Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Scherpere prijzen voor completere, vernieuwde Hyundai Ioniq 5

Auteur Bas van der Weerd
04 juli 2024

De Hyundai Ioniq 5, de elektrische SUV die al menig hart heeft veroverd met zijn retro-futuristische design en indrukwekkende technologie, krijgt een update voor modeljaar 2025. De uiterlijke wijzigingen zijn subtiel maar de technische verbeteringen zijn een stuk interessanter. En het goede nieuws is: hij wordt niet alleen beter, maar ook een stuk betaalbaarder. Daardoor komt het basismodel van de Hyundai Ioniq 5 ook in aanmerking voor de SEPP-subsidie, voor zover die straks nog beschikbaar is.

Grotere actieradius voor zowel de Standard Range als Long Range

Een van de grootste verbeteringen zit hem in de accu. Zowel de Standaard Range als de Long Range variant krijgen een flinke capaciteitsboost. De Standaard Range gaat van 58 kWh naar 63 kWh, terwijl de Long Range van 77,4 kWh naar maar liefst 84 kWh groeit. Dat betekent natuurlijk ook een grotere actieradius. De Long Range met achterwielaandrijving komt nu zelfs tot 570 kilometer ver op één lading (WLTP). Een geruststellende gedachte voor wie zich zorgen maakt over het vinden van een laadpaal of snellader.

Hyundai Ioniq 5

Actieradius oud (WLTP)

Actieradius nieuw (WLTP)

Standard Range RWD

384 km

430 km

Standard Range AWD

-

410 km

Long Range RWD

507 km

570 km

Long Range RWD

481 km

515 km


Prijzen ook nog eens omlaag

Maar dat is nog niet alles. Hyundai heeft de prijzen van de Ioniq 5 flink verlaagd. De instapversie met 63 kWh accu en achterwielaandrijving is nu verkrijgbaar vanaf €42.995. Dat is een daling van ruim €5.000 ten opzichte van het vorige model. Daar komt nog een extra voordeel bij, want daardoor komt hij ook in aanmerking voor de SEPP-subsidie à € 2.950 zodat hij je netto dan iets meer dan 40 mille kost. En voor wie graag vierwielaandrijving wil, is er nu ook een Standard Range model met AWD.

Sportief elektrisch rijden met de N Line

Voor de sportieve rijders introduceert Hyundai de Ioniq 5 N Line. Deze uitvoering heeft een stoerder uiterlijk met sportieve bumpers en sideskirts, en een interieur met sportstoelen en N Line-accenten. Maar de N Line is niet alleen uiterlijk vertoon; hij heeft ook een krachtigere motor en een strakker afgestemd onderstel voor een dynamische rijervaring.

Extra features voor meer comfort en gemak

De vernieuwde Ioniq 5 is voortaan standaard uitgerust met de bekende Vehicle-to-Load (V2L)-functie, waarmee je elektrische apparaten kunt voeden met de accu van de auto. Handig voor op de camping, picknickplaats of tijdens een stroomstoring. Daarnaast zijn er nieuwe features zoals Smart Frequency Dampers (SFD) voor meer rijcomfort, een digitale binnenspiegel en accuvoorverwarming bij navigatie naar een snellader.

Slimme zet

Met deze updates lijkt Hyundai de Ioniq 5 nog aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. De combinatie van een grotere actieradius, lagere prijzen (en subsidiemogelijkheid) en extra features maakt de Ioniq 5 een sterke concurrent in het steeds drukker wordende segment van elektrische SUV's. Of deze vernieuwingen er inderdaad voor zorgen of hij het succes van een paar jaar geleden voortzet, zal de tijd moeten uitwijzen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie