
Review Smart #3 Premium: software gooit roet in het eten
De #3 is het tweede model van het nieuwe Smart. Onderhuids grotendeels gelijk aan de #1, maar dan langer, breder en lager. Dat zie je direct. De #1 is een vrij hoge en vierkante auto, terwijl de #3 ronder en meer gestrekt is. Een meer gestroomlijnd alternatief dus.
3 fase
370 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Op het eerste oog lijkt de Smart #3 een stuk duurder dan de #1. Totdat je wat dieper in de configurator duikt. De twee goedkoopste uitvoeringen van de #1 zijn namelijk niet leverbaar op zijn grotere broer. De #3 in de geteste Premium uitvoering, kost slechts 655 euro meer.
De € 49.065,- kostende #3 Premium is uitgerust met een accucapaciteit van netto 62 kWh en heeft een WLTP-range van 455 km. De achterwielen worden aangedreven door een 272 pk-sterke elektromotor. De bekende acceleratie is daarmee in 5,8 seconden achter de rug. Opmerkelijk: dat is 0,9 seconden sneller dan de #1 met exact dezelfde aandrijflijn.
De Premium uitvoering verwend zijn inzittenden onder andere met een head-up display, bekleding van (kunst)leer, een audiosysteem van Beats en sfeerverlichting die je zelfs terugvindt in de ventilatieroosters, speakers en voorstoelen.

Ruim interieur, bagageruimte valt tegen
Het sterkste punt van de #3 is het totaalpakket. Welke uitvoering je ook kiest, je hebt minimaal 272 pk aan vermogen op de achterwielen, een panoramadak, een geremd trekgewicht van 1600 kg (Pro uitgezonderd), stoel- en stuurverwarming en meer dan genoeg ruimte op de achterbank. Alleen de beperkte bagageruimte van 370 liter zou een echte dealbreaker kunnen zijn.

Rijervaring met een extra dimensie
Rijden doet de #3 ook erg prettig. Door het, voor EV-begrippen, bescheiden gewicht van 1800 kg, houdt de vering de auto goed onder controle. Drempels worden soepel genomen en het stuurgedrag voelt vertrouwd aan. Dankzij de achterwielaandrijving kun je ook echt spelen met de #3. Zeker op nat wegdek is het kinderspel om de achterbanden hun grip te laten verliezen. Zowel in een bocht als rechtuit. Het voegt een extra dimensie toe aan de rijervaring.

Software kan beter
Software blijft de achilleshiel van de moderne auto, en bij de Smart #3 is dat niet anders. De meest storende bug zit in de Lane Keep Assist. Bij het wisselen van rijstrook slaat de LKA alarm. Ondanks dat je met een tikje tegen de hendel drie maal richting aangeeft. Bijzonder storend, want het gebeurt elke keer weer. LKA blijft zelfs actief wanneer je het systeem uit hebt uitgeschakeld.
Wanneer je stuurt, gaat het ook mis. Je arm blokkeert korte tijd de sensor die jou als bestuurder in de gaten houdt. Direct krijg je een geluidssignaal te horen, vergezeld door een waarschuwing op het display voor je neus. En ook bij het parkeren gaat het niet helemaal feilloos. Wanneer je een object nadert, laten de parkeersensoren precies horen hoe dicht je tegen het object zit. Totdat je nog dichterbij komt, want dan blijft het ineens stil en kun je niet meer vertrouwen op de geluidssignalen.
Uiteraard zijn sommige veiligheidssystemen te deactiveren, maar dat moet je elke keer opnieuw doen, en daarvoor moet je aardig ver het menu induiken. De software is dus hét zwakke punt van de #3. Voor de rest valt er weinig te klagen.


Conclusie review Smart #3
Persoonlijk ben ik erg enthousiast over de Smart #3. Je krijgt een bijzonder complete auto voor de prijs die je betaalt. Eigenlijk biedt de #3 alles wat je in een auto nodig hebt, behalve een grote achterbak. De auto heeft alleen één groot probleem, en dat is de software. Gelukkig maar, zou ik willen zeggen, want software is namelijk vrij gemakkelijk te verbeteren. Maar dan moet Smart er wel werk van gaan maken. Eerdere software-updates brachten zaken zoals stuurverwarming naar de auto. Leuk, maar de onnodige stroom aan waarschuwingen drukken voor nu een negatieve stempel op de verder zo prettige rijervaring.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford