Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Weer een upgrade voor de Volkswagen ID.3 op komst

Auteur Bas van der Weerd
05 mei 2024

Er is een periode geweest, dat de Volkswagen ID.3 één van de populairste elektrische auto's van het moment was. De Duitse autofabrikant investeerde dan ook miljarden in een nieuw elektrisch platform en een rigoureuze ombouw van de fabriek in Zwickau. Maar helaas zorgde de ID.3, evenals de modellen die daarna kwamen, niet voor het grote succes dat men hoopte. De VW ID.3 kreeg nogal wat kritiek te verduren. Het uiterlijk was niet van het niveau van wat we van dit merk gewend zijn en de vrij karige afwerking van het interieur paste zeer zeker niet bij het degelijke Duitse merk. In combinatie met wat issues omtrent de bedieningselementen – of beter gezegd: het ontbreken daarvan – en de softwareproblemen moest de ID.3 het afleggen tegen de steeds sterkere concurrentie. 

Tweede upgrade in iets meer dan een jaar tijd

Vorig voorjaar kreeg de ID.3 daarom al een upgrade aan het exterieur, interieur en de standaarduitrusting. Dat lijkt tot nu toe niet veel soelaas te bieden. Misschien wordt hij met de volgende upgrade die Volkswagen nu aankondigt wel interessant genoeg voor de autokopers. Naast een verbetering aan de bedieningselementen, infotainment en software wordt er ook een wat krachtige Pro S-uitvoering aan het aanbod toegevoegd. Laten we eens kijken wat deze upgrade allemaal te bieden heeft.

De ID.3 Pro S: snellere sprint, iets grotere actieradius

De nieuwe Volkswagen ID.3 Pro S belooft zijn kopers wat extra vermogen. Het vermogen van de elektromotor wordt voortaan standaard 150 kW. Men koos dus niet voor de nieuwe motor van de ID.7, maar voor de motor uit de eerste generatie van de Cupra Born. Jammer genoeg is deze motor niet zo efficiënt als die van de ID.7 en dat uit zich dus niet in een beduidend grotere actieradius. Omdat de accu die de Pro S meekrijgt ook niet groter is, is er alleen sprake van een iets grotere actieradius van 559 km (WLTP). Wel kan het motorvermogen kortstondig worden verhoogd naar 170 kW.

Snelladen voortaan mét voorverwarmen

Volgens Volkswagen verbetert een nieuwe functie voor het opladen en thermisch beheer het snelladen van de ID.3 Pro S. Deze technologie zorgt ervoor dat de accu wordt "voorverwarmd" vóór het aansluiten op een DC-snellader. Dit resulteert in verkorte laadtijden, met name tijdens koudere periodes, en zeker als je maar heel even aan de snellader wilt staan.

Hoewel automatische preconditionering bij het navigeren naar een DC-lader niet bepaald een revolutionaire innovatie is – diverse andere EV's en zelfs sommige ID-modellen van Volkswagen beschikken al over deze functie – is dit absoluut een welkome toevoeging voor ID.3-bezitters. De verwachting is dat deze technologie enkele minuten bespaart op de laadtijd. Ook de 'gewone' uitvoeringen van de VW ID.3 gaan erop vooruit met een slimmer energiemanagement.

Upgrade voor het brein van de ID.3

De meest interessante vernieuwing in de aangekondigde upgrade zit 'm misschien wel in het nieuwe 12,9-inch infotainment touchscreen met verbeterde software. Volkswagen belooft een "nieuw, intuïtievere menustructuur", integratie met ChatGPT en een “Wellness app”.

De aanraakgevoelige sliders voor de klimaatbediening, die in een aparte balk onderin het scherm zijn geplaatst, zijn voortaan verlicht. Dit zou het veranderen van klimaatinstellingen een stuk minder frustrerend moeten maken, al blijven de aanraakgevoelige schuifregelaars onder het scherm dus wel bestaan. Volkswagen heeft helaas ook besloten om soortgelijke sliders in het multifunctionele stuur te integreren.

Het vernieuwde infotainmentsysteem brengt de ID.3 naast een iets groter display ook diverse nieuwe functies, waaronder ondersteuning bij het wisselen van rijstrook in combinatie met actieve cruise control. Ook wordt de ID.3 uitgerust met een Car2X-functie voor verkeersgevaren, die de bestuurder waarschuwt voor potentiële gevaren onderweg, zoals wegwerkzaamheden, lange files of ongevallen.

Daarnaast is de Park Assist Plus-functie verbeterd, met uitgebreidere mogelijkheden zoals het uitvoeren van een opgeslagen parkeermanoeuvre over een afstand tot 50 meter. Een handige nieuwe veiligheidsfunctie voorkomt dat het portier opengaat wanneer de auto detecteert dat naderende voertuigen het portier kunnen raken bij opening.

Nog even wachten op de VW ID.3 Pro S

Laten we hopen dat de aangekondigde updates de Volkswagen ID.3 inderdaad een stukje aantrekkelijker en aantrekkelijker maken. Je zult voor deze vernieuwde ID.3 Pro S nog wel even geduld moeten hebben. Deze uitvoering verschijnt namelijk pas tegen het einde van 2024 in de Nederlandse showrooms.

Er komt ook een ID.3 GTX

Naast de updates voor de reguliere ID.3, staat ook de komst van de sportieve ID.3 GTX op het programma bij de Volkswagen-dealer. Deze topversie is er in twee varianten:

  • ID.3 GTX: Met 286 pk sprint deze versie in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius bedraagt 600 km (WLTP).
  • ID.3 GTX Performance: De krachtigste variant met 326 pk accelereert in 5,6 seconden naar de 100 km/u. Ook deze GTX heeft een actieradius van 600 km (WLTP).

Beide GTX-modellen worden gevoed door een accupakket van 79 kWh.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie