
Tesla houdt de Model S en Model X in leven met een bescheiden update
Exterieur Model S en Model X subtiel gewijzigd
De uiterlijke wijzigingen aan de Model S en Model X zijn zo minimaal dat ze voor de meeste voorbijgangers onopgemerkt blijven. De voorbumper is iets aangepast voor betere aerodynamische stabiliteit bij hoge snelheden en de koplampbehuizing kreeg een subtiele aanpassing. De carrosserie bleef verder onaangeroerd. Tesla stelt dat de kleine tweaks bijdragen aan rust en koersvastheid boven de 160 km/u. Verder is er nieuwe interieurverlichting, eindelijk weer een normaal stuur én een prijsverhoging. Daarmee lijkt het merk vooral te mikken op verfijning en is een daadwerkelijke vernieuwing niet echt aan de orde.
Weg met de yoke
Die kreet hebben we vaker gehoord en Tesla geeft er nu eindelijk gehoor aan. Het yoke-stuur, in 2021 geïntroduceerd als dé blikvanger van de vernieuwde Model S en X, verdwijnt weer naar de optielijst. Alleen de Plaid-uitvoeringen houden het stuur als $1.000-optie. De standaardconfiguratie is voortaan weer een traditioneel rond stuurwiel.
Ook nieuw is een dynamisch ambient-verlichtingssysteem dat met lichtanimaties reageert op instappen en wegrijden. De nieuwe verlichting is standaard op alle versies.
Meer comfort en stilte
Tesla heeft onderhuids meer aangepast dan het uiterlijk doet vermoeden. De adaptieve luchtvering werd verfijnd en de carrosserie kreeg extra dempingselementen. In combinatie met nieuwe akoestische isolatie en actieve ruisonderdrukking is het interieur merkbaar stiller.
Wie veel kilometers maakt op de snelweg zal dat verschil merken, al is het geluidsniveau ook voor een groot deel afhankelijk van de banden en het asfalt.
Techniek: optimalisatie in de marge
In plaats van ingrijpende wijzigingen voerde Tesla een reeks kleine verbeteringen door:
- De actieradius van de Model S Long Range stijgt met zo’n 13 km (nu circa 660 km WLTP)
- De Model X krijgt 70 liter extra laadruimte door een gewijzigde interieurafwerking
- Een nieuwe frontcamera maakt extra ADAS-functies mogelijk
De basis – van accupakket tot aandrijflijn – bleef echter nagenoeg ongewijzigd. Geen 800V-systeem, geen kortere laadtijden, geen vernieuwde accu’s.
Gewicht omhoog, prestaties gelijk
Opmerkelijk is dat het leeggewicht toeneemt.
- Model S Plaid: +12 kg
- Model X Plaid: +84 kg
De acceleratiecijfers blijven gelijk, maar de topsnelheid is softwarematig voortaan beperkt tot zo’n 240 km/u. Dat is fors lager dan de eerdere beloofde 322 km/u (200 mph), die nooit structureel beschikbaar kwam. Tesla verwijst hierbij naar “thermische optimalisatie” en “rijveiligheid”.
Prijsverhoging zonder echte toevoeging
In de VS zijn de prijzen met $5.000 verhoogd. Bijzonder, aangezien de vernieuwde versies niet bepaald iets extra’s brengen.
- Model S Long Range kost nu $84.990
- Model X Long Range: $89.990
Beide modellen blijven in Europa schaars beschikbaar. De productie is beperkt en richt zich vooral op de thuismarkt.
Wie de Plaid-uitvoering wil, betaalt nog steeds ruim boven de $100.000, met als beloning vooral de extreme acceleratie – en inmiddels minder onderscheidend vermogen.
Verouderd maar kennelijk nog niet afgeschreven
Tesla presenteert de update als een verfijning, maar in de markt zal het signaal van de updates wellicht voor verwarring zorgen. De Model S en X zijn immers ernstig op leeftijd maar een echte vernieuwde versie is nog niet in aantocht. De architectuur dateert uit 2012 (S) en 2015 (X) en loopt flink achter bij wat er in de Model 3 Highland en Model Y Juniper schuilt.
Toch lijken de modellen niet geschrapt te worden. Voor een nichepubliek bieden ze volgens Tesla nog altijd een unieke mix van ruimte, prestaties en uitstraling. Maar wie kijkt naar prijs-kwaliteit, laadinfrastructuur of interieurruimte, ziet dat concurrenten als Lucid, Mercedes of BMW op dit terrein misschien interessantere troeven in de showroom hebben staan.
Oprekken tegen beter weten in?
Tesla rekt met deze kleine update de lifecycle van de Model S en X nog iets verder op. Voor de fans zullen de updates welkom zijn, maar veel (nieuwe) klanten zullen evengoed vaker uitwijken naar jongere concurrenten.
We komen ook zo’n beetje in een stadium dat de S en X vooral een symbolische waarde hebben. Het zijn immers de modellen waarmee Tesla zichzelf ooit op de kaart zette. Dat hoeven niet per se de modellen te zijn waarmee het merk nu nog wil innoveren. Daarvoor moeten ze toch met iets daadwerkelijk nieuws op de proppen komen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford