Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

EU wil importheffing tot ruim 38% op Chinese auto’s

Auteur Bas van der Weerd
12 juni 2024

Donkere wolken pakken zich samen boven de markt voor Chinese auto's in Europa. De Europese Unie overweegt namelijk een forse importheffing van 17,4% tot maar liefst 38,1% op deze steeds populairdere voertuigen. Dit nieuws komt niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel. Er waren de afgelopen maanden al de nodige signalen. De hoogte van de importheffing zorgt wel voor de nodige verbazing bij de fabrikanten, die de afgelopen jaren juist een groeiende belangstelling zagen voor Chinese merken als BYD en MG.

Wat is er aan de hand?

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de EU, verdenkt Chinese fabrikanten ervan hun elektrische auto's onder de kostprijs in Europa te dumpen. Dit zou mogelijk worden gemaakt door ongeoorloofde Chinese staatssteun, waardoor de Chinese auto's kunstmatig goedkoop worden en Europese concurrenten in het nauw komen. Om de Europese auto-industrie te beschermen en een eerlijker speelveld te creëren, overweegt de EU nu deze toch wel forse importheffing in te voeren. Voor de goede orde: er was al sprake van een importheffing maar die bedroeg slechts 10%.

Reacties uit alle hoeken

Zoals te verwachten valt, zijn de reacties op dit nieuws gemengd. De Chinese overheid en fabrikanten hebben fel gereageerd en beschuldigen de EU van protectionisme. Ze stellen dat de heffing de vrije handel belemmert en schadelijk zal zijn voor zowel de Chinese als de Europese economie. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat China alle denkbare maatregelen zal nemen om de wettelijke rechten en belangen van het land te verdedigen.

Europese autofabrikanten daarentegen verwelkomen het vooruitzicht van eerlijkere concurrentie. Maar ze maken zich ook zorgen dat China op zijn beurt een importheffing op Europese auto’s in zal stellen. Laten we daarbij niet vergeten dat de Chinese automarkt de grootste ter wereld en dus razend interessant is. Consumentenorganisaties uiten hun zorgen over de mogelijke gevolgen voor de portemonnee van de consument. Die zal immers geconfronteerd worden met hogere prijzen en minder keuze.

EU wil importheffing tot ruim 38% op Chinese auto’s zoals deze BYD

Een onzekere toekomst als gevolg

De invoering van deze importheffing zou de Europese markt voor elektrische auto’s wel eens aardig op zijn kop kunnen zetten. De prijzen van Chinese elektrische auto's zouden aanzienlijk kunnen stijgen - tot ongeveer een kwart - waardoor ze veel minder aantrekkelijk worden voor consumenten. Dit zou kunnen leiden tot een daling van de verkoopcijfers van Chinese merken en een verschuiving in het marktaandeel ten gunste van Europese fabrikanten. Dat is gunstig voor de Europese autofabrikanten, maar minder gunstig voor de Europese consument. Die koos de afgelopen jaren steeds vaker voor Chinese elektrische auto's vanwege hun goede prijs-kwaliteitverhouding.

Nog niet (helemaal) definitief

De invoering van de importheffing is nog niet definitief. De EU-lidstaten moeten namelijk nog een besluit nemen over het voorstel van de Europese Commissie. Hoewel men de importheffing al in juli in wil laten gaan, zal dit proces waarschijnlijk nog enkele maanden duren. Het is natuurlijk ook mogelijk dat het besluit van de EU ertoe leidt dat er onderhandelingen plaatsvinden tussen de EU en China om tot een andere oplossing te komen. Mocht de heffing er toch komen, dan is het nog maar de vraag of China met tegenmaatregelen zal komen. In ieder geval hangt de toekomst van de markt voor Chinese elektrische auto's in Europa nu wel een beetje aan een zijden draadje.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie