Sepp subsidie tweedehands auto: al 4 miljoen euro vergeven
In 2020 is de Sepp subsidie ingevoerd. Oftewel Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren. Het doel van deze subsidie is om particulieren over te halen een elektrische auto aan te schaffen. Door de jaren heen is de subsidie steeds verder afgebouwd. Startte deze met €4.000, in 2024 is de Sepp-subsidie €2.000 voor een occasion en €2.950 voor een nieuwe elektrische auto. Ondanks de vermindering blijft de subsidie populair. Vanaf 9 januari zijn de aanvragen weer open, sinds die tijd is er al ruim 4 miljoen euro uit het potje voor de Sepp-subsidie op tweedehands auto's.
Regels Sepp-subsidie 2024
Voor dit jaar is de complete subsidie pot rond de 87 miljoen euro. Hiervan is ongeveer 58 miljoen beschikbaar voor nieuwe elektrische auto's. Van die 29 miljoen voor occassions is dus al 4 miljoen vergeven. Uiteraard zitten er wel regels aan de regeling. Zo moet de auto gekocht zijn via een garagebedrijf. Onderlinge verkoop tussen particulieren mag uiteraard wel, maar dan kunt u geen aanspraak maken op de subsidie regeling. Daarnaast mag de (oorspronkelijke) catalogusprijs niet hoger liggen dan €45.000,-. Op deze manier is de subsidie met name een tegemoetkoming voor de lagere en middeninkomens die op deze manier gemakkelijker de overstap kunnen maken van een brandstof naar elektrische auto. Daarnaast is het zo dat de actieradius ten minste 120 kilometer moet zijn. De Renault Twizy valt dus buiten de boot. Controleren of de elektrische auto in aanmerking komt voor de subsidie is overigens eenvoudig via de RVO.
Renault Zoe populair in 2023
In 2023 bleek de subsidie regeling overigens goed voor 14.161 occasions en ging het potje ook helemaal op. De Renault Zoe bleek hierin het meest populair. Met afstand overigens. Ruim 12 procent van de tweedehands verkopen in 2023 bleek een Renault Zoe, goed voor 1.737 stuks. Deels komt dit omdat de aanschafprijs van die modellen redelijk laag ligt, omdat de accu gehuurd moet worden Renault. Overkopen is overigens ook mogelijk. Op de tweede plaats vinden we de Nissan Leaf met 1.168 stuks en ruim 8 procent van de verkopen. Niet geheel verwonderlijk overigens. Evenals Renault, was ook Nissan vroeg met de introductie van een elektrische auto. Wat de prijzen dus drukt, want het model is al wat ouder en de keuze is groot. De derde plek is voor de Volkswagen Golf met ruim 7 procent van de verkopen, wat neerkomt op 1.076 stuks. Opvallende afwezige in de top-10 is overigens Tesla, al kan dat ook te maken met het feit dat de prijsverlagingen van Tesla merk nog door moeten druppelen op de occasionmarkt.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford