Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Volkswagen ID.3: veel beter

Review Volkswagen ID.3: veel beter

Auteur Jasper Engel

De Volkswagen ID.3 is sinds de introductie met 20.000 stuks absoluut geen zeldzaamheid meer. Het eerste model in een hele reeks van merken en modellen die hetzelfde platform delen. Wat krijg je dan?

Prijs vanaf
v.a. € 29.990,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
145 kW
175 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
385 liter
Rijbereik
388 - 559 km
Netto
52 kWh
77 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Ruim en praktisch interieur
Lager energieverbruik
Verbeterde infotainmentsoftware
Geen aanhanger mogelijk
Belangrijke opties ontbreken standaard
Aan-uitbediening vergt gewenning

Het zogenaamde skateboarddesign dat de buitenmaten van een Golf en de binnenmaten van een Volkswagen Passat wist te combineren. Vermeerder dat met een korte draaicirkel en een heel efficiënte carrosserievorm en je hebt alle ingrediënten voor een volumeauto. Alleen nog de mogelijkheid om een kleine aanhangwagen te kunnen trekken en wat wil het volk nog meer. Overigens kun je bij de dealer wel kiezen voor een fietsendrager indien je de optionele trekhaak selecteert. Toch was er wel wat kritiek van de eigenaren die Volkswagen ter harte heeft genomen. Amper 3 jaar verder en we maken al kennis met een behoorlijk vernieuwde versie.

Nog lagere CW-waarde

De vernieuwde ID.3 heeft een vernieuwd front met geoptimaliseerde luchtroosters en een aangescherpt design voor een - en het was niet slecht - nog lagere CW-waarde van 0,26. Het vernieuwde interieur is verfijnd met nieuwe, zachtere materialen die diervrij zijn en grotendeels gerecycled.

De upgrade is vooral van toepassing op het infotainmentscherm en meet voortaan standaard 30,5 centimeter met vernieuwde software en menustructuur. Het infotainmentsysteem kan ook eenvoudig worden bediend met aanraaktoetsen op het multifunctionele stuurwiel. Dat is overigens wel even wennen, maar uiteindelijk werkt dat prima. Andere nieuwtjes op dit gebied zijn de verbeterde spraakbesturing en reality-features in het head-up display. De electric vehicle route planner, waarmee de Volkswagen ID.3 de route voor de bestuurder uitstippelt, gebruikt voortaan ook actuele verkeersinformatie; eventuele laadstops worden gecalculeerd op basis van de actuele capaciteit bij laadstations

Slimmere rijhulpsystemen

Travel Assist heeft een nieuwe functie, als aanvulling op de adaptieve cruise control en rijstrookassistent. Bij snelheden vanaf 90 km/u kan de auto na het activeren van de richtingaanwijzers automatisch van rijstrook wisselen, mits daar ruimte voor is. Daarnaast kan de vernieuwde ID.3 door V2X-technologie in een fractie van een seconde belangrijke data van compatibele auto’s en de infrastructuur verwerken. Zo krijgt de bestuurder een waarschuwing voor gevaren, ongevallen en stilstaand verkeer. Park assist plus, dat al kon helpen bij het zoeken naar een parkeerplek en het geven van stuurassistentie, is nu in staat om parkeermanoeuvres van de bestuurder op te slaan en te reproduceren.

Achter het stuur merk je inderdaad de ruimte. Door de hoogte lijkt de auto een beetje smal, maar dat valt uiteindelijk mee of juist tegen wanneer je in een van de krappe parkeerhavens moet parkeren. Wat nog steeds bijzonder is, is het starten. Instappen en rijden neemt Volkswagen wel heel letterlijk omdat starten niet meer hoeft. Ook bij aankomst blijft het even wennen. Aankomen in zijn P en dan uitstappen waarna de radio, of je podcast wordt onderbroken door het typische Volkswagengeluid. Na onze test van een week moesten weer wennen aan het aan en uit zetten. Het is dus ook maar net hoe je het bekijkt.

De ID.3 heeft een aantrekkelijke vanafprijs, maar let wel op dat sommige opties bij elektrische auto’s min of meer verplicht zijn. In de instapversie zit bijvoorbeeld geen verwarmbare stoel. Lucht verwarmen kost veel meer energie dan oppervlaktes en dus minder rijbereik. Zelfde is van toepassing voor de warmtepomp. Deze is in de wereld van elektrische auto’s ook zeer gewild. Immers gebruik je dan de bedrijfstemperatuur van de accu voor het verwarmen van het interieur. Als je zo even doorgaat kom er uiteindelijk nog een aardig bedrag te staan dat zeker boven het subsidieplafond zal uitvallen. Eigenlijk best bijzonder gezien het feit dat andere merken maar een beperkt aantal, of zelfs helemaal geen, opties aanbieden.

Conclusie

De vernieuwingen hebben de ID.3 goed gedaan. Software was een uitdaging en we hoorden veel over storingen. Dat lijkt nu achter de rug te zijn. In elk geval heeft Volkswagen een auto gebouwd die het rijden makkelijk maakt. Het ruime interieur en het energieverbruik zijn dikke pluspunten voor deze EV. Maar waar blijft de mogelijkheid om een aanhangwagen te trekken? In deze klasse is dat een belangrijke factor. Laten we hopen dat bij de volgende vernieuwing dat wel tot de mogelijkheden behoort. Met alle punten meegenomen hebben we graag in de vernieuwde ID.3 gereden en dat rijden had dan nog wel wat langer gemogen. We kunnen goed begrijpen dat de ID.3 voor velen een logische keuze is.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Volkswagen ID.3

Pure
Vermogen:
170 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
8.2 seconden
Pro
Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.6 seconden
Pro S
Vermogen:
231 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.1 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.7 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 18.9 kWh

Actieradius

52 kWh.:
Zomer   380 km
Winter   275 km
59 kWh.:
Zomer   425 km
Winter   305 km
77 kWh.:
Zomer   535 km
Winter   390 km
Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie