Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Toyota bZ4X (2026) – de elektrische SUV die eindelijk klopt

Review Toyota bZ4X (2026) – de elektrische SUV die eindelijk klopt

Auteur Joeri van Dam

Toen Toyota in 2022 zijn eerste serieuze volledig elektrische model presenteerde – de bZ4X – klonk er vooral nieuwsgierigheid, maar ook een zekere scepsis. De Japanse fabrikant stond bekend om hybride-expertise met de Prius, niet om batterij-elektrisch pionieren. En eerlijk is eerlijk: de eerste bZ4X werd nooit het verkoopsucces dat Toyota had gehoopt. De introductieperiode verliep met horten en stoten. De eerst geproduceerde auto’s hadden een 1-fase omvormer, waardoor de 64 kWh accu met in de praktijk 3,7 kW aan laadsnelheid opgeladen kon worden. Verstandig, maar ook een noodgreep, was het om deze auto’s als dealer-demonstratie auto’s in te zetten. De klantenauto’s kregen wel de gewenste en noodzakelijke 3-fasen 11 kW omvormer. Daarna volgde een terugroepactie met wielbouten die los konden raken. Er kan dus wel gesproken worden over een valse start. Een facelift en een flinke prijsdaling brachten niet het gewenste effect, ook omdat de concurrentie flink toegenomen was met onder andere de Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 en Kia EV6. 

Prijs vanaf
€ 39.995,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
150 kW
150 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
452 liter
Rijbereik
444 - 569 km
Netto
54 kWh
69 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Grote technische sprong vooruit
Uitgebreide uitrusting - waar voor je geld
USP = 1 miljoen km garantie
Besturing en demping in lagere snelheden
Instapversie heeft beperkte prestaties
Onderhoudsinterval is krap

Toch wist Toyota wél een stevige basis te leggen: wereldwijd gingen er inmiddels ruim 150.000 exemplaren over de toonbank en in Europa schopte hij het in 2024 zelfs tot de derde plek in zijn segment. De bZ4X werd dus geen echte hit, maar wel een stille zekerheid. Elke maand werden er ongeveer 100 in Nederland verkocht.

Maar nu is er de vernieuwde bZ4X. Van buitenaf gezien betreft het een kleine facelift, maar onder de koets schuilt een grondige technische herziening. Toyota heeft de auto opnieuw opgebouwd rond de kritiekpunten van de eerste generatie: laadsnelheid, rijbereik en aandrijflijn. De technische facelift was groot genoeg om uitgebreide persintroductie te organiseren. Een aanbod waar wij geen nee op konden en wilden zeggen.

Eerste indruk: ware schoonheid zit vooral van binnen

De nieuwe bZ4X was persoonlijk al mooi om te zien. Niet perse het mooiste meisje van de klas, maar wel één van tijdloze schoonheid. Het bekende hammerhead-front krijgt meer karakter door een strak doorlopende LED-lichtbalk. De wielkastafwerking oogt wat strakker, de luchtgeleiding is geoptimaliseerd en de bodem is nog vlakker. Resultaat: een lagere luchtweerstandscoëfficiënt (Cw 0,27 in plaats van voorheen 0,29 Cw).
Het blijft zeker geen uitgesproken designstatement, maar juist dat maakt ’m aantrekkelijk voor zakelijke rijders: ingetogen, modern en solide. Ook na jaren in bezit gaat hij niet vervelen, maar ga je hem waarderen.

Stap je in, dan zie je hoé groot de sprong voorwaarts is. Een nieuw horizontaal dashboard, een groter 14-inch infotainmentscherm, een lagere “digital island”-middenconsole en merkbaar betere materialen. De eerste bZ4X voelde soms wat generiek aan; deze vernieuwde versie ademt luxe en rust. Met een opvallend laag en diep dashboard. Dit geeft je een zeer ruimtelijk gevoel, die de benen van de achterpassagiers en je koffers ook merken. De akoestische isolatie is verbeterd met extra demping in de achtervloer en in de schermen.

Op pad: stiller, soepeler, zelfverzekerder

Toyota koos voor Zuid-Spanje als testlocatie: bergwegen, kuststroken, stedelijke omliggende routes, gravelpaden en zelfs duinen. Een ideale plek om zowel dynamiek als offroad-karakter te testen. 

Sneller dan een GT86

De bZ4X is nu leverbaar in drie vermogensniveaus, van 167 tot maar liefst 343 pk. Eerst reden we met de grote accu en enkel voorwielaandrijving (167 pk) over de altijd in Spanje geplaveide wegen en licht offroad. Waarbij duidelijk werd dat het aantal pk’s meer dan voldoende is, de vermogensopbouw keurig gematigd verloopt (niet zenuwachtig) en de sturing en demping stevig is. Niet oncomfortabel, maar hij had vooral in stedelijk gebied lichter mogen sturen en bij kleine oneffenheden iets zachter gedempt mogen zijn. Zijn onderstel komt op de snelweg het meest tot zijn recht. Dan verruilt hij zijn stevigheid bijna voor sportiviteit. Onze test-bZ4X (wat een modelnaam, beyond Zero, 4 = autogrootte X = crossover) maakte ook nog eens indruk met zijn vermogen. Maar liefst 343 pk gecombineerd met vierwielaandrijving is op verzoek sportief genoeg en zelfs sneller dan een GT86, maar dan wel op een andere manier. Door de toevoeging van X-mode lijkt ook geen berg hem letterlijk te hoog of laag. Met gevoel klautert hij omhoog en naar beneden. Met zoveel gevoel van zekerheid was het genieten in de bergen.

Die pk-kracht vertaalt zich overigens niet in brute sensaties, maar in bijzonder lineaire, controleerbare acceleratie. De nieuwe eAxles, lichter en compacter dan voorheen, reageren sneller én efficiënter dankzij siliciumcarbide-halfgeleiders. Afrollen van binnenwegen voelt nu rustiger; Toyota heeft de aandrijfverliezen verder weten te beperken.

Door de bocht

De grootste verbetering zit misschien wel in het rijcomfort. De dempers en veren zijn opnieuw gekalibreerd, de carrosserie is stijver en de besturing voelt natuurlijker. Waar de eerste bZ4X soms een zweverig gevoel kon hebben op snellere wisselingen, is deze nieuwe generatie volwassener, nauwkeuriger.

De AWD-versie voegt daar een nieuw bochtcontrolesysteem aan toe, dat actief de krachtdistributie aanpast tijdens insturen, midden in de bocht en bij uitaccelereren. De auto stuurt daardoor verrassend neutraal, met een zelfverzekerde grip op de vooras. De accudruk (lees: gewicht) helpt daarbij, maar dat slaat niet door in een zwaarlijvig gevoel.

Laden & range: eindelijk op niveau van de markt

Een van de sterkste upgrades vinden we op laadgebied. Het oude model had op zich een prima efficiëntie, maar de snellaadsnelheid bleef wat achter, aldus Toyota. Tot ongeveer 30% State of Charge (gevulde accu) behield hij zijn maximale 150 kW om daarna lineair te dalen, iets wat nu verbeterd is. Dat zal een Fastned laadcurve moeten bevestigen. Je kunt overigens maximaal 5,1 keer snelladen per etmaal. Helemaal in 2022 was dat eerst 2x, dat was toch wel krap dus werd het 3,8 keer per dag. Nu is dat dus 5,1 keer én daarna kun je nog wel snelladen alleen een stuk langzamer om de accu op die manier te beschermen. Nobel van Toyota dat ze dit zo aangeven, want er zijn er maar weinig die 5x per dag snelladen, behalve als je met een 1.500 kg caravan er achter naar Zuid-Frankrijk rijdt…

De consistentie bij lage temperaturen is écht een unique selling point: dankzij verbeterde koeling, verwarming en automatische preconditioning levert de bZ4X ook in de winter bijna dezelfde laadtijd. Daarmee adresseert Toyota een van de meest gehoorde EV-klachten van de vorige bZ4X.

Opladen aan een openbare laadpaal of thuis gaat standaard met 3-fasen 11 kW. De Executive is standaard voorzien van 22 kW waarmee je ook in het buitenland goed bediend bent. Daar staan vaak openbare laadpalen op 1-fase met een hoog amperage waardoor de laadpaal 7,4 kW aan kan. Met een 22 kW behaal je daar ook die 7,4 kW.

Offroad: verrassend capabel

Net als de vorige generatie gebruikt Toyota voor de AWD-versie techniek die samen met Subaru is ontwikkeld. X-MODE en Grip Control maken de bZ4X tot een van de weinige EV’s die écht uit de voeten kan in terrein.
Op een modderige berghelling en bij gravelbochten was de Toy… niet van zijn stuk te brengen. Dankzij Grip Control hield hij de snelheid keurig vast, terwijl camera’s onder de auto via de Multi-Terrain Monitor een haarscherp beeld gaven van wat er onder de vooras gebeurt.

Hoezo elektrische auto’s kunnen niet goed tegen water? De 500 mm doorwaaddiepte bevestigt dat Toyota zijn offroadverhaal serieus neemt. We hebben het niet echt kunnen proberen. Graag een volgende keer. Aan de andere kant, het is ook iets om meer in Nederland, dan in Spanje te proberen.

Waar voor je geld

De vernieuwde bZ4X voelt nu écht als een modern vlaggenschip voor het Japanse merk. Standaard is hij voorzien van dé uitrusting die elke elektrische auto zou moeten hebben. Denk daarbij aan de SSWN, te weten stoel-, stuurwielverwarming, warmtepomp en een slim navigatiesysteem die je langs snelladers navigeert als je je eind bestemming niet haalt. Dit uitrustingsniveau wordt meerdere keren aan gehaald en vergeleken met de concurrenten. De Kia EV6 en Volkswagen ID.4 in de hoofdrol bij het verhaal over prijs/actieradius/warmtepomp. Ik snap Toyota wel. Kia en Volkswagen doen maandelijks aantallen die ze in Japan ook graag zouden willen slijten. Met de nieuwe bZ4X steekt Toyota met trots hun kin omhoog richting de gevestigde orde “kijk, wij bij Toyota doen nu ook mee”.

Zijn vanafprijs van net geen 40.000 euro, gecombineerd met zijn uitrusting en aantrekkelijke actieradius zorgt ervoor dat hij op je shortlist gezet mag worden. Toyota hoopt je over de streep te trekken met de garantie op de accu van maar liefst 1 miljoen kilometers of 10 jaar. Dat komt overeen met 100.000 kilometer per jaar. Gecombineerd met zijn ruimte is het ineens een geschikte taxi-kandidaat. Het onderhoud moet dan wel telkens bij de dealer gedaan zijn. Elke 15.000 kilometer dien je de dealer op te zoeken. Dat is dan weer aan de krappe kant. Kijkend naar de zakelijke rijder verwacht Toyota het meeste van de Dynamic uitvoering. De Dynamic is een 6 duizend euro duurder dan de ‘instapper’. Deze instapper (Active Limited Edition) voldoet, maar de Dynamic biedt meer kWh’s, meer pk’s en een hogere topsnelheid. Normaal heb je dat laatste niet nodig, maar als je 167pk hebt en bij 140 km/u zit je al aan zijn topsnelheid. Dat voelt niet ruimhartig. Mocht je een caravan aan je bZ4X willen knopen, dan dien je voor een AWD te gaan. Deze mag het dubbele aantal kg’s trekken ten opzichte van de voorwielaandrijver, namelijk 1.500 kg. Je bent dan wel minimaal 48.000 euro kwijt.

Dat het Toyota menens is, blijkt ook uit de EV-Coaching. Een aantal weken na het overhandigen van de sleutel van je nieuwe auto kom je bij de dealer terug om praktische tips rondom elektrisch rijden te krijgen. Zelfs voor het kiezen van een laadpaal en pas etc. kun je ontzorgd worden. Daarvoor worden dan door Toyota de collega’s van Vattenfall ingeschakeld. 

Conclusie introductie rijtest vernieuwde Toyota bZ4X 2026: dit is de volwassen EV die Toyota nodig had

Waar de bZ4X in 2022 een goede poging was met, achteraf, toch wel enkele tekortkomingen, is deze vernieuwde versie een EV die volledig mee kan in het hogere D-segment.

Hij combineert een bovengemiddeld comfort met winterzekere prestaties, sterke laadcapaciteit en ongekende betrouwbaarheidsgaranties.

Is het de spannendste EV in zijn klasse? Nee. Maar het is wél een van de meest doordachte. Misschien zelfs de EV die zakelijke rijders stilletjes al die tijd al wilden: voorspelbaar, ruim, efficiënt en uitgerust met een accugarantie die geruststellender is dan die van de concurrentie.

Toyota zegt dat de bZ4X “in alle opzichten verfijnd” is. Zijn uiterlijke wijzigingen zijn te weinig ten opzichte van wat er onderhuids aangepakt is. Toyota mag trotser zijn op hun verbeterpunten. Dit is de bZ4X zoals hij vanaf dag één had moeten zijn. We verbleven op een golfresort en sluiten in die termen graag af: “de Toyota bZ4X is nu on-par”!  

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Toyota bZ4X

FWD 57.7 kWh
Vermogen:
170 pk
Topsnelheid:
140 km/h
0 - 100 km/u:
8.6 seconden
FWD 73.1 kWh
Vermogen:
224 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.4 seconden
AWD 73.1 kWh
Vermogen:
343 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
5.1 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.4 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 20.8 kWh

Actieradius

54 kWh.:
Zomer   350 km
Winter   260 km
69 kWh.:
Zomer   440 km
Winter   325 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie