Zeekr 7X: niet zomaar de “zoveelste Chinese elektrische SUV”
Het Chinese Zeekr, het ‘premium’ elektrische automerk van Geely, heeft zijn nieuwste wapenfeit onthuld: de Zeekr 7X. Deze elektrische SUV gooit vooral hoge ogen met zijn fraaie design. Hoewel dat design niet direct onderscheidend is want het doet ook een beetje denken aan dat van de SUV’s van Xpeng en NIO, is het de ontwerpers van Zeekr wel gelukt om het bijzonder harmonieus te maken. Alleen dat ene donkere paneeltje achter de voorwielen vinden we een beetje uit de toon vallen. Niettemin een zeer goed gelukte interpretatie van Zeekr’s nieuwe “Hidden Energy” designtaal.
Maar, komt-ie wel naar Europa?
Als hij daarnaast specificaties en rijeigenschappen heeft die ongeveer net zo indrukwekkende zijn als die van de 001, en ook een interessant prijskaartje heeft, dan zal die ook in Europa best eens aan kunnen slaan. Maar voorlopig is nog niet bekend of de Zeekr 7X – net als de eveneens wonderschone Zeekr 007 – überhaupt in Europa verkrijgbaar zal zijn. Je zou qua uiterlijk absoluut “Europees” kunnen noemen. Maar de onlangs in werking gestelde importheffing voor Chinese elektrische auto’s zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de Chinese autofabrikanten voorlopig een ietwat afwachtende houding aannemen.
Zonder meer een fraaie verschijning
De Zeekr 7X is een SUV die zich aardig onderscheidt van de massa. Het strakke, moderne design is bijzonder harmonieus en daardoor een lust voor het oog. De daklijn loopt achteraan vrij snel af en geeft hem een sportieve uitstraling, hoewel het niet direct een cross-over of coupé te noemen is. Hij is vrij fors maar oogt zeker niet lomp. Dat zorgt er ook voor dat de Zeekr 7X niet alleen mooi, maar ook behoorlijk ruim is. Met een lengte van 4,85 meter en een wielbasis van 2,95 meter biedt deze elektrische SUV zeeën van ruimte voor zowel passagiers als bagage. Of er ook de mogelijkheid is voor een derde zitrij, en daarmee de keus uit vijf, zes of zeven zitplaatsen, lijkt ons niet waarschijnlijk. Dat zou de 7X natuurlijk wel heel geschikt maken voor grote gezinnen.
Ook een beetje een wolf in schaapskleren
Hoewel de Zeekr 7X zeker niet agressief oogt, kun je er wel de stenen mee uit de straat trekken. De krachtigste versie van de Zeekr 7X heeft niet alleen twee elektromotoren en vierwielaandrijving, maar ook een fors vermogen van 475 kW / 646 pk en een koppel van 686 Nm. Daarmee zou de 7X in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten. Maar ook de achterwielaangedreven versie met één elektromotor is aardig snel te noemen. Met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden biedt die voor de meeste bestuurders ongetwijfeld al meer dan voldoende power.
Actieradius lijkt groot, maar dan wel volgens de CLTC-normen
Dankzij het 86 kWh accupakket waar nu over gesproken wordt, heeft de Zeekr 7X op papier een indrukwekkende actieradius. De RWD-versie komt tot wel 620 kilometer ver op één lading, terwijl de AWD-versie nog altijd een respectabele 560 kilometer haalt. Maar vergis je niet, die waarden zijn berekend volgens de Chinese CLTC-normen en die zijn toch wel behoorlijk optimistisch. De mogelijkheid bestaat dat hij ook met de 75 kWh en 100 kWh accupakketten van de Zeekr 007 zal worden uitgerust, al heeft hij wel een iets kleinere wielbasis dan die elektrische sedan.
Prettig is wel het feit dat hij een hoge DC-laadsnelheid tot wel 200 kW heeft, mogelijk gemaakt door de 800 volt boordspanning van (een variant van) Geely’s schaalbare SEA-platform. Dat betekent dat je weer snel onderweg kunt na een laadstop.
Luxe en comfort in overvloed
Hoewel Zeekr de details over het interieur nog onder de pet houdt, mogen we een hoogwaardig en technologisch geavanceerd interieur verwachten. Denk aan een groot touchscreen infotainmentsysteem, een digitale cockpit en mogelijk zelfs luchtvering voor extra comfort. En net als bij de andere modellen van Zeekr zal men ook bij de 7X gebruik maken van premium materialen en zorgen voor een strakke afwerking.
Kansen en uitdagingen
In de internationale media wordt de Zeekr 7X als een geduchte concurrent voor de Tesla Model Y beschouwd. Hij zal waarschijnlijk vergelijkbare prestaties bieden, maar het interieur is een stukje ruimer. Maar hij ziet er bovenal geheel anders uit. Waar de Model Y een duidelijk cross-over is, is de Zeekr 7X een echte SUV. Daarom zal hij eerder in het vaarwater van de Audi Q6/Q8 e-tron komen. Hij valt qua lengte namelijk precies tussen die twee modellen in. En de 7X valt op die manier ook precies tussen de twee SUV’s van Xpeng in. Hij is wel bijna even groot als de NIO EL6.
Een van de factoren die voor het succes van belang zullen zijn, is de prijs. Hoewel de exacte prijs voor de Nederlandse markt nog niet bekend is, verwacht de internationale media dat de 7X in dezelfde prijsklasse zal vallen als de Model Y. Gezien de geboden ruimte zou hij wat ons betreft ook iets duurder mogen zijn.
Géén 7X
Met de 7X laat Zeekr nogmaals zien dat Chinese autofabrikanten ook qua design serieuze spelers op de wereldwijde EV-markt kunnen zijn. Het zijn lang niet altijd “dertien-in-een-dozijn” ontwerpen en ze bieden naast een scherpe prijs ook voldoende power en innovatie om de concurrentie met gevestigde merken aan te kunnen. Maar Zeekr zal in Europa met de 7X in ieder geval één onoverkomelijke uitdaging hebben: BMW zal – vanwege de X7 – protest aan gaan tekenen tegen de benaming 7X, en dat zal ongetwijfeld tot een naamswijziging leiden.
UPDATE DECEMBER 2024
Hij komt inderdaad naar Nederland, lees hier het artikel over de introductie van de Zeekr 7X.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford