Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Alpine A390 is sportief, speels én geschikt voor het hele gezin

De Alpine A390 is sportief, speels én geschikt voor het hele gezin

Auteur Bas van der Weerd

Alpine A390: sportieve fastback met drie motoren en tot 557 km WLTP

Met de A390 schuift Alpine op van nichemerk naar serieuze speler in het sportieve EV-segment. De vijfpersoons sportfastback vormt de schakel tussen de compacte A290 en de aangekondigde elektrische opvolger van de A110. De eerste exemplaren worden eind 2025 uitgeleverd. In Frankrijk starten de prijzen van de GT bij € 67.500, de GTS bij € 78.000. Voor Nederland komt daar alleen de vaste (lage) BPM-heffing bovenop. Daarmee richt Alpine zich direct op modellen als de Hyundai Ioniq 5 N, Tesla Model Y Performance, Cupra Tavascan VZ en Porsche Macan Electric.

Actieve koppelverdeling voor meer wendbaarheid

De A390 staat op het AmpR Medium-platform van Ampere, maar is ingrijpend aangepast. Een ingekorte wielbasis, bredere sporen, aluminium draagarmen en specifieke subframes geven hem een andere basis dan de Scenic waarmee hij technisch verwant is.

Wat de A390 onderscheidt, is de drievoudige aandrijflijn: één elektromotor op de vooras en twee op de achteras, elk met hun eigen wiel. Samen vormen ze Alpine Active Torque Vectoring, waarmee de auto actief de bocht in wordt “geduwd” door extra koppel naar het buitenste achterwiel te sturen. Dat systeem werkt binnen milliseconden en is ontwikkeld in samenwerking met Alpine’s eigen testrijders.

Er zijn twee vermogensversies beschikbaar:

  • A390 GT: 400 pk, 661 Nm, 0–100 km/u in 4,8 s, 200 km/u top
  • A390 GTS: 470 pk, 824 Nm, 0–100 km/u in 3,9 s, 220 km/u top

De auto wisselt snel van karakter. In Normal-modus is hij rustig en precies, in Sport en Track worden stuurrespons, torque-vectoring en stabiliteitssystemen merkbaar strakker gezet. ESC is volledig uit te schakelen voor circuitgebruik. Dat Alpine bewust geen overdaad aan instellingen biedt, is een verademing: een paar duidelijke modi in plaats van tientallen schuifjes en menu’s.

Accu, actieradius en laden: Franse accutechnologie

De A390 heeft zowel in de GT als de GTS een accu van netto 89 kWh NMC-accu. Maar er is wel een verschil in accuceltechnologie. De GT krijgt de accucellen van LG, de GTS heeft cellen met een nieuwe Verkor-chemie, die speciaal ontwikkeld voor hoge vermogensafgifte en stabiel piekvermogen.

De WLTP-actieradius:

  • 557 km met 20-inch wielen en Michelin Pilot Sport EV
  • 503 km met 21-inch Michelin Pilot Sport 4S

Snelladen:

  • 150 kW DC (GT)
  • 190 kW DC (GTS)

Belangrijker dan de piek is het gemiddelde laadvermogen tussen 15 en 80 procent, dat Alpine opgeeft als ruim 120 kW (GT) en circa 140 kW (GTS). In de praktijk betekent dit 15 tot 80 procent in 25 tot 29 minuten mogelijk is.

Voor het normale AC-laden is er standaard een 11 kW-omvormer; 22 kW is optioneel. V2L en V2G zijn aanwezig, waarmee de A390 ook inzetbaar is als mobiele energiebron.

Rij-indrukken: natuurlijker dan verwacht, met grip en rust als basis

De rij-indrukken komen in de officiële testdocumentatie verrassend concreet naar voren. Alpine-testrijder Laurent Hurgon omschrijft de A390 als “natuurlijk en toegankelijk, met directe besturing, uitstekende pedaalmodulatie en geen merkbare overgang tussen regenereren en remmen”.

De combinatie van korte stuurverhouding, hydraulische einddempers en speciaal ontwikkelde Michelin-banden maakt hem lichter aanvoelend dan zijn massa doet vermoeden. De torque-vectoring helpt daarbij: het systeem kan de auto zonder tegensturen gecontroleerd in een lichte drift brengen, maar blijft vooral gericht op stabiliteit en voorspelbaarheid.

Internationale media onderschrijven dat beeld. Zij noemen de A390 zelfs in de Track-modus “verrassend comfortabel” waarbij de balans, rust en voorspelbaarheid op bochtige wegen wordt geprezen.

De auto lijkt daarmee geen elektrische A110-vervanger, en dat is logisch want daarvan komt al een elektrische opvolger. De A390 is een sportieve gezins-EV met een speelse ondertoon. Zodra we zelf kunnen sturen – en dat zal niet lang meer duren – is het interessant om te zien hoe deze natuurlijkheid zich vertaalt naar Nederlandse dijkwegen en stedelijke ritten.

Alpine A390

Interieur: Scenic-techniek, Alpine-metamorfose

Binnenin is de invloed van de Scenic zichtbaar, maar de afwerking en ontwerpkeuzes zijn volledig Alpine. De hoge middenconsole, het A110-schakelcluster en de sportstoelen (optioneel Sabelt met carbon) geven het interieur een sportieve basis. Met 532 liter bagageruimte is de A390 praktischer dan veel directe concurrenten.

Het infotainment draait op Android Automotive met Google Maps en een EV-planner die route, accutemperatuur en laadstrategie meeneemt. De RCH-knop op het stuur regelt de regeneratie in vijf standen, tot volledig One-Pedal-rijden. De rode OV-knop activeert tien seconden extra vermogen, bijvoorbeeld bij inhalen.

Sportiviteit als onderscheid in een sterk bezet segment

Met zijn prijs, prestaties en afmetingen zit de A390 midden in het snel groeiende segment van krachtige familie-EV’s. Waar rivalen vooral inzetten op brute kracht of high-tech beleving, kiest Alpine voor een combinatie van wendbaarheid, comfort en een overwegend Europese productieketen. De auto wordt volledig in Frankrijk gebouwd, met Franse motoren, Franse accucellen en Michelin-banden op maat.

Voor zakelijke rijders zal ook de combinatie van efficiëntie en laadsnelheid van belang zijn. Dat zal ook gelden voor de bijtelling. Wat dat betreft komt het goed uit dat de bijtelling voor elektrische auto’s in 2026 nog relatief laag is.

Meer gezinsauto dan de A110-opvolger, met zijn eigen charme

De A390 wordt niet de elektrische reïncarnatie van de A110. Daar is hij te groot, te zwaar en te veelzijdig voor. Maar de techniek, de natuurlijke balans en het comfortniveau maken hem een heel interessante nieuwkomer in het sportieve EV-segment. Alpine lijkt een goed geslaagd compromis tussen een meer brute, sportieve EV en een elektrische cross-over voor het hele gezin te hebben gevonden. De orderboeken van de A390 zijn al even geopend, en wie wil er nu niet zo’n brave gezinsauto met een sportief en speels karakter voor de deur hebben staan? 

Alpine A390

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie