Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Zeekr 007: niet voor James Bond, maar niet minder interessant

Auteur Bas van der Weerd
10 november 2023

Het is nog niet eens zo lang geleden dat de eerste modellen van Zeekr, een van de premium merken uit de stal van Geely, in productie gingen. Na die 001, de X en 009 komt binnenkort ook de Zeekr 007 op de markt. En zo heeft een merk dat pas iets meer dan twee jaar bestaat nu al een leveringsprogramma dat uit vier modellen bestaat. Daar deed Tesla toch wel wat langer over.

Natuurlijk heeft Zeekr het voordeel dat het een van de merken van het grote Geely-concern is. Ook Volvo, Lynk & Co en Polestar zijn merken van Geely. Daardoor kan men vrij makkelijk gebruik maken van de verschillende platforms en liggen de ontwerpen ook al zo’n beetje klaar op de tekentafel. In het geval van de Zeekr 007 schijnt het zelfs zo te zijn dat die het ontwerp deelt met een model van Galaxy, ook een merk van Geely.

Elektrische sedans sterk in opkomst

Hoewel je de 007 meteen met James Bond associeert, zal de Zeekr 007 niet zo gauw als ‘Bond auto’ worden gekozen. Daarvoor is hij niet prestigieus genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat dit geen interessante auto is. De Zeekr 007 is namelijk een middenklasse sedan. Dit segment werd eerst door de Tesla Model 3. Die was bij wijze van spreken een roepende in de woestijn. Maar er is nu toch wel de nodige concurrentie gekomen.

Doordat Tesla met een reeks van prijsverlagingen bijna een lager segment op is gaan zoeken voor de Model 3, heeft hij eigenlijk alleen de BYD Seal als directe concurrent. De meeste elektrische sedans zijn namelijk in een iets hoger segment gepositioneerd. Uit Europa komen de BMW i4 en Volkswagen ID, uit China komen dan weer de BYD Han, NIO ET5 en de Xpeng P7.

Zeekr 007

Ander platform?

En misschien dus ook de Zeekr 007, waarvan nog helemaal niet zeker is of die wel naar Nederland komt. Laten we hopen van wel want deze auto is zo te zien best wel een aanwinst. Opvallend daarbij is dat men zegt dat de Zeekr 007 niet op het PMA2+ platform staat. Dit platform schijnt echter een doorontwikkeling van het SEA-platform te zijn. En daarvan schijnt ook al een SEA-2 variant te bestaan, en dat is misschien wel hetzelfde platform als dit PMA2+ platform. Beiden zijn namelijk een 800V architectuur. Dit PMA2+ platform zal overigens ook door Volvo, Lotus, Smart en Polestar worden gebruikt.

Officiële onthulling Zeekr 007 is volgende week

Overigens wordt de Zeekr 007 volgende week 17 november onthuld op de Guangzhou Auto Show. Dan kunnen geïnteresseerden de auto ook pre-orderen. Zeekr liet al wat veelbelovende teasers circuleren maar er zijn nu ook goede foto’s in omloop en die zijn minstens zo veelbelovend.

Met een wielbasis van 2.928 mm, een lengte van 4.865 mm en een breedte van 1.900 mm zal de Zeekr 007 genoeg ruimte bieden, al kan de hoogte van 1450 mm weer duiden op een wat minder riante hoofdruimte. In ieder geval moet Zeekr 007 volgens de fabrikant ruimte en comfort te combineren met een dynamische rijervaring.

Andere koplampen

Wat betreft het design zien we dat Zeekr bij de 007 breekt met de traditie door de kenmerkende koplampen die in de motorkap zijn geïntegreerd. In plaats daarvan zijn de koplampen onopvallend in de bumper weggewerkt. Dat zal uiteraard bijdragen aan een iets betere stroomlijn maar het maakt de uitstraling ook wat strakker en modern. Aan het verlichte Zeekr-vignet, centraal in de achterlichtunits, kunnen we zien dat Zeekr zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt.

In het interieur van de Zeekr 007 zal men net als bij de andere Zeekr-modellen ongetwijfeld kiezen voor een vrij traditioneel ontwerp met een klein scherm voor het instrumentenpaneel en een groter touchscreen voor het infotainment systeem. De keuze voor een Snapdragon 8295-chip duidt op een krachtige computerondersteuning voor de diverse functies van de auto.

Aandrijflijn

Uiteraard zal de Zeekr 007 gebruik maken van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektrische aandrijftechniek. Hoewel de exacte specificaties van de accu en actieradius nog niet bekend zijn gemaakt, wordt er in de Chinese media gerept over achterwielaandrijving, een vermogen van 204 pk en een koppel van 350 Nm. Daarmee zou de auto in 6,5 seconden naar de 100 km/u kunnen accelereren.

Interessanter is de 800 V architectuur, die heel korte oplaadtijden mogelijk maakt. Natuurlijk is het nog onduidelijk of men bij dit model inderdaad voor die 800 V zal kiezen. Bij de Zeekr 001 heeft men die mogelijkheid vanwege het SEA-platform ook. Maar daar heeft men alleen bij het FR-topmodel voor die 800 V gekozen. Mogelijk zal zoiets ook bij de 007 gaan gebeuren. Verder heeft de Zeekr 007 maar liefst drie lidars aan boord. Mede daardoor is de auto geschikt voor Level 2 autonoom rijden.

Ook naar Europa?

Op deze vraag kunnen we nog geen antwoord geven, en dat geldt ook voor de importeur. Laten we daarom eerst maar de lancering tijdens de Guangzhou Auto Show en de gelijktijdige start van de pre-sales afwachten. Mogelijk zal daarna bekend worden gemaakt of we de Zeekr 007 ook in Europa mogen verwelkomen. Als je een 007 hebt kunnen bemachtigen en iemand vraagt in wat voor auto je rijdt, dan is er natuurlijk maar één antwoord mogelijk: “007. Zeekr 007” 😉

Zeekr 007
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie