Rijtest: de Skoda Elroq maakt een einde aan het succes van de Skoda Enyaq (+ video)
Maak een bestaand model elektrisch en zet er een E voor (e-208) of EV achter (Niro EV). Dat gaat te gemakkelijk dachten ze bij Skoda. Als we een elektrisch Skoda Karoq willen maken, dan maken noemen we hem toch gewoon Elroq?! Doet me gelijk denken, hoe zou de brandstofvariant van de Enyaq heten? Kayaq?
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/f4b/e85/70e/thumb_3992_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
Nadat Skoda in 2021 met de Enyaq kwam, is het nu genoeg jaren later tijd voor hun 2e eigen elektrische auto, Citigo-e iV niet meegerekend. Dat is redelijk laat voor een 2e model, maar het moet gezegd, ze komen beslagen ten ijs. De Elroq maakt indruk. Op het onderstel van de 8 duizend euro duurdere Enyaq hebben ze een kleinere carrosserie geplaatst. De binnenruimte voor de passagiers is niet noemenswaardig kleiner, wat een dik compliment is. De bagageruimte is met 115 liter wel een flink stuk kleiner. Maar als je bedenkt dat je behoorlijk wat voetbal- en hockeytassen in de bagageruimte kwijt kunt met zijn 585 liter, zal de Elroq je nog steeds bevallen met zijn zeer ruimte 470 liter. De 8.000 euro die je bespaart met 70 euro per liter. Een frunk (ruimte onder de motorkap voor je laadkabel) is nog steeds niet mogelijk zoals ook bij andere Volkswagen/Skoda/Audi modellen.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/659/728/af2/thumb_3995_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/59d/288/30d/thumb_3993_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
Zijn uiterlijk is niet onderscheidend, maar schoonheid zit blijkbaar van binnen gezien zijn ruimte en praktische zaken. De volumeschuif in het interieur blijft een persoonlijk hekelpunt. Met liefde zou ik voor een optionele volumedraaiknop kiezen. Het dashboard is zakelijk opgetrokken waar echt weinig negatiefs op te vinden is, maar het harde kunststof kan echt niet. Ook jammer dat veel fijne zaken zoals extra geluidsdempende zijruiten en een extra functionele bagageruimte een optie zijn. Net als verwarmbare voorstoelen en achterbank.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/1d1/0d6/0c7/thumb_3994_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
Sterke punten van de Elroq
Je krijgt niet alleen veel binnenruimte en een ruime bagageruimte tegen een scherpe prijs, maar ook veel praktische zaken. Paraplu in de deur, ijskrabber in de achterklep, opbergnet onder de hoedenplank voor je laadkabel (optioneel) etc. Niet alles wordt standaard mee geleverd, maar gelukkig is het wel optioneel beschikbaar. Zoals altijd kun je je geld wel kwijt bij Duitse autofabrikanten.
Je hebt diverse keuzes qua accugroottes, maar er zijn ook verschillende elektromotoren leverbaar. Een grotere accu betekent ook een hogere snellaadsnelheid. Verschillende interieuruitvoeringen met een andere zwart/grijstint zijn mogelijk net als andere velgen. De keuze is niet zo reuze als bij brandstofauto’s, maar (veel) meer dan dat je bij veel andere aanbieders kunt krijgen. Weet dat vierwielaandrijving op de Elroq 80 in 2025 leverbaar wordt.
Rijden doet de Elroq goed en naar verwachting. Niets spannends, maar gewoon degelijk. Niet echt comfortabel of sportief, gewoon lekker gemiddeld. De achterwielaandrijving is wel erg fijn, bij elke elektrische auto overigens. De voorwielen hebben dan alleen maar de functie van sturen en je wordt meer naar voren geduwd dan dat je naar voren getrokken wordt bij voorwielaandrijving.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/ecf/9f7/ae3/thumb_3996_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/e70/9a1/9c8/thumb_3997_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/e90/f8d/d70/thumb_3998_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
Zwakke punten van Skoda's grootste kleinste EV
In het interieur nogal wat hard plastic aan de onderkant van het dashboard en in de deur verwerkt. Het is Skoda-praktisch, maar niet fraai.
Je hebt veel keuzes, maar ook weer niet. Er zijn namelijk drie accu-pakketten beschikbaar, maar bij elke accu ben je verplicht verbonden aan een sterkere elektromotor als je voor meer actieradius kiest. Onderling variëren is niet mogelijk. Vierwielaandrijving is in 2025 ook mogelijk in combinatie met de grootste accuvariant.
Voor een merk dat indruk wil maken met hun EV’s is het gemis van een warmtepomp op haar modellen opvallend. Simpelweg zorgt een warmtepomp voor meer actieradius tijdens de wintermaanden. En laat de actieradius van een EV nu juist het belangrijkste aspect zijn waarop EV-bezitters hun autokeuze op baseren.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/6c5/a8d/59f/thumb_3999_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
Conclusie rijtest Skoda Elroq
Met de Elroq laat Skoda zien dat ze op alle aspecten van hun model voldoendes scoort, op sommige aspecten zelfs zeer dikke voldoendes. Daarom fronzen de wenkbrauwen bij het gebrek van een warmtepomp. Met zijn prijs positioneert hij zich onder zijn directe concurrenten, maar op veel punten met veel betere prestaties. Hij is er niet voor de extravagante, flamboyante accountmanager, maar voor de praktisch ingerichte families én die zijn er veel meer. Het kan bijna niet anders dan dat de Elroq scoort.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/994/a16/6e8/thumb_4000_1450_0_0_0_auto__1450.jpg)
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford