Fiat Grande Panda Electric vanaf € 25.990
Niet geheel verrassend stort Fiat zich ook in het segment van compacte elektrische auto’s. Met een lengte van 3,99 meter heeft deze Italiaan, in tegenstelling tot de Hyundai Inster, ruimte voor vijf personen. Ook niet geheel verrassend kiest Fiat ervoor om een dikke knipoog te geven naar de succesvolle versie waarmee je iedereen uitlacht uit de jaren tachtig. Anno 2024 is de auto leverbaar in twee uitvoeringen en kun je volgens WLTP 320 kilometer op een acculading ver komen.
De prijzen van de Fiat Grande Panda Electric beginnen bij € 25.990 voor de uitvoering (RED). Tot de standaarduitrusting behoren onder meer airco, een multimediasysteem met een 10,25” touchscreen, telefoonconnectie via draadloos Apple CarPlay, Android Auto™, twee USB-C-aansluitingen, een 10” digitaal instrumentenpaneel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, LED-verlichting rondom, cruise control, Autonomous Emergency Braking System, Lane Keeping Assist en Uconnect Services* inclusief nood- en pechhulpassistentie.
De La Prima-uitvoering is leverbaar vanaf € 28.990. Deze versie breidt de uitrusting verder uit met onder meer 17” lichtmetalen velgen, geïntegreerde navigatie, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, parkeersensoren voor, automatische airconditioning, een draadloze smartphonelader, een regensensor en twee USB-C-aansluitingen achterin.



Geïntegreerde laadkabel
De Grande Panda Electric is naar wens en zonder prijsverschil leverbaar met een unieke geïntegreerde AC-laadkabel. Dat zagen we nog niet eerder, want dat zou betekenen dat het gezeur met laadkabels uit je kofferbak halen bij iedere laadsessie voorgoed tot een einde is gebracht. Verder benoemen ze twee verschillende boordladers: namelijk een 7,4 kW of een 3-fasen 11 kW AC-boordlader. Dat wil zeggen dat de basisversie een 1-fase boordlader heeft, en optioneel kun je kiezen voor een 3-fasenversie. Het is handig om je te verdiepen in de praktische verschillen, want die verschillen zijn groter dan je zou vermoeden. Beide uitvoeringen zijn standaard geschikt voor snelladen (DC) met een laadvermogen tot 100 kW.
Beide zijn standaard uitgerust met een 44 kWh-accu, goed voor een actieradius tot 320 kilometer (WLTP gecombineerd). De elektromotor van 83 kW (113 pk) doet vermoeden dat deze vrolijke EV net zo vlot door het verkeer zoeft als zijn iconische voorouders. Met een acceleratie van 0-50 km/u in slechts 4,2 seconden (0-100 km/u in 11 seconden) en een topsnelheid van 132 km/u.



2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford