Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Mercedes-Benz kiest voor één vlaggenschip: EQS en S-Klasse smelten samen

Auteur Bas van der Weerd
02 september 2024

Mercedes-Benz zou volgens het Britse Autocar overwegen om zijn elektrische vlaggenschip, de EQS, samen te voegen met de iconische S-Klasse. Hoewel je zou denken dat we allemaal naar ‘elektrisch’ streven, lijkt het erop dat Mercedes-Benz de toekomst van zijn topmodellen ziet in één enkel platform dat naast een volledig elektrische aandrijving ook nog steeds traditionele verbrandingsmotoren kan huisvesten. 

Eén model, twee verschillende aandrijflijnen

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius zei het volgende in een interview met Autocar: “There will be two S-Classes in the future – ICE and electric.” Hij voegde eraan toe dat beide versies een overeenkomstig exterieur en interieur krijgen. Dat zou betekenen dat de volgende generatie S-Klasse niet alleen beschikbaar zal zijn met de vertrouwde benzinemotoren, maar ook als een volwaardige elektrische auto. De huidige EQS, die pas sinds kort op de markt is, zou dan geen directe opvolger krijgen.

Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten, de kans is ook aanwezig dat de Duitse autofabrikant een groot deel van de geavanceerde techniek – plus de know-how die men met dit model heeft opgedaan – juist als basis voor die ‘nieuwe S-Klasse’ zal gebruiken. Maar evengoed is dat wel de strekking van de berichtgeving in de internationale media. Het is natuurlijk wel zo dat dit nieuwe model pas rond 2030 op de markt komt en dat de techniek van de EQS dan niet meer zo modern als toen deze luxe elektrische sedan op de markt kwam.

Waarom deze keuze?

Deze mogelijke stap van Mercedes-Benz is niet geheel onverwacht. De auto-industrie beweegt zich in hoog tempo richting elektrificatie, en fabrikanten zoeken naar manieren om hun modellengamma te stroomlijnen en kosten te besparen. En kosten zijn er zeker te besparen, nu het schijnt dat de EQS toch lang niet zo succesvol is dan men verwachtte.

Door de EQS en S-Klasse samen te voegen, kan Mercedes-Benz profiteren van schaalvoordelen en zich richten op de ontwikkeling van één geavanceerd platform in plaats van twee. En ook deze zet kan nog steeds de toewijding van het merk aan elektrische mobiliteit benadrukken, en past ook goed bij een toekomst waarin elektrische auto's de norm zijn. En tegelijkertijd kan Mercedes-Benz dan blijven profiteren van het ijzersterke imago van de S-Klasse.

Wat betekent dit voor de consument?

Voor de consument zou deze samenvoeging kunnen leiden tot een nog luxueuzere en technologisch geavanceerdere S-Klasse, die het beste van beide werelden combineert. De elektrische variant zou kunnen profiteren van de jarenlange ervaring van Mercedes-Benz met de ontwikkeling van de S-Klasse, terwijl de traditionele versie zou kunnen profiteren van de innovaties die zijn geïntroduceerd met de EQS.

Uiteraard zijn de reacties op dit nieuws gemengd. Waar men enerzijds de stap toejuicht en het beschouwt als een logische evolutie in de auto-industrie, maakt men zich anderzijds zorgen dat de Mercedes-Benz EQS nu al het stempel ‘afgeschreven’ krijgt.

Lange termijn

Of deze strategie inderdaad doorgezet zal worden, en of hij dan succesvol zal zijn, hangt uiteindelijk af van hoe consumenten reageren op een dergelijk gecombineerd model. De meeste andere merken, ook in dit segment, hebben nu toch duidelijk voor onderscheidende modellen gekozen, als zijn de verschillen bij BMW natuurlijk ook maar gering. Hoe dan ook, dit speelt pas over een aantal jaren dus het gaat nog een aardig tijdje duren voordat we concrete informatie over deze mogelijke samenvoeging krijgen. In de tussentijd kun je gewoon kiezen tussen een Mercedes-Benz EQS of S-Klasse. Allebei fantastische auto’s, maar met een volstrekt ander karakter. En voor het feit dat je die keus hebt, valt natuurlijk ook wat te zeggen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie