het bedrijf een speciaal "skunkworks" team heeft dat werkt aan dit nieuwe, goedkopere elektrische voertuigplatform.

Naar nu blijkt wordt dit team geleid door Alan Clarke, een voormalig Tesla-medewerker. Clarke heeft meer dan 12 jaar bij Tesla gewerkt, waar hij begon als Senior Design Engineer en voor zijn vertrek als Director of New Programs Engineering werkte. In dit team zitten ook ingenieurs van Auto Motive Power (AMP), dat in november 2023 door Ford werd overgenomen. Interessant is dat AMP-oprichter Anil Paryani ook bij Tesla heeft gewerkt.

Binnen twee jaar winstgevend

De rol van het EV skunkworks team van Ford zal de komende jaren naar verwachting aanzienlijk zijn. Farley: "We hebben twee jaar geleden in stilte gewed. We ontwikkelden een supergetalenteerd skunkworks-team om een goedkoop EV-platform te maken. Het was een kleine groep, een klein team, enkele van de beste EV-ingenieurs ter wereld, en het stond los van het Ford-moederschip. Het was een startup. En ze hebben een flexibel platform ontwikkeld dat niet alleen zal worden ingezet voor verschillende soorten voertuigen, maar ook een grote installed base zal vormen voor software en diensten die we nu zien bij Pro." Verder benadrukt Farley dat de Gen 2 elektrische voertuigen van Ford binnen 12 maanden na lancering winstgevend moeten zijn. Dat zal uiteraard in grote mate bij kunnen dragen aan een verdere uitbouw van Ford's elektrische voertuigenprogramma.

Voor de goede orde: de afbeelding is een teaser van een model waar de internationale pers van alles over te zeggen heeft. Het is in ieder geval niet van een van de goedkopere elektrische modellen, maar zou wel op de Ford Puma Gen E kunnen duiden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie