Tesla Model Q: komt hij er nu wel of niet?
Er is weer veel te doen over de Tesla Model Q, die eerder ook wel Model 2 genoemd werd. Dit zou de betaalbare elektrische Tesla moeten worden, waar al jaren over gespeculeerd wordt. Een Tesla voor de massa, een betaalbare elektrische auto voor de gewone man. Eindelijk dan. Elon Musk heeft de komst van dit 'instapmodel' immers al meerdere keren aangekondigd, en ook wel eens afgeblazen, en zo bleef het tot nu toe bij vage beloftes. Maar nu schijnt hij die goedkope Tesla er toch wél te komen, en zelfs op vrij korte termijn.
Mysterie rond de Tesla Model Q blijft rondwaren
Eén ding is zeker: Tesla houdt de lippen stijf op elkaar en officiële informatie over de Model Q is schaars. Maar de geruchtenmolen is deze week weer aangewakkerd door Travis Axelrod, manager van Tesla's Investor Relations. Tijdens een bijeenkomst met beleggers van Deutsche Bank lekte hij informatie over de Model Q, die intern "Redwood" zou heten. Volgens ingewijden krijgt hij het formaat van een compacte hatchback, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3. Axelrod verklapt dat de Model Q in de eerste helft van 2025 in de Gigafactory in Shanghai van de band zou moeten rollen. Het design zou geïnspireerd zijn op de Model 3 en Model Y, maar iets sportiever, en dus met een korte, steile achterkant.
Nu wordt er ook iets gezegd wat het extra ingewikkeld maakt: Axelrod noemde een prijskaartje van 30.000 dollar, maar dat zou inclusief de Amerikaanse subsidies zijn. Zonder die subsidies zou de prijs dus hoger kunnen uitvallen. Dat is vooral relevant voor de andere markten, zoals de Europese markt. Als er ook nog eens 10 procent invoerrechten op komen, dan is dat betaalbare misschien helemaal niet zo betaalbaar meer.
‘De meest betaalbare Tesla ooit’
Als we eerdere uitspraken van Elon Musk mogen geloven, dan zou de Model Q toch echt "de meest betaalbare Tesla ooit" moeten worden. Eerdere berichten repten zelfs over een vanafprijs van rond de 25 mille. Mocht die prijs wel kloppen, dan zou de Model Q zich wel eens tot een ware gamechanger kunnen ontpoppen. Maar als de prijs hier richting de 35 mille gaat, dan staan er al genoeg kapers op de kust, zoals bijvoorbeeld de Skoda Elroq, Kia EV3 en Volvo EX30. Dat zijn overigens SUV’s terwijl de Model Q wellicht dus een hatchback wordt. Dan zou de MG 4 Electric een beter richtpunt kunnen zijn en die heeft hier een prijskaartje van 32 mille. Die was tot voor kort nog goedkoper, maar er bestaat sinds kort zoiets als een importheffing op Chinese elektrische auto’s.
Gissen naar de specificaties van de Model Q
In een zoektocht naar de specificaties stuitten we op meerdere beweringen dat de Tesla Model Q zo'n 15% kleiner zou zijn dan de Model 3, en ook 30% lichter. De lengte bedraagt dan omgerekend 3,99 meter. Al hebben wij het vermoeden dat een lengte van 4,20 meter waarschijnlijker is. Ook al omdat omdat hij volgens de geruchten een redelijk grote accu heeft, en die moet toch echt tussen de assen in passe. Dat lagere gewicht kan trouwens duiden op een innovatievere accu, maar natuurlijk ook op een veel kleinere accucapaciteit, of een combinatie van beide. In de geruchtenstroom worden in ieder geval deze twee uitvoeringen en accu's vermeld:
- Single Motor RWD: 53 kWh LFP accu, met een geschatte actieradius van 500 km.
- Dual Motor AWD: 75 kWh LFP-accu, waarvan de actieradius op ongeveer 700 km kan worden geschat.
Zoals gezegd: het zijn slechts aannames en geruchten. Maar ja, waar rook is....
De nabije elektrische toekomst is compact
Die Tesla Model Q is voorlopig dus nog in nevelen gehuld, maar één ding is duidelijk: Niet alleen Tesla zet vol in op de compacte klasse. Juist in dit segment zien we een enorme groei in de EV-markt. En als die markt ook nog een Tesla Model Q rijker zou worden, dan gaat er een heleboel gebeuren. De concurrentie in dit segment zal dan echt enorm worden. Dan kun je je zelfs af gaan vragen in hoeverre bestaande modellen die in dit segment niet de gehoopte hoofdrol spelen, zoals de Volkswagen ID.3, de Renault Mégane E-Tech Electric en de Cupra Born, überhaupt nog bestaansrecht hebben.
Natuurlijk blijven er nog veel meer vragen dan de prijs en marktintroductie van de Tesla Model Q. Hoe gaat de Model Q zich nog meer onderscheiden van de concurrentie? Wordt het wel een hatchback, of misschien toch een cross-over? Is hij qua model misschien ook wel afgeleid van de CyberCab, waarvan onlangs wat beelden verschenen? Welke innovatieve technologieën krijgen we te zien, waarbij we dan aan zaken als de Autopilot-functie denken? En hoe zit het met de actieradius en laadsnelheid? Er is van Tesla nog geen officieel bericht over de komst van de Model Q, laat staan dat er antwoord op deze vragen is. We zullen geduld moeten hebben tot de eventuele officiële aankondiging en/of
We kijken met spanning uit naar de eventuele komst van dit elektrische wonder, maar laten we eerst maar eens zien wat de Tesla Model Y Juniper gaat brengen, en wanneer we die mogen verwachten.
Ook nu gaan de credits voor de afbeeldingen weer naar DominicBRNKMN.
Laatste update (accucapaciteit en lengte toegevoegd): 13 december 2024
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford