Skoda Elroq: Potentieel succesnummer met een grote ‘maar’
Gisteren is de Skoda Elroq gelanceerd. Na een aantal teasers over diverse aspecten heeft Skoda zijn nieuwe, compacte en vooral veelbelovende elektrische SUV onthuld. Deze nieuweling rolt binnenkort de showroom binnen met een vanafprijs van €34.990. Daarmee positioneert Skoda hem duidelijk onder zijn grotere broer, de Enyaq, en mikt het merk vol op de populaire klasse waar ook de Volkswagen ID.3 zich bevindt. Klinkt als een recept voor succes, toch? Zeker, maar er is ook een grote 'maar', omdat hij dus ook heel wat kopers van andere EV’s uit de eigen stal zal aantrekken.
Een frisse wind door nieuwe "Modern Solid" designtaal
De Elroq is de eerste Skoda die pronkt met de nieuwe "Modern Solid" designtaal. Dit betekent strakke lijnen, een robuuste uitstraling en een minimalistisch design dat toch onmiskenbaar Skoda is. De traditionele grille heeft plaatsgemaakt voor de "Tech-Deck Face", een moderne interpretatie die de elektrische aandrijving benadrukt.
Skoda biedt de Elroq aan in drie vertrouwde uitvoeringen: Selection, Business Edition en Sportline. Elke uitvoering heeft zijn eigen karakter, waarbij de Selection meer op praktische zaken focust, in tegenstelling tot de meer sportieve Sportline met zijn dynamische bumpers en 20-inch velgen. De Business Edition richt zich uiteraard meer op de zakelijke rijder. En met negen verschillende lakkleuren, waaronder het stijlvolle Timiano Green, is er ook op dat gebied voor ieder wat wils.
Lees ook: Review: de Elroq maakt een eind aan het succes van de Enyaq
Aandrijflijnen en accupakket
Onder de vloer van de Skodas Elroq vinden we, afhankelijk van de gekozen uitvoering en variant, drie verschillende aandrijflijnen. De Elroq 50 trapt af met 125 kW (170 pk), gevolgd door de Elroq 60 met 150 kW (204 pk). De topper is de Elroq 85 met een stevige 210 kW (285 pk) en een actieradius tot 579 km (WLTP). Je kunt dus kiezen van bescheiden tot behoorlijk krachtig, en zoals je aan het typenummer kunt zien loopt de capaciteit van het accupakket daar ongeveer gelijk mee op:
Elroq 50: Deze instapversie heeft een 55 kWh accupakket, goed voor een actieradius tot 374 km (WLTP).
Elroq 60: Dankzij een 63 kWh accupakket kom je in de Elroq 60 tot 449 km ver (WLTP).
Elroq 85: De Elroq 85 heeft met 82 kWh het grootste accupakket, waarmee je maximaal 579 km (WLTP) kunt afleggen, en waarbij je dus ook over de krachtigste aandrijflijn beschikt.
Snelladen is uiteraard geen probleem en dat kan met een redelijk respectabele laadsnelheid van maximaal 135, 150 en 175 kW. Daarmee laad je de accu van de Elroq 85 in minder dan 28 minuten van 10% tot 80% op.
Ruimte zat: interieur en functionaliteit
De Elroq mag dan compact zijn, binnenin is er ruimte zat. Sterker nog, Skoda claimt de grootste bagageruimte in zijn klasse: 470 liter, uitbreidbaar tot 1.580 liter met neergeklapte achterbank. En natuurlijk ontbreken de typische Simply Clever-oplossingen van Skoda niet. Denk aan slimme opbergvakken, een optioneel opbergnet voor de laadkabel en tal van andere handige snufjes.
Ook aan duurzaamheid is gedacht. Het interieur is verkrijgbaar in vier Design Selections, elk met een groot aandeel gerecyclede materialen. Zo draagt de Elroq zijn steentje bij aan een groenere wereld.
Concurrerende prijs, begin volgend jaar beschikbaar
Met een vanafprijs van €34.990 is de Elroq een aantrekkelijke aanbieding. Daarbij komt ook nog eens 5 jaar onderhoud en de mogelijkheid om de SEPP-subsidie van €2.950 aan te vragen. Zakelijke rijders profiteren bovendien van een lage bijtelling van €178 per maand.
Vanaf 2 oktober kun je de Elroq configureren en bestellen bij de Skoda-dealer. De eerste exemplaren worden begin 2025 verwacht.
En nu de grote 'maar', en die gaat over kannibalisatie
De Elroq heeft alles in huis om een succesnummer te worden. Maar er is een keerzijde. Met zijn aantrekkelijke prijs en moderne features kan de Elroq niet alleen klanten bij de concurrerende merken weglokken, maar ook van de duurdere Enyaq. En als dat gebeurt, dan kun je toch spreken van een omzetderving. Ook de Volkswagen ID.3 en ID.4 moeten oppassen, en zo concurreert de Elroq dus behoorlijk met andere EV’s van de Volkswagen Group.
En zo is de Elroq absoluut een interessante nieuwkomer. Eentje die de markt voor elektrische SUV's flink kan opschudden. Skoda heeft immers aardig wat klanten in de zakelijke markt, en juist daar kiest men (noodgedwongen) steeds vaker voor een elektrische auto. Maar daar kan de Elroq dus ook in het eigen klantenbestand gaan snoepen. Of men erin slaagt om kannibalisatie binnen de eigen VAG-familie te voorkomen, dat valt nog te bezien. Dat kun je bijna niet tegenhouden, behalve dan door middel van de prijzen en dat is niet iets wat je zomaar even doet. Maar ook dat is natuurlijk weer een reden om de Elroq in de gaten te houden.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford