Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Kia EV3: Overtreft zo’n beetje alle verwachtingen

Auteur Bas van der Weerd

Gamechanger

Nog niet zo lang geleden dachten we dat de Volvo EX30 dé gamechanger zou worden. Nu is die auto absoluut veelbelovend en ook wel degelijk een behoorlijk succes, maar geen gamechanger. En zo zal het waarschijnlijk ook met de Renault 5 E-Tech Electric gaan. Ook een ontzettend leuke en ook erg prettig rijdende auto, maar ook een auto waarvan de prijzen voor zijn formaat misschien nét te hoog blijken te zijn om er een echt massaproduct van te maken. We zijn hierdoor inmiddels wat voorzichtiger geworden met het woord gamechanger maar de nieuwe Kia EV3, waar wij eind vorige week in mochten rijden, zou dit toch wel eens kunnen worden. Echt een auto die zo’n beetje alle vakjes aanvinkt. Hij ziet er goed uit, is ruim genoeg voor het hele gezin, heeft een flinke actieradius én rijdt ook nog eens ontzettend prettig. Echt een no-brainer voor wie een allround elektrische auto zoekt. Daarom zou het ons absoluut niet verbazen als de Kia EV3 een enorm succesnummer wordt. 

De EV3 zou wel eens Kia’s speerpunt kunnen worden

Kia begon zijn elektrische hoofdstuk met de e-Niro. Een auto die niet op een dedicated elektrisch platform stond, maar evengoed heel acceptabele prestaties voor een aantrekkelijke prijs bood. Dat was in een tijd waarin er op het gebied van elektrische auto’s niet zo veel te kiezen was, een garantie voor succes. Zijn opvolger, de Kia Niro Electric, is wat minder succesvol maar laten we niet vergeten dat de concurrentie ondertussen een stuk heviger is. Ook de Kia EV6, het eerste model op het schaalbare E-GMP platform is een heel aardig succes. Dat is mede te danken aan de combinatie van een behoorlijk grote actieradius en de 800 Volt-architectuur, die buitengewoon hoge DC-laadsnelheden mogelijk maakt. Hij is als eerste Koreaanse auto verkozen tot Car of the Year en was ook de winnaar van de ANWB verkiezing voor de beste trekauto. Maar ook Kia’s vlaggenschip, de vorig jaar geïntroduceerde EV9 SUV, is een behoorlijk succes.

Dat succes is voor Kia reden om de ambitieuze plannen voor een elektrische toekomst gewoon door te zetten. Tegen 2027 wil het merk maar liefst 14 volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. De nieuwe Kia EV3 speelt in Europa een niet te onderschatten rol in deze strategie. Met zijn aantrekkelijke prijs, ruime interieur, lange actieradius en goede rijeigenschappen is de EV3 een geduchte concurrent voor gevestigde namen in het segment van compacte elektrische SUV's. Omdat dit Kia’s eerste ‘dedicated EV’ in een heel populair segment is, zou het wel eens een van de grootste successen van Kia kunnen worden.

Compact maar ruim genoeg

Hoewel de EV3 compact oogt, biedt hij verrassend veel ruimte. Met een lengte van 4,30 meter is hij iets korter dan de Kia Niro EV, maar de wielbasis van 2,68 meter zorgt voor een comfortabele binnenruimte. Hij is overigens 1,85 meter breed en 1,56 meter hoog. De bagageruimte is ook niet mis, met een inhoud van 460 liter. Qua formaat is de Kia EV3 wendbaar genoeg voor ritjes door drukke stedelijke gebieden, maar ook ruim genoeg voor een weekendje weg met het gezin.

Actieradius tot ruim 600 kilometer

De Kia EV3 is verkrijgbaar met twee accupakketten: een 58,3 kWh variant en een 81,4 kWh variant. Met de kleinere accu haalt de EV3 een prima bruikbare actieradius van 436 kilometer, terwijl de grotere accu je maar liefst 605 kilometer ver brengt. Dat is bijzonder veel voor een auto in dit segment. De elektromotor levert in beide gevallen een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 283 Nm, goed genoeg voor een vlotte doch niet echt flitsende acceleratie. Hij drijft overigens de voorwielen aan. Over twee jaar komt er ook een versie met twee motoren en vierwielaandrijving.

Wat betreft het snelladen: ondanks het E-GMP-platform geen 800 volt systeem voor de EV3, maar gewoon 400 volt. Dat scheelt namelijk behoorlijk in de kosten. Evengoed is de EV3 behoorlijk vlot aan de snellader. Met een laadsnelheid van 101 en 128 kW kan de accu in ongeveer een half uurtje van 10% tot 80% worden opgeladen. Daar is niets mis mee.

Veel keus in uitvoeringen

Kia biedt de EV3 aan in verschillende uitvoeringen, waaronder de 'Air', 'Earth' en 'GT-line'. De 'Air' is de basisuitvoering, maar beschikt desondanks over features zoals een 12,3-inch touchscreen, navigatie en Apple CarPlay/Android Auto. De 'Earth' voegt daar onder andere een warmtepomp, vegan lederen bekleding en een panoramadak aan toe. De sportiefste variant, de 'GT-line', onderscheidt zich met een sportiever uiterlijk, sportstoelen en aluminium pedalen. Voor volgen jaar is ook een nog sportievere ‘GT’ gepland.

Uitermate comfortabel

We hadden het al over de ruimte, prestaties en uitvoeringen. Daar mankeert weinig aan, maar de rijeigenschappen waren zelfs een bijzonder aangename verrassing. Hij stuurt gewoon prettig en voorspelbaar, zodat je je er heel snel in thuis voelt. De stoelen zitten prima en volwassen kunnen zowel voorin als achterin prima zitten. Maar Kia heeft bij de ontwikkeling van de EV3 ook heel veel aandacht besteed aan rijcomfort. En dat was absoluut te merken!

De Kia EV3 is uitgerust met een aantal slimme technologieën die zorgen voor een uitermate soepele en stille rijervaring. Dat maakt hem misschien wel tot de comfortabelste auto in zijn segment.

Voordelen Nadelen
Bovengemiddeld veercomfort
Voorspelbaar rijgedrag
Grote actieradius
Goede efficiëntie
Uitzicht naar achteren
Navigatiesysteem mag wat gebruikersvriendelijker
Geluidskwaliteit audiosysteem kan beter
De overvloed aan (vaak wettelijk verplichte) piepjes en meldingen

SFD3 en hydro G bushing

Een van de technologieën die daarvoor zorgen is het SFD3-systeem (Selective Frequency Damper). Dit systeem filtert trillingen van de weg, waardoor je veel minder last hebt van hobbels en oneffenheden. Bij grote oneffenheden, zoals drempels, zorgt het systeem voor de demping zoals je die gewend bent. Maar bij kleine trillingen, zoals die je op een normale weg ervaart, verlaagt het systeem de dempingskracht van de schokdempers. Hierdoor voelt de auto duidelijk comfortabeler aan en glijd je als het ware over het asfalt.

Een andere innovatie is de 'hydro G bushing' in de voorwielophanging. Dit is een soort rubberen lager met vloeistof erin, dat trillingen nog beter absorbeert dan een traditioneel rubberen lager. Normaal gesproken vind je dit soort lagers alleen in grotere auto's, maar Kia heeft ze nu ook toegepast in de EV3.

Het resultaat van het SFD3-systeem en de hydro G bushing is een merkbaar stillere en comfortabelere rijervaring, en dat hebben wij vorige week inderdaad ervaren. We hebben heel wat slechte stukjes weg opgezocht en we kunnen niet anders zeggen dan dat de EV3 vooral qua veercomfort op een bijzonder hoog niveau staat. Het sturen met deze handzame auto gaat als vanzelf en de prestaties zijn prima. Bij de bediening gaat alles net even wat prettiger en makkelijker dan in de Kia EV6 en EV9. Kia maakt duidelijk gebruik van voortschrijdend inzicht en ze zetten met de EV3 daarom een auto in de showroom waar ze trots op kunnen zijn.

Nu in de showroom

Wat die showroom betreft, daar is hij sinds afgelopen weekend te bewonderen. Aarzel dus niet om daar even binnen te stappen en zelf te kijken wat je ervan vindt. En als je een proefritje maakt: zoek lekker de kinderkopjes en klinkers op en laat je verrassen. De prijzen beginnen overigens bij iets meer dan 36 mille voor de versie met de 58,3 kWh accu terwijl je minstens ruim 40 mille kwijt bent als jouw voorkeur naar het 81,4 kWh accupakket uitgaat.

En straks ook

Niet alleen heeft Kia een GT-versies met twee motoren en vierwielaandrijving in de planning. De Kia EV3 is ook al voorbereid voor V2G. Wie twijfelt of dat vele op- en ontladen invloed heeft op de levensduur van de accu: volgens Kia is dat niet het geval en de normale garantie is ook dan gewoon van toepassing. Verder zal de spraakbesturing van de Kia EV3 binnenkort via OTA-updates ook worden voorzien van ChatGPT. Dan kun je via spraakbesturing met de auto communiceren, vragen stellen en opdrachten geven. Zo kun je ChatGPT bijvoorbeeld vragen om de dichtstbijzijnde laadpaal of snellader te vinden, de temperatuur in de auto aan te passen of een restaurant in de buurt te zoeken. Ook kun je het infotainment upgraden met functies die het entertainmentgehalte verhogen, zoals Netflix en Youtube.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie