Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Alles over de Renault 5 E-Tech

Auteur Bas van der Weerd
15 november 2023

Vooruitlopend aan de persconferentie van vanmiddag publiceerde Renault vanochtend al de nodige zaken. Om de plannen van Renault op het gebied van elektrische auto’s kort samen te vatten: Tegen 2025 moet de productlijn voor de Europese markt uit vier modellen bestaan, en tegen 2031 uit zeven modellen. We hebben het dan over de Mégane E-Tech, Scenic E-Tech, Renault 5, Renault 4, "Legend" en nog twee modellen waarover later – maar waarschijnlijk niet vanmiddag - meer bekend wordt gemaakt.

Ampere

Renault wil het evenement van vanmiddag gebruiken om investeerders te enthousiasmeren voor de nieuwe elektrische divisie genaamd Ampere, die CEO Luca de Meo van de Groep in de eerste helft van 2024 naar de beurs wil brengen.

Deze divisie, die op 1 november werd opgericht, zal zich helemaal richten op het ontwikkelen, produceren en op de markt brengen van elektrische auto’s met de merknaam Renault. De twee platforms voor elektrische auto’s die we van Renault kennen, zullen in verband daarmee een nieuwe naam krijgen. Het CMF-B EV platform voor kleine auto's gaat AmpR Small heten terwijl het platform voor compacte auto's CMF-EV voortaan AmpR Medium wordt genoemd.

Op dit moment biedt de Franse producent drie elektrische modellen aan: de Twingo, Zoe en Megane. Omdat Renault zegt dat het op dit moment slechts één elektrisch model heeft, mogen we veronderstellen dat het Franse merk min of meer afscheid heeft genomen van de Twingo en Zoe. Daarnaast kan het ook zo zijn dat men bedoelt dat er momenteel slechts één model is (de elektrische variant van de Mégane) dat op een van de genoemde elektrische platforms is gebaseerd.

Renault Scenic E-Tech

Volgend jaar komen er sowieso twee elektrische modellen bij. Een daarvan is de elektrische Renault Scenic, die niet langer een MPV zal zijn maar als SUV door het leven zal gaan. De prijzen voor de elektrische Scenic zullen bij ongeveer 40.000 euro beginnen. De lancering hiervan schijnt voor 2024 gepland te zijn. In de media rept men hier en daar zelfs over begin 2024 en dat zou best eens kunnen.

Renault 5 E-Tech

Volgend jaar kunnen we ook de lancering van de elektrische Renault 5 E-Tech verwachten. Eindelijk dan, want menigeen zit zich al een paar jaar op de (terug)komst van deze compacte hatchback in neo-retro stijl te verheugen. Welnu, hun geduld wordt beloond want de op het CMF-B EV/AmpR Small platform gebaseerde Renault 5 wordt komt naar verwachting in de eerste helft van 2024 op de markt.

De styling van deze kleine Franse auto is niet langer een geheim, want die blijft dicht bij die van het concept dat begin 2021 op de grote Renaulution-conferentie werd onthuld. Met zijn hoekige lijnen, vrij platte dak en motorkap, trapeziumvormige koplampen en verticale achterlichten zal hij ondanks zijn grotere afmetingen (3,96 m lang) doen denken aan de eerste R5, die meer dan vijftig jaar geleden verscheen, en ook aan de in 1984 geïntroduceerde 'Supercinq'.

Nieuwe motor

De nieuwe elektromotor, die ePT-100 kW wordt genoemd, zal 20 kg lichter zijn dan de motor die Renault in de Zoe gebruikt. Men gebruikt voor deze motor een nieuwe "3 in 1" architectuur, die de omvormer, de lader en de regeling van de stroomverdeling combineert. Bijzonder is ook dat men ook nu weer gekozen heeft voor een synchroon gewikkelde rotortechnologie. Kopers van een R5 kunnen kiezen uit een vermogens van 125 pk en 150 pk. De snelle Alpine A290 krijgt ook deze motor, maar die zal dan een vermogen van 220 pk (of zelfs iets meer) hebben, net als de Mégane E-Tech.

Twee accupakketten

Er zullen twee accupakketten beschikbaar zijn: 42 kWh en 52 kWh. Dit geeft de Renault 5 E-Tech een actieradius tot 420 km. De duurdere versies krijgen V2G-technologie, waarmee de energie van de accu kan worden terug geleverd. Renault zegt dat deze accupakketten 15 kilo lichter zijn dan die van de Zoe. Die heeft 12 modules, de R5 krijgt er 4. Verder blijft Renault vanwege de hogere energiedichtheid trouw aan nikkel-mangaan-kobalt (NMC) accucellen. Dit in tegenstelling tot het goedkopere lithium-ijzer-fosfaat (LFP) dat wordt gebruikt in bijvoorbeeld de BYD Dolphin en de Citroën ë-C3.

Renault heeft nog niet bevestigd dat het productiemodel van de R5 E-Tech op de Autosalon van Geneve te zien zal zijn, maar dat schijnt wel de bedoeling te zijn. De start van de productie zal naar verwachting niet verwacht voor het einde van de zomer plaats vinden. Omdat er sprake is van een Roland Garros-introductiemodel zou het kunnen dat Renault de verkoop start tijdens dit gelijknamige tennistoernooi, dat door de Franse autofabrikant wordt gesponsord en in mei plaats zal vinden.

In tegenstelling tot een aantal rivalen zal de elektrische Renault 5 E-Tech in Frankrijk worden geproduceerd. Hij rolt volgend jaar van de band in de Douai (Nord) fabriek in het Normandische Cléon, net als de Zoe en Mégane E-Tech. Ook de elektromotor wordt in Frankrijk geproduceerd terwijl de accucellen voor zover wij weten de komende jaren bij het Chinese Envision worden gekocht.

Prijs vanaf 25.000 euro

Al vanaf het begin van de ontwikkeling van de Renault 5 E-Tech heeft men gezegd dat deze een zeer concurrerende prijs zou krijgen. De basisversie van de elektrische Renault 5 – met een 125 pk motor en 42 kWh accupakket - zal waarschijnlijk verkrijgbaar zijn voor minder dan € 25.000, vergelijkbaar dus met de recent aangekondigde Citroën ë-C3. Duurdere versies zullen uiteraard richting de € 30.000 gaan en in het geval van de snelle versie van Alpine dat bedrag zelfs overschrijden.

Prijzen onder druk?

Recente verklaringen van Renault-topman Fabrice Cambolive hebben echter tot de nodige twijfel over de prijzen van Renault 5 E-Tech geleid. Accufabrikant Envision heeft Renault namelijk laten weten dat het de prijzen voor de accucellen eigenlijk zou willen indexeren. Als de accu’s inderdaad duurder worden - iets wat merkwaardig is omdat er juist signalen zijn de prijzen van accu’s aan het dalen zijn – dan moet Renault mogelijk wat snoeien aan de standaarduitrusting om de basisprijs te handhaven. Het kan ook zijn dat Renault de gestegen kosten in de prijzen van de hogere uitrustingsniveaus zal doorberekenen.

Andere nieuwe elektrische modellen

Verder heeft men de komst van een Renault 4 E-Tech aangekondigd. Dit zal een wat functionelere auto worden, en bovendien een maatje groter dan de R5. Onderaan de conceptauto die tijdens het evenement te zien was. Met de in het begin van dit artikel genoemde “Legend” bedoelt men waarschijnlijk een nieuwe elektrische stadsauto. De prijs daarvan moet bij ongeveer 20.000 euro beginnen, dit zou dus een heel betaalbare opvolger van de elektrische Twingo kunnen worden. 

Renault 4 E-Tech concept
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie