Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Renault Megane E-Tech Electric: meer luxe en technologie, én meer rijplezier

Renault Megane E-Tech Electric: meer luxe en technologie, én meer rijplezier

Auteur Bas van der Weerd

De Renault Megane E-Tech Electric is met zijn harmonieuze uiterlijk misschien niet een van de meest opvallende elektrische hatchbacks. Maar in combinatie met moderne technologie en een actieradius die de gemiddelde dagelijkse rijder moeiteloos bedient, heeft Renault met de elektrische Megane evengoed een sterke troef in handen. Omdat stilstand achteruitgang betekent, zeker bij elektrische auto’s, heeft Renault de Megane E-Tech Electric een update gegeven en tegelijkertijd het aanbod gestroomlijnd.

Sportieve upgrade in de vorm van een Esprit Alpine-uitvoering

Renault heeft een lange sportieve traditie, en met de Esprit Alpine-uitvoering krijgt de Megane E-Tech Electric een vleugje race-DNA. Deze uitvoering is niet zomaar een esthetisch pakket; het is een doordachte combinatie van sportieve accenten en subtiele verwijzingen naar Alpine, Renaults sportieve zustermerk.

De carrosseriekleur Gris Schiste Satin – een matte grijstint – geeft de Megane een serieuze, dynamische uitstraling. Zwarte accenten op de luchtgeleiders, het Renault-logo en de 20-inch velgen zorgen voor een stijlvol contrast. Dit is niet de elektrische hatchback van een gemiddelde forens, maar een model met uitstraling. De badge op het linker voorscherm met de naam ‘Esprit Alpine’ laat er geen twijfel over bestaan: deze Megane heeft karakter.

De sportieve lijn is ook doorgezet in het interieur. Kuipstoelen met een reliëfstructuur geïnspireerd op high-performance sportschoenen geven je het gevoel dat je in een serieuze rijdersauto zit. De blauwe stiksels, zwarte accenten en de subtiele Franse vlag op het dashboard maken duidelijk dat Alpine’s invloed verder gaat dan een stickerpakket.

Prijs vanaf
v.a. € 36.490,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
129 kW
129 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
440 liter
Rijbereik
468 - 480 km
Netto
60 kWh
60 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 900 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Relaxter en zuiniger rijden met One Pedal

Eén van de interessantste updates aan de Megane E-Tech Electric is de toevoeging van de One Pedal-functie. Het idee is simpel: in plaats van gas en rem afzonderlijk te gebruiken, kan de bestuurder met slechts één pedaal zowel versnellen als afremmen. Laat je het pedaal los, dan remt de auto geleidelijk af, tot hij volledig tot stilstand komt.

Dit systeem is vooral handig in stedelijk verkeer. Minder schakelen tussen pedalen betekent een soepelere en minder vermoeiende rijervaring. Bovendien verbetert One Pedal de energieterugwinning. Door slimmer om te gaan met regeneratief remmen, haalt Renault nóg meer kilometers uit een acculading. Minder slijtage aan de remmen is een prettige bijkomstigheid.

Goed nieuws voor wie al een Megane E-Tech Electric heeft, want deze functie kan achteraf worden geïnstalleerd op de exemplaren die vanaf maart 2024 zijn geproduceerd.

Nog eenvoudiger laden met Plug & Charge

Renault maakt laden gemakkelijker met Plug & Charge. Met dit systeem kunnen bestuurders hun auto op een compatibel AC- of DC-laadstation aansluiten zonder gedoe met laadpassen of betaalapps. Zodra de stekker in de auto gaat, herkent het laadpunt automatisch de Megane E-Tech Electric en start het laden direct. De betaling wordt vervolgens via de My Renault-app afgehandeld.

Dit werkt vergelijkbaar met elektronische tolheffingssystemen: geen fysieke interactie nodig, alles verloopt automatisch. Plug & Charge wordt binnenkort geïntegreerd in de Mobilize Charge Pass, waarmee gebruikers toegang krijgen tot een netwerk van meer dan 800.000 laadpunten in 25 Europese landen.

Bi-directioneel laden voortaan standaard

Elektrische auto’s zijn meer dan alleen een vervoersmiddel; ze worden steeds vaker een mobiele energiebron. Renault speelt daarop in door in alle uitvoeringen standaard een 11 kW bi-directionele AC-lader te monteren.

Wat betekent dit in de praktijk? Met de optionele V2L-adapter (Vehicle-to-Load) kan de Megane energie leveren aan externe apparaten. Of je nu een laptop wilt opladen, een elektrische fiets van stroom voorziet of zelfs een koffiezetapparaat op de camping wilt gebruiken – de auto fungeert als een rijdend stopcontact.

In Frankrijk: Megane E-Tech Electric met V2G als energiebron

In Frankrijk krijgt de Megane E-Tech Electric een extra functie die wellicht ook hier ooit beschikbaar is: Vehicle-to-Grid (V2G). Hiermee kan de auto niet alleen energie verbruiken, maar ook terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit is mogelijk dankzij de combinatie van de standaard 11 kW bi-directionele AC-lader, een Mobilize PowerBox Verso laadpaal en een Mobilize-elektriciteitscontract.

Dit werkt heel eenvoudig. De Mobilize PowerBox Verso kan het opladen stoppen tijdens piekuren en juist terug leveren aan het net als de stroomprijzen hoog zijn. Dit maakt het mogelijk om voordeliger te laden en zelfs geld te verdienen door energie terug te verkopen. Het proces wordt automatisch geregeld via een slim laadsysteem, in samenwerking met technologiepartner The Mobility House. Alle instellingen kunnen eenvoudig worden beheerd via de My Renault-app.

Helaas is deze functie voorlopig alleen beschikbaar in Frankrijk. Hij vereist een specifieke laadinfrastructuur.

Slimmere uitrusting, gestroomlijnd aanbod

Renault heeft het aanbod van de Megane E-Tech Electric dus versimpeld, maar tegelijkertijd ook verrijkt. De basisuitvoering Techno biedt standaard een 220 pk sterke elektromotor en een actieradius tot 468 km (WLTP). De Esprit Alpine voegt daar een sportieve uitstraling aan toe, terwijl de Iconic zich richt op maximale luxe.

De prijzen zijn inmiddels bekendgemaakt, die beginnen bij €37.990.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Renault Megane

E-Tech EV60 130hp
Vermogen:
131 pk
Topsnelheid:
150 km/h
0 - 100 km/u:
10.5 seconden
E-Tech EV60 220hp
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.4 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.6 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 18.8 kWh

Actieradius

60 kWh.:
Zomer   440 km
Winter   320 km
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie