Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Xpeng G6: op een haar na geen Tesla Model Y concurrent!

Auteur Joeri van Dam

Ik heb ze nog niet gezien, maar ik vermoed dat veel collega autojournalisten een titel hebben met “dit is de nieuwe Tesla Model Y concurrent” of “Tesla moet oppassen”. Ja, ik maak me er (gedeeltelijk) ook schuldig aan.

Het is niet gek dat de Model Y in één adem genoemd wordt. In de breedte en lengte is het maar een paar millimeter, een haar, dat de G6 afwijkt van de Y. Qua hoogte is de G6 een paar centimeter hoger, maar het is knap als je dat verschil ziet. De lijn van de auto is ook hetzelfde. Een 5-deurs EV waarbij de achterruit mee omhoog scharniert. Een panoramadak, vlakke vloer, opgeruimd dashboard en zo kunnen we nog wel even doorgaan met de overeenkomsten. Maar laten we eerste de G6 in de spotlight zetten. Wat is het voor een elektrische auto?

Xpeng G6 heeft een robotgezicht

Het is geen dertien in dozijn elektrische auto. Waar je de Model Y al snel kan aanzien voor een Model 3, heeft de G6 een eigen gezicht. De led-strip aan de voorkant heeft zelfs een robotgezicht, aldus Xpeng zelf. We vinden het wat ver gezocht en de tijd dat Robocop en Terminator in de bioscoop draaide ligt wel ver achter ons.

Van achteren heeft de G6 eenzelfde dunne ledstrip als de nieuwe Hyundai Kona. En tja, als je de achterlichten heel klein maakt, dan komt de achterkant groter over. Iets wat bij de G6 wel past, want hij is erg ruim. Niet alleen op de goed zittende achterbank met vlakke vloer, ook de bagageruimte is met 571 een stuk meer dan gemiddeld voor dit segment. De Model Y meet een paar honderd liter meer, maar Tesla is zo vrij om hun grote frunk ook mee te nemen bij deze berekening. Een frunk hoef je overigens bij de G6 niet op te rekenen. Deze heeft hij namelijk niet.

Geen uitzonderlijke rijervaring

De G6 rijdt gewoon goed! Ondanks dat Xpeng pas in 2014 opgericht is, zitten de auto’s degelijk in elkaar en rijden ook zo. Wellicht ietwat aan de harde kant, maar dat past wel bij een hedendaagse elektrische auto. Bochten snel nemen gaat moeiteloos. Ook geen piepje, rammeltje of kraakje. Wel reageert het stroompedaal met iets teveel vertraging op je voetreactie. De opbouw is mooi vloeiend, gelukkig geen whiplash-ervaring of nervositeit.

Interieur is gedeeltelijk minimalistisch

Waar het interieur van de Model Y een horizontale plank met een groot scherm er op is, heeft de Xpeng een veel meer normaal (of ouderwets) auto-interieur. Natuurlijk is er ook een groot scherm aanwezig, maar ook zichtbare luchtroosters, stof over de luidsprekers, kunstlederen afwerking, schermpje achter het stuurwiel et cetera. Opvallend genoeg heeft de G6 in de voorportieren dubbel glas en in de achterportieren dik enkel glas. De Model Y heeft dit ook en daarbij hoor je meer geluid van achteren komen. Bij de G6 is dat niet het geval. 

Xpeng is bijna trots dat ze fysieke knoppen in het interieur hebben, maar dat is beperkt tot de multifunctionele knoppen op het stuurwiel. Voor de luchtrooster- en zijspiegelbediening heb je wel het scherm nodig.  De ‘fysieke’ knoppen zijn links en rechts geplaatst op de te dikke stuurspaken. Veel berijders hebben het stuur zodanig vast dat de arm/elleboog op de deur hangt en de duim dan onder de spaak en de wijsvinger er boven. Vanwege het dikke stuurwiel is dat niet mogelijk bij de G6. Ze hadden beter het Xpeng G9 stuurwiel kunnen overnemen. Een goedkopere oplossing en ziet er ook goed uit.

Geventileerd je smartphone opladen

In de middenconsole zitten maar liefst twee draadloze smartphone opladers. Groot genoeg voor zelfs mijn Samsung S23 Ultra. Ze zijn zelfs groot genoeg om nog een ventilatierooster aan de onderkant te plaatsen. Als je een telefoonaccu draadloos oplaadt, dan wordt er warmte ontwikkelt. Door ventilatieroosters aan de onderkant te plaatsen wordt de accu niet te warm. Simpel en doeltreffend!

Hazenslaapjes in de G6

Een leuke en nieuwe functionaliteit is dat de voorstoelen helemaal plat naar achteren gelegd kunnen worden om te kunnen slapen. Ideaal voor als je moet wachten bij het snelladen. Echter… de laadsnelheden liggen op het niveau van 215 en 280 kW, afhankelijk van de uitvoering. Met dank aan de 800 volts technologie. In de praktijk houdt dat in dat je binnen 5 minuten 100 km actieradius er bij geladen hebt. Het is te hopen dat je snel in slaapt valt, want voor je het weet is de G6 alweer vol genoeg. Thuis en openbaar opladen gaat altijd met 3-fasen 11 kW.

Xpeng G6 wel of geen Tesla Model Y concurrent?

Op papier lijkt de G6 een keiharde concurrent van de Model Y. De G6 actieradius van WLTP 435 tot 570 km, en het aantal pk’s 258 tot 476 pk komen ook behoorlijk overeen met de Model Y. Met de vanafprijs van 42.990 euro is de G6 wel een prettige 2.000 euro goedkoper, maar ook iets rijker uitgerust (o.a. standaard geventileerde voorstoelen) én een stuk sneller kunnen snelladen. In de praktijk ervaren we ook dat Tesla’s Autopilot waar je minimaal 3.800 euro voor moet betalen er bij Xpeng gewoon standaard op zit en hij werkt ook nog eens goed. Tja, je moet toch iets als je een onbekender merk bent dan Tesla en graag de verkoopaantallen van Tesla’s topper de Model Y wilt behalen. Dan moet je excelleren in prijs en uitrusting.  

Het dashboard vinden we een stuk fijner vormgegeven, al moeten we wel weer de genoegen nemen met een minder geavanceerd oplaadnetwerk bij Xpeng dan de Tesla Superchargers. Vooralsnog is de Xpeng G6 een betere aanbieding dan de Tesla Model Y, vooral nu bekend is geworden dat de Model Y niet in 2024 geüpdate (lees: verbeterd) wordt. Vanaf zomer 2024 is de Xpeng G6 al leverbaar.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie