Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Renault Megane E-Tech: voor werk en privé

Review Renault Megane E-Tech: voor werk en privé

Auteur Jasper Engel

In Nederland kennen we de Renault Megane al jaren als vertrouwde gezinsauto, vooral in de populaire stationwagonuitvoering. Nu is er een compleet nieuwe Megane en die is 100% elektrisch. Hoe bevalt dat? Nou, het uiterlijk is in elk geval flink onder handen genomen. Renault’s vernieuwde logo prijkt trots op de neus en het front heeft een geheel nieuwe uitstraling gekregen. Grote, slanke koplampunits en een forse (zij het wat anonieme) grille bepalen het gezicht van de auto. Aan de achterkant zie je dat de Megane E-Tech hoger op de wielen staat dan zijn voorganger, bijna als een crossover. Dat pakt praktisch goed uit: de bagageruimte groeide mee naar bijna 500 liter. Met zo’n kofferruimte kun je met gemak een flinke hoeveelheid bagage kwijt; dat is serieus ruim in deze klasse, en aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld in een Volkswagen ID.3 (die heeft ca. 385 liter).

Foto’s: Andrejs Guscins

Prijs vanaf
v.a. € 36.370,-
AC-Laden
22 kW
3 fase
DC-Laden
85 kW
129 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
440 liter
Rijbereik
300 - 470 km
Netto
40 kWh
60 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 900 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Google Maps integratie
22 kW AC-lader
Ruime 480 liter kofferbak
Slecht zicht achterruit
Slecht zicht achterruit
Cruise control verwart borden

Interieur en comfort

We moeten het de Fransen nageven: ze hebben echt werk gemaakt van het interieur en de afwerking. De materialen sluiten naadloos op elkaar aan en alles voelt een stuk hoogwaardiger dan we van vroegere Renaults gewend zijn. Complimenten zijn hier op zijn plaats. Zodra je instapt valt één ding op: het zicht naar achteren is vrij beperkt. De achterruit is aan de kleine kant, waardoor je minder goed ziet wat er direct achter de auto gebeurt. Gelukkig helpen de parkeersensoren en achteruitrijcamera (afhankelijk van de uitvoering) om dit euvel op te vangen.

De stoelen zelf zitten heerlijk zacht en comfortabel. Ook aan de zijkanten bieden ze goede steun; de zijwangen houden je netjes op je plek in bochten. Klein minpuntje ontdekken we bij de middenconsole: de zijkant daarvan is uitgevoerd in hard kunststof. Op langere ritten merk je dat je knie hier constant tegenaan rust en dat kan op den duur wat vervelend worden. Verder is de geluidsisolatie dik in orde en voelt de Megane tijdens het rijden als een volwassen auto. Rammeltjes of piepjes hebben we niet gehoord, alles zit solide in elkaar.

Infotainment en gebruiksgemak

Renault heeft voor de nieuwe Megane E-Tech iets bijzonders gedaan: het infotainmentsysteem draait volledig op Google’s Android Automotive. En dat is een schot in de roos, kan ik je vertellen. Dankzij de integratie van Google Maps weet je altijd precies hoe laat je aankomt, krijg je real time file-informatie en navigeer je feilloos met de meest actuele kaartgegevens. Bovendien kun je allerlei apps downloaden (denk aan Spotify, Flitsmeister, noem maar op) net alsof het een smartphone is. De Google-spraakassistent is ook van de partij, zodat je met een “Hey Google” eenvoudig opdrachten kunt geven. Het maakt het leven met deze elektrische Megane echt heel prettig.

En omdat je via Google Maps navigeert, plant de auto automatisch handige laadstops voor je in wanneer je een lange route invoert. Ideaal voor wie overstapt naar elektrisch rijden en zich nog druk maakt over laadpauzes; de Megane neemt dat denkwerk uit handen.

In het interieur vinden we verder vier USB C poorten, dus elke passagier kan z’n telefoon of tablet op hoog tempo opladen. Alles aan de bediening is digitaal: een scherp digitaal instrumentarium achter het stuur en een groot centraal touchscreen dat vlot reageert. Eén ding moesten we wel even zoeken: de volumeknop voor de audio. Die zit - typisch Renault -verstopt achter het stuur als een klein tuimelschakelaartje. Als nieuwkomer mis je een fysieke draaiknop om het volume snel aan te passen. Over bediening gesproken: de auto laat bij allerlei handelingen (zoals in en uitschakelen, richtingaanwijzers, enzovoort) allerlei geluidjes horen. Grappig in het begin, maar we vonden het al snel wat overbodig. Het kostte bovendien wat gezoek in het menu om die geluiden uit te zetten. Maar heb je de Megane eenmaal naar je smaak ingesteld, dan is het elke rit genieten van de moderne snufjes.

Rijgedrag

Bij het wegrijden merk je meteen hoe soepel de Megane E-Tech rijdt. De besturing is licht en direct, wat de auto erg wendbaar doet aanvoelen in de stad. Ga je de bochtige buitenwegen op, dan valt op dat de Megane geen uitgesproken bochtenridder is. Het stuurgevoel is namelijk wat beperkt; je krijgt niet heel veel feedback van de voorwielen. Daar staat tegenover dat de auto heerlijk comfortabel geveerd is. De zachte vering en flexibele demping laten je moeiteloos verkeersdrempels en slechte wegen absorberen. Vooral op de snelweg is de Megane een ontspannen reisgenoot, weinig wind of bandengeluid en een stabiele wegligging. Sportieve rijders zullen misschien iets meer dynamiek wensen (een Volkswagen ID.3 heeft dankzij achterwielaandrijving net wat speelser rijgedrag), maar voor de meeste bestuurders is het comfort van de Megane een dikke plus.

Eén ding viel ons op tijdens het rijden: de cruise control heeft een eigen willetje. Bij elke nieuwe rit springt hij standaard in de stand waarin de auto de snelheid automatisch aanpast aan de geldende snelheidslimieten die hij van verkeersborden afleest. In theorie handig, maar in de praktijk vonden we het vaak irritant. Het is namelijk meer dan eens voorgekomen dat de Megane een bord van een parallelweg oppikte en ineens hard ging remmen omdat hij dacht dat de maximumsnelheid lager werd. Dat wil je niet als je op de snelweg rijdt. Je kunt deze functie gelukkig uitzetten, maar jammer genoeg moet je dat na elke herstart opnieuw doen. Hopelijk kan Renault dit met een software update in de toekomst oplossen, want het idee erachter is goed, de uitvoering iets minder.

Laden en bereik

Dan het laden, ook niet onbelangrijk bij een elektrische auto. Hier scoort de Megane E-Tech een unieke troef: hij heeft een 22 kW AC boordlader als je die optie neemt. Dat betekent dat je aan een geschikte openbare laadpaal of bedrijfslader met 22 kW de accu in ongeveer vier uur volledig vol kunt laden. Ter vergelijking: veel concurrenten laden op wisselstroom maar 7 kW (Kia Niro EV eerste generatie) tot 11 kW (Volkswagen ID.3 en nieuwste Niro EV) die doen er dus twee tot drie keer zo lang over. Deze snelle 3 fase lader in de Renault is echt een sterk punt voor wie vaak onderweg laadt bij openbare palen.

Snelladen (DC) doet de Megane met maximaal 130 kW aan een geschikte snellader. Dat is niet baanbrekend in EV land, maar eerlijk is eerlijk: de directe concurrentie doet het niet veel beter. Een ID.3 (58 kWh versie) haalt rond de 120 kW piek, en een Kia Niro EV ongeveer 80 kW, dus de Renault zit keurig in de middenmoot. In de praktijk betekent 130 kW dat je ongeveer een half uurtje nodig hebt om van 10 naar 80 procent op te laden, even een koffiepauze en je kunt weer door. Dankzij de relatief compacte accu (60 kWh netto) houdt de Megane het laadvermogen bovendien best lang vast, met gemiddeld zo’n 88 kW over de hele sessie.

Dan de actieradius. Renault claimt ongeveer 450 km WLTP, maar in de praktijk moet je rekenen op iets lagere cijfers. In onze test kwamen we uit op circa 380 km rijbereik onder gunstige omstandigheden, en bij winterse temperaturen zal dat eerder richting 300 à 350 km gaan. Dat zijn nog steeds keurige waarden, die overeenkomen met wat veel andere Megane rijders melden. Het geeft in ieder geval vertrouwen dat je de meeste ritten, en zelfs een weekendje weg kunt doen zonder tussendoor laden. En plan je toch een lange trip, dan helpt het Google systeem je automatisch aan goede laadstops, zoals eerder genoemd. Range anxiety is bij deze Renault dus niet echt aan de orde.

Zakelijk interessant

De Renault Megane E-Tech Electric is niet alleen privé een aantrekkelijke auto, maar zeker ook zakelijk. Renault mikt duidelijk op het volume in de leasemarkt met dit model. Naast zijn vlotte looks en het ruime interieur is vooral de scherpe aanschafprijs een belangrijk wapen. Onze testauto vol opties kostte rond de 49.000 euro, maar de vanafprijs begint bij een kleine 36.000 euro. Daarmee is hij gunstig geprijsd in vergelijking met concurrenten, een Volkswagen ID.3 van vergelijkbare grootte is meestal duurder in de aanschaf. Voor de zakelijke rijder komt daar nog een fiscaal voordeel bij: omdat deze Renault geen CO2 uitstoot, profiteer je van het verlaagde bijtellingstarief voor EV’s (2022–2024 is dat 16 procent bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, in plaats van 22 procent). Concreet betekent dit dat je maandelijks aanzienlijk minder netto bijtelling betaalt vergeleken met een benzineauto van dezelfde prijsklasse. Het verschil loopt in de honderden euro’s per maand, wat de Megane E-Tech enorm aantrekkelijk maakt als leaseauto. Dat is ook terug te zien op de verkooplijsten: in het eerste halfjaar van 2023 was de Megane E-Tech de vierde bestverkochte EV van Nederland met 2.292 registraties, ruim boven concurrenten als de Volkswagen ID.3 (negende plaats, 1.952 stuks) en Kia Niro EV (tiende, 1.725 stuks). Je ziet ze dus volop terug bij bedrijven op de parkeerplaats en niet zonder reden.

Concurrentie

We noemden de Volkswagen ID.3 en Kia Niro EV al even, want dat zijn de rechtstreekse concurrenten van de Megane E-Tech. Qua formaat en prijs zitten ze dicht bij elkaar, maar er zijn zeker verschillen. De Volkswagen ID.3 is iets kleiner van buiten en heeft een minder ruime kofferbak (385 liter versus bijna 500 liter in de Renault). Ook vonden wij de afwerking van de Megane netter; Volkswagen kreeg bij de ID.3 kritiek op het eenvoudige interieur, terwijl Renault juist scoort met de hoogwaardige materialen. Wel rijdt de ID.3 dankzij achterwielaandrijving iets speelser, dus welke rijervaring je prefereert is persoonlijk. Aan de andere kant heeft de VW weer geen Google infotainment, en de eerste generaties ID software stonden bekend om hun bugs; daar heb je in de Renault geen last van.

De Kia Niro EV is iets hoger (meer een crossover) en biedt vergelijkbare binnenruimte als de Megane. Kia’s staan bekend om hun betrouwbaarheid en lange garantie, en de Niro EV is een zeer efficiënte auto in het dagelijks gebruik. Hij komt qua praktijkbereik in de buurt van de Megane. Wel moet de Kia het afleggen bij de laadpaal: snelladen gaat met maximaal ongeveer 80 kW een stuk trager dan in de Renault, en AC laden haalt hij maar 11 kW (tegen 22 kW voor de Megane met Optimum Charge pakket). Ook qua infotainment voelt de Niro iets conventioneler aan, het systeem werkt prima, maar mist de wow factor van Google en de vloeiende integratie daarvan. Tenslotte is de Kia Niro EV vaak net wat duurder geprijsd dan de Renault, al zijn er regelmatig acties en edities die de prijsdruk verlagen.

Conclusie

De Renault Megane E-Tech Electric komt naar voren als een zeer volwassen elektrische auto. Hij ziet er niet alleen fris en modern uit, maar weet dit te onderbouwen met fijne rijeigenschappen en veel gebruiksgemak. Met een praktisch rijbereik van pakweg 300 tot 400 km en een flinke 480 liter kofferbakruimte kun je met een gerust hart op pad, ook voor langere trips. Tel daarbij het comfortabele onderstel en de stille rit op, deze Renault voelt zich zowel in de stad als op de snelweg helemaal in zijn element als prettige metgezel. Het Google infotainment maakt elke rit nog eenvoudiger, en features als de 22 kW lader laten zien dat Renault oog heeft gehad voor de dagelijkse bruikbaarheid. Natuurlijk zijn er ook aandachtspuntjes, zoals het beperkte zicht naar achteren en de wat eigenzinnige cruise control, maar dat zijn geen dealbreakers.

Wat misschien wel de doorslag geeft, is de prijs kwaliteitverhouding. Voor een bedrag vanaf midden 30 mille krijg je een complete EV met veel ruimte, technologie en een lage gebruiksprijs. Juist die lage bijtelling en scherpe prijs maken dat de Megane E-Tech Electric enorm aansprekend is voor zakelijke rijders, terwijl hij tegelijkertijd voor particulieren een hoop waar voor zijn geld biedt. Renault heeft hiermee een elektrische allrounder in huis die zowel de privérijder als de leaserijder weet te plezieren. Het is dan ook geen verrassing dat de Megane E-Tech Electric uitgroeit tot een succesnummer in zijn segment.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Renault Megane

E-Tech EV40 130pk
Vermogen:
131 pk
Topsnelheid:
150 km/h
0 - 100 km/u:
10 seconden
E-Tech EV60 220pk
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.4 seconden
E-Tech EV60 130pk
Vermogen:
131 pk
Topsnelheid:
150 km/h
0 - 100 km/u:
10.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.3 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 18.6 kWh

Actieradius

40 kWh.:
Zomer   300 km
Winter   215 km
60 kWh.:
Zomer   440 km
Winter   320 km
Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie