Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest: De vernieuwde Kia EV6 zet weer wat puntjes op de i

Auteur Bas van der Weerd

De Kia EV6, die in 2022 de prestigieuze titel van Car of the Year in de wacht sleepte, heeft de harten van menig autoliefhebber veroverd. Kia rust gelukkig niet op zijn lauweren en introduceert nu een vernieuwde EV6 die op tal van punten is verbeterd. Denk aan een nog iets verfijnd design, een stillere en efficiëntere aandrijflijn, meer veercomfort en een uitgebreider arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen. Dat klinkt veelbelovend, en dus was het tijd om deze elektrische alleskunner weer eens onder de loep te nemen.

Subtiele designupdates

Kia heeft het design van de EV6 subtiel aangepakt, met een aantal niet direct opvallende wijzigingen. De voorkant wordt gekenmerkt door de nieuwe Star Map-signatuurverlichting, die de EV6 een futuristische look geeft. De strakke lijnen van de voorbumper lopen naadloos over in de flanken, wat de aerodynamica ten goede komt. Ook de achterkant is onder handen genomen, met nieuwe verlichtingsunits en een dynamisch vormgegeven bumper. Wie de auto niet zo goed kent, zal het niet opvallen, maar de updates geven de auto naar onze mening een wat modernere en vooral meer elegante verschijning.

vernieuwde Kia EV6

Ook het interieur heeft een update gekregen. De strakke lijnen en hoogwaardige materialen zijn uiteraard gehandhaafd, maar zijn enigszins aangepast en die zorgen nog iets meer voor een premium gevoel. De nieuwe sfeerverlichting benadrukt de horizontale lijnen van het dashboard en creëert een prettige ambiance. Een handige toevoeging is de vingerafdrukherkenning, waarmee je de auto kunt starten en je persoonlijke instellingen kunt laden zonder sleutel. Er zijn een groot aantal bestuurdersprofielen instelbaar. De auto stelt na herkenning automatisch de gewenste configuratie in.

Voordelen Nadelen
Verbeterde vering biedt veel comfort
Interieur is nog stiller dan voorheen
Nog groter rijbereik en razendsnel opladen
Trekgewicht Long Range-versie bedraagt voortaan 1.800 kg
Vingerafdrukherkenning en meerdere bestuurdersprofielen
De 360 graden camera verbetert het zicht rondom
Zitpositie op de achterbank nog altijd niet ideaal voor lange mensen
Geluidskwaliteit Meridian audiosysteem valt wat tegen
Navigatiesysteem niet op alle punten even gebruiksvriendelijk
Vering is nog steeds wat aan de stevige kant

Nog comfortabeler cruisen

Voorafgaand aan onze testrit hadden we al een paar dagen in de huidige versie van de EV6 gereden. Dit om een goed vergelijk te kunnen maken. Tijdens onze testrit met de vernieuwde versie viel meteen op dat Kia de EV6 comfortabeler heeft gemaakt. Hij is van nature vrij strak geveerd, wat wel iets ten koste van het comfort gaat. Dat comfort is met de nieuwe, frequentie selectieve dempers een stuk beter. Deze filteren oneffenheden in het wegdek effectief weg, en ook nog zonder dat dit ten koste gaat van de wegligging. De EV6 voelt stabiel en solide aan, zelfs op hogere snelheden.

Ook de geluidsisolatie is verbeterd. We vonden de huidige versie al prettig stil, ook wat betreft de omgevingsgeluiden. Dat is in de vernieuwde Kia EV6 nog beter. In de cabine heerst een serene rust, waardoor je optimaal kunt genieten van het optionele Meridian audiosysteem. Wel jammer dat de geluidskwaliteit van dit ‘premium’ systeem ons wat tegenviel; de middentonen klonken nogal schel.

De zitpositie op de achterbank, een puntje van kritiek bij het vorige model, is verbeterd. De voorzijde van de zitting is nu iets hoger geplaatst, wat zorgt voor meer comfort voor de benen. Toch missen langere passagiers nog steeds wat steun onder de bovenbenen. Ze hebben echter wel voldoende beenruimte, al is het jammer dat de achterpassagiers de voeten niet onder de voorstoelen kwijt kunnen. Dat zou de ruimte op de achterbank nog wat rianter maken.

Geavanceerde technologie voor veiligheid en gemak

Kia heeft de EV6 natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid en infotainment. Het nieuwe infotainmentsysteem is weer iets gebruiksvriendelijker en het kan voortaan draadloos verbinding maken met je smartphone via Apple CarPlay of Android Auto. Over-the-air software-updates zorgen ervoor dat het systeem altijd up-to-date is. Bij het navigatiesysteem viel ons op dat het schermgedeelte dat laat zien waar je bijvoorbeeld een rotonde moet verlaten, helemaal aan de rechterkant van het touchscreen is geplaatst, dus vrij ver uit beeld van de bestuurder. Het zou handiger zijn om dat meer naar links in het scherm te plaatsen. Uiteraard is er ook een (optioneel) heads-up display, maar dat kan bij complexere rotondes natuurlijk niet altijd voldoende inzicht in de situatie geven. Ook de grafische weergave van de verkeerssituaties is niet altijd optimaal.

De EV6 is voorzien van een nog uitgebreider pakket aan rijhulpsystemen, waaronder Lane Following Assist 2 en Remote Smart Parking Assist 2. Nieuw is de 360 graden camera, die een welkome aanvulling is aangezien het zicht (schuin) naar achteren in de EV6 niet optimaal is. Ook de veiligheid is door die nieuwere en verbeterde systemen naar een hoger niveau getild.

Meer kilometers, even snel laden

Niet alleen het design en comfort zijn verbeterd, ook onderhuids heeft de EV6 een flinke upgrade gekregen. De vernieuwde EV6 is voorzien van nieuwe accu's met een hogere energiedichtheid. De Standard Range-versie heeft nu een accucapaciteit van 63 kWh, terwijl de Long Range-versie beschikt over een 84 kWh accu. In combinatie met een iets efficiëntere aandrijflijn resulteert dit in een aanzienlijke verbetering van het rijbereik. De Long Range-versie haalt nu een maximale actieradius van 582 kilometer, ideaal voor mensen die regelmatig langere afstanden rijden.

Ook het laden gaat sneller dan voorheen, zodat de laadpauzes ondanks de toegenomen accucapaciteit niet langer zijn geworden. Dankzij de 800V-technologie en een verhoogd piekvermogen van 258 kW kan de 84 kWh accu nog steeds in slechts 18 minuten van 10 tot 80 procent worden geladen. Even snel bijladen tijdens een koffiepauze geeft dus al gauw enkele honderden kilometers extra bereik.

Een andere prettige bijkomstigheid is dat het maximale trekgewicht van de Long Range versie is verhoogd van 1.600 naar 1.800 kilo. Laten we daarbij niet vergeten dat de Kia EV6 vorig jaar de titel ‘ANWB Trekauto van het Jaar’ in de wacht sleepte. In navolging van de Hyundai Ioniq 5, die op hetzelfde E-GMP-platform staat, de tweede elektrische auto die deze titel won. Het hogere trekgewicht maakt van de EV6, zeker in combinatie met de grotere actieradius en het toegenomen comfort, uiteraard een nog betere trekauto.

Keuze te over qua uitvoeringen

De vernieuwde Kia EV6 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zodat er voor ieder wat wils is. De Light Edition (63 kWh) is het instapmodel en biedt standaard features zoals adaptieve cruise control, stoelverwarming en 19 inch lichtmetalen velgen. De Air-uitvoering (84 kWh) heeft dezelfde uitrusting als de Light Edition, maar dan met de grotere accu.

Een stapje hoger op de ladder vinden we de EV6 Plus, die beschikt over extra's zoals dodehoekassistentie, vegan lederen bekleding en 20 inch lichtmetalen velgen (alleen op de Long Range). De Plus Advanced (84 kWh) voegt daar nog eens een 360°-camera, een vingerafdrukscanner en een Meridian® Premium Sound system aan toe.

Sportievelingen kunnen hun hart ophalen met de EV6 GT-Line. Deze uitvoering onderscheidt zich met een sportiever design, GT-Line bekleding en een head-up display. Voor wie het neusje van de zalm wil, is er de EV6 GT, een ware performance-machine. De prijzen en specificaties van dit topmodel worden later bekendgemaakt.

Veelzijdig in alle opzichten

Tijdens onze testdag waren we onder de indruk van de veelzijdigheid van de vernieuwde Kia EV6. De verbeterde vering zorgt voor een comfortabele rijervaring, terwijl de krachtige elektromotor voldoende prestaties levert voor een dynamische rijstijl. En dan reden we nog ‘gewoon’ in de RWD-variant. De 360 graden camera is ook fijn. Dat is een waardevolle toevoeging, zeker in situaties waar het zicht beperkt is.

Al met al is de vernieuwde Kia EV6 een aantrekkelijke en veelzijdige elektrische auto met een sportief en stoer design, een ruim interieur, geavanceerde technologie, prima prestaties en meer dan voldoende comfort om ook de meer veeleisende bestuurders tevreden te stellen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie