Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Zeekr 7X mag best wel serieus genomen worden

Auteur Bas van der Weerd

Zeekr, een van de elektrische automerken uit de Chinese Geely-stal, timmert in eigen land aardig aan de weg. In Europa neemt het merk nog een redelijk exclusieve positie in, om het maar netjes te zeggen. Op zich zijn 001 shooting brake en de compacte X best wel interessante auto’s, maar de eerste zit in een segment waar imago en prestige erg belangrijk zijn. De Zeekr X, een compacte SUV, is ook best interessant, maar die zit weer in een segment waar de concurrentie heel sterk is. Het merk komt nu met de Zeekr 7X, een elektrische mid-size SUV die het gat tussen die twee modellen opvult. Ook die zal het qua concurrentie zeker niet makkelijk krijgen, maar hij mag best wel serieus genomen worden. En niet alleen omdat hij er attractief uitziet en veel ruimte biedt, ook qua prestaties mag hij er wezen. Het is namelijk zo’n beetje de goedkoopste elektrische auto met een écht hoge DC-laadsnelheid. En dát is iets waarmee hij zich zeker kan onderscheiden in het steeds drukker wordende mid-size SUV-segment.

Interieur met veel ruimte en technologie

De Zeekr 7X is met zijn lengte van 4,78 meter een middelgrote SUV, maar biedt volgens de fabrikant binnenin de ruimte van een volwaardige grote SUV, wat de wielbasis van 2,90 meter ook wel duidelijk maakt. Dat betekent dat je met het hele gezin, inclusief bagage, comfortabel op pad kunt. Zeekr heeft aardig wat slimme opbergmogelijkheden gecreëerd, zodat je altijd wel een plekje vindt voor je spullen. Met features zoals elektrisch bedienbare voor- en achterportieren en massagestoelen - onderdeel van het Comfort Pack in het Performance model - reist iedereen wat je noemt in stijl.

Als premium merk zet Zeekr ook vol in op de software, en dat merk je terdege in de 7X. De auto is uitgerust met een krachtige Snapdragon chip en de nieuwste HMI-software, wat voor een snelle en intuïtieve bediening moet zorgen. De spraakbesturing wordt ondersteund door de AI-gestuurde ZeekrGPT, waarmee je bijvoorbeeld moeiteloos de klimaatregeling kunt aanpassen of een navigatiebestemming kunt invoeren zonder je handen van het stuur te halen. Een handige feature is ook de Zeekr Places app, die je helpt bij het vinden van laadstations, restaurants en andere interessante plekken in de buurt. Dankzij het optionele augmented reality head-up display heb je alle belangrijke informatie direct in je gezichtsveld.

Prestaties en rijgedrag

De Zeekr 7X is er in verschillende uitvoeringen. De Premium en Long Range modellen hebben een enkele elektromotor op de achteras met een vermogen van 310 kW (421 pk) en een koppel van 440 Nm. De Premium modellen hebben een 75 kWh accupakket met LFP-cellen, terwijl de Long Range en Performance modellen een 100 kWh accupakket van NMC-cellen met CATL’s Kirin-technologie hebben.

Wie qua snelheid niet het onderste uit de kan wil hebben, maar prijs stelt op een grote actieradius, komt bij de Long Range versie uit. Die heeft een actieradius van naar schatting 615 kilometer. Misschien niet toonaangevend, maar daarmee kun je absoluut voor de dag komen én probleemloos lange afstanden rijden. Zeker in combinatie met de opmerkelijk hoge DC-laadsnelheid, waar we zo nog op terugkomen.

Voor wie meer power wil, is er het Performance model met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Deze sprint dankzij een systeemvermogen van 470kW (639 pk) en 710Nm koppel in slechts 3,8 seconden naar de 100 km/u. De modellen met één motor doen 5,8 seconden over die sprint. Er is trouwens ook een speciale offroad modus aanwezig in deze Zeekr 7X Performance, waardoor je hiermee ook prima uit de voeten kunt op onverharde wegen. Optioneel is er voor de Zeekr 7X ook actieve luchtvering verkrijgbaar. Die past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan en moet vooral op slechte wegen voor een sterk verbeterd veercomfort zorgen. Bovendien kan daarmee de bodemvrijheid met 45 mm worden vergroot.

Opladen tot 80% in 13 minuten!

De Zeekr 7X is helemaal klaar voor de toekomst met zijn 800V-architectuur. Dat betekent dat je kunt profiteren van ultrasnel laden. Het systeem biedt in principe zelfs de mogelijkheid voor laadsnelheden tot maar liefst 480 kW. Een ongekend hoge laadsnelheid. Zo ver is het nu nog niet, maar aan de 360 kW-snellader laad je de accu van 10 tot 80 procent in slechts 13 minuten (Premium model) of 16 minuten (Long Range en Performance). Daarmee heeft de Zeekr 7X met voorsprong de hoogste laadsnelheid in zijn segment en overschaduwt hij concurrenten als de Tesla Model Y en Hyundai Ioniq 5. Ook elektrische SUV’s in een wat hoger segment, zoals de Audi Q6 e-tron, halen deze laadsnelheid niet, en dat geldt ook voor de onlangs geïntroduceerde Xpeng G6. Het normale AC-opladen kan trouwens ook een bovengemiddelde snelheid, deze bedraagt 22 kW.

‘Down Under’ is enthousiast over de Zeekr 7X

Mark Rainford van de Australische autowebsite carsales.com.au heeft de Zeekr 7X al kunnen testen en is onder de indruk. Hij prijst het "handsome design", de "acres of space" en de "genuine off-road ability". De 7X wordt door hem vergeleken met elektrische en brandstof-SUV's van BMW en Mercedes, maar dan met meer ruimte, meer technologie en een aantrekkelijkere prijs. De snelle acceleratie (0-100 km/u in 3,8 seconden) en de ultrasnelle laadtijden worden als grote pluspunten gezien. Ook het "stylish interior" met "soft-touch leather surfaces" en "tasteful chrome details" krijgt complimenten. De Zeekr 7X maakt ‘Down Under’ dus een goede indruk.

Leveringen starten komende zomer

De Zeekr 7X is nu te bestellen in Nederland. De vanafprijs voor het Premium model bedraagt € 52.990. Maar voordat je in de door jou bestelde auto rond mag rijden, moet je nog wel wat geduld uitoefenen. De eerste leveringen worden namelijk in de zomer van 2025 verwacht. Maar als troost kun je bij de introductie profiteren van enkele aantrekkelijke aanbiedingen, zoals een gratis upgrade naar 20-inch wielen voor de Long Range modellen en extra pakketten voor de Performance uitvoering.

Garantie

Zeekr heeft vertrouwen in de kwaliteit van zijn auto's en geeft daarom 5 jaar garantie (of 100.000 km) op de 7X. Deze garantie is uit te breiden tot 10 jaar (200.000 km) als je het onderhoud laat uitvoeren bij een Zeekr servicepunt. Op de accu krijg je sowieso 8 jaar garantie (of 200.000 km).

Met de Zeekr 7X zet het Chinese merk wederom een interessante elektrische SUV op de markt, die best wel veel te bieden heeft. Ruimte, technologie, prestaties, een redelijk aantrekkelijke prijs én de opmerkelijk hoge laadsnelheid maken de 7X een serieuze concurrent. Hij laat duidelijk zien dat je niet per se een elektrische auto in het topsegment hoeft te kopen om van een hoge DC-laadsnelheid te profiteren. 

Als de autokopers naast de hoge laadsnelheid ook het uiterlijk, de ruimte en de prestaties waarderen en het geen beletsel vinden dat hij uit China komt, dan kan de 7X het best wel eens prima gaan doen op de Nederlandse markt. In hoeverre de Zeekr 7X echt een bedreiging voor de gevestigde merken is, zal de toekomst wederom uit moeten wijzen.

Zeekr 7X
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie