Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Kia EV4: zet deze EV het C-segment op zijn kop?

Review Kia EV4: zet deze EV het C-segment op zijn kop?

Auteur Jasper Engel

Kia is niet bang om de boel flink om te gooien. Met de nieuwe EV4 zet het merk een model neer dat precies zoals het cijfer doet vermoeden onder de grotere EV6 valt. Waar de markt de afgelopen jaren werd gedomineerd door SUV’s, kiest Kia ervoor om juist een hatchback en een fastback te introduceren. Een bewuste zet: Kia voorspelt namelijk dat het C-segment de komende tien jaar flink zal groeien en dat in 2032 maar liefst 65% van alle auto’s in dit segment wereldwijd elektrisch zal zijn. De EV4 is een C-segment auto en daarmee dus een belangrijk model voor het Koreaanse merk. Niet geheel onbelangrijk: de EV4 is de eerste elektrische Kia die in Europa van de band rolt.

Prijs vanaf
v.a. € 37.695,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
100 kW
135 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
435 liter
Rijbereik
435 - 625 km
Netto
55 kWh
78 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 1000 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Groot rijbereik, tot 500 km in de praktijk
Ruim en premium interieur, stil en comfortabel
Digitale sleutel en slimme persoonlijke instellingen
Geen frunk voor extra opbergruimte
Beperkte voetruimte achter
400-volt systeem

Hatchback en fastback

Tijdens de testrit in de heuvels van Spanje was de eerste indruk meteen positief. De EV4 oogt strak en modern, met een lange, aflopende motorkap die doet denken aan de EV6. Die vorm is niet alleen mooi, maar zorgt ook voor een lage luchtweerstand en dus een gunstige actieradius. Nadeel: door die lage neus is er geen ruimte voor een frunk. Jammer, want zo’n extra opbergvak onder de motorkap is handig voor laadkabels.

De hatchback die wij reden is met 4,43 meter een stuk compacter dan de fastback, die -net zo fraai overigens- maar liefst 30 centimeter langer is en 55 liter meer in de kofferbak kwijt kan.

De hatchback is al heel volwassen, bijna als een verkleinde EV6. De fastback oogt als een typische 5-deurs van weleer, maar net als de Tesla Model 3 scharniert enkel de klep en niet de achteruit waardoor deze het predicaat sedan hoort te krijgen. Wat je wel krijgt is een veel lagere luchtweerstand ten opzichte van de hatchback. Respectievelijk 0,23 CW versus 0,27. Daar betaal je overigens met € 3.400 wel een flinke duit extra voor.

Geen kraakje te bekennen

Binnenin is het alsof je in een duurdere auto stapt. Het interieur is met een oog voor een premium beleving afgewerkt: zachte materialen, een licht ogende cabine en een stille rijervaring. We hebben expres geprobeerd kraakjes te vinden door over slechte wegen te rijden, maar er was niets te horen. Kia maakt bovendien werk van duurzaamheid: stoffen en kunstleder zijn gemaakt van gerecycled materiaal en het hout in het dashboard komt uit verantwoord beheerde bossen. Ons testexemplaar had zelfs een schuif/kanteldak die een heel eind open schuift. Niet goed voor de actieradius, wel een fijne optie in de Spaanse najaarszon.

Achter het stuur trekken de drie schermen op subtiele wijze de aandacht. Voor de bestuurder een 12,3-inch display die ze “driver cluster display” noemen, daarnaast een 5,3-inch scherm voor de klimaatinstellingen en in het midden opnieuw een 12,3-inch scherm voor het infotainment. Alles staat in één licht gebogen lijn waardoor het oogt alsof je één groot scherm hebt. En wie nog meer informatie wil, kan het optionele head-up display inschakelen dat scherp en helder in de voorruit projecteert.

Het systeem reageert snel en voelt vertrouwd aan. Kia gebruikt Google voor de navigatie, maar in een eigen jasje waardoor het geheel strak oogt. Tijdens het opladen kun je zelfs Netflix kijken.

Marvel

Op het scherm zitten allerlei leuke gadgets die je ongetwijfeld zult leren kennen, mocht je voor deze auto kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld ook allerlei figuren uit de Marvel Avenger-films kiezen als avatar. Zinloos? Misschien, maar het schetenkussen in de Tesla was best leuk. Voor kinderen heeft de EV4 genoeg in petto tijdens de lange ritten.

Bediening en assistentie

De bediening is eenvoudig en overzichtelijk. De versnellingshendel zit aan de stuurkolom waardoor er op de middenconsole veel bergruimte ontstaat. “Hey Kia” werkt prima: de spraakassistent herkent commando’s goed, zelfs met regionale accenten. We vroegen de Kia om een mop en kregen er een over potloden: “Waarom hebben potloden nooit stress? Ze kunnen altijd geslepen worden.” Niet briljant, maar het leverde wel een glimlach op.

Aan assistentiesystemen geen gebrek. De auto is uitgerust met adaptieve cruise­controle, rijstrookassistent, automatische noodrem en vermoeidheidsherkenning. De piepjes en waarschuwingen zijn gelukkig niet te opdringerig, zodat je niet het gevoel hebt in een zenuwachtige spelcomputer te zitten.

Aandrijving en rijgedrag

Onderhuids staat de EV4 op Kia’s elektrische platform met een 400-volt systeem. Er zijn twee accupakketten: een van 58,3 kWh en een grotere van 81,4 kWh (78 kWh bruikbaar). Kia claimt dat de sedan-versie met de grote accu tot 633 kilometer kan halen volgens WLTP. Kies je voor de hatchback is dat 425 km. In de praktijk is 470 tot 500 kilometer realistischer. Nog steeds ruim voldoende voor lange ritten.

Opladen kan met 11 kW aan de paal of thuis, wat een kleine negen uur duurt. Aan de snellader gaat het sneller: maximaal 128 kW en dus van 10 tot 80% in ongeveer 31 minuten. Geen recordtijd, maar genoeg om na een koffiepauze weer zo’n 300 kilometer door te kunnen rijden. Wanneer je Netflix opstart vliegt die tijd voorbij.

De motor levert 204 pk en 283 Nm en drijft de voorwielen aan. De sprint naar 100 km/u duurt 7,7 seconden. Dat voelt niet extreem snel, maar wel soepel en krachtig genoeg om zonder moeite in te voegen of in te halen.

Het onderstel is misschien wel de grootste verrassing. Voor McPherson-ophanging, achter een multilink-constructie: dat zorgt voor stabiliteit en veel vertrouwen. De auto voelt direct vertrouwd aan en laat zich opvallend makkelijk door bochten sturen. In de sportstand wordt het stuur iets zwaarder, maar het blijft een comfortabele auto. Het i-Pedal-systeem voor regeneratief remmen werkt intuïtief en onthoudt de laatste stand, zodat je niet telkens opnieuw hoeft te kiezen. Wanneer je de hoogste regeneratiestand kiest stopt de auto ook volledig zonder je rem aan te hoeven raken. Bijkomende voordelen zijn minder slijtage van de remmen en de teruggewonnen energie voor de accu.

Zeven jaar garantie

Zoals we van Kia gewend zijn, geldt ook voor de EV4 de bekende zeven jaar of 150.000 kilometer garantie. Dat geeft vertrouwen, zeker bij een nieuw model en nieuwe accutechniek. De garantie geldt niet alleen voor de aandrijflijn en de accu, maar voor de hele auto. Voor wie veel kilometers maakt of de auto langer wil houden, is dit een van de sterkste argumenten om voor een Kia te kiezen. Deze garantie zorgt er bovendien voor dat gebruikte exemplaren interessant blijven voor de tweede eigenaar. Dat zien we ook terug in de restwaardecijfers. Kia vertelde ons in Nederland al dat de EV4 de hoogste restwaarde rating van leasemaatschappijen heeft. Een voordeel voor de zakelijke klant vanwege de lagere leasetarieven, maar ook voor de particulier die na een paar zijn auto weer wil inruilen

Ruimte en comfort

Binnenruimte is een sterk punt. Achterpassagiers hebben tot 970 mm beenruimte en 963 mm vanaf het zitvlak, genoeg voor volwassenen van 1,90 meter. Alleen de voetruimte onder de voorstoelen schiet tekort wanneer de stoelen in de laagste stand staan. Een punt dat we ook kennen van de EV6. Zet de stoelen een standje hoger en het probleem is weg.

De bagageruimte is groot genoeg voor koffers en tassen. De hatchback heeft een vlakke vloer en een grote achterklep, de fastback een klassieke kofferklep. Een frunk ontbreekt, maar er is wel een extra vak voor laadkabels onder de vloer achterin.

Digitale sleutel en slimme functies

Een van de leukste gadgets is de digitale sleutel. Je kunt de auto openen en starten met een telefoon of smartwatch en tot vijftien apparaten koppelen. Handig voor gezinnen of bedrijven. De auto herkent wie instapt en past stoel, spiegels en radiozender automatisch aan.

Energie delen

De EV4 kan ook stroom leveren. Met V2L (Vehicle to Load) kun je apparaten tot 3,6 kW aansluiten, van een laptop tot een barbecue. Kia maakt de auto ook klaar voor V2H (Vehicle to Home) en V2G (Vehicle to Grid) zodat je energie kunt terugleveren aan je huis of aan het net.

Conclusie

De Kia EV4 is een volwassen auto die precies brengt wat Kia belooft: een ruime, technisch sterke en fraai afgewerkte elektrische gezinsauto. De auto voelt vertrouwd aan, rijdt comfortabel en maakt elektrisch rijden toegankelijk voor een brede doelgroep. Dankzij de zeven jaar garantie, het hoge rijbereik en de slimme functies is de EV4 een van de meest complete auto’s in zijn klasse. Met de komst van de AWD-versie en een toekomstige GT heeft Kia bovendien nog groeipotentieel achter de hand.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Kia EV4

Hatchback 58.3 kWh
Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
7.4 seconden
Hatchback 81.4 kWh
Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
7.7 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.9 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 19.3 kWh

Actieradius

55 kWh.:
Zomer   395 km
Winter   285 km
78 kWh.:
Zomer   550 km
Winter   400 km
Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie