Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Porsche Macan Electric: schrikbeeld dat razendsnel verdampt

Review Porsche Macan Electric: schrikbeeld dat razendsnel verdampt

Auteur Igor Stuifzand

Vloeistofgekoelde boxers, SUV’s, dieselmotoren, EV’s – wat is de verstokte Porsche-liefhebber allemaal niet bespaard gebleven? De Porsche Macan Electric is hun volgende schrikbeeld. Maar gezien alle kwaliteiten van dit model, zullen ze ook daaraan ongetwijfeld weer heel snel gewend zijn.

Prijs vanaf
€ 86.000,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
270 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
84 liter
540 liter
Rijbereik
641 - 641 km
Netto
95 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
2000 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Rijdt als een echte Porsche
Verrassend energiezuinig
Prachtige bouwkwaliteit, geen Audi-onderdeel te zien
Prijs loopt algauw de spuigaten uit
Vanbinnen relatief krap
Laadcurve zet vlot de afdaling in

Met afstand de beste

Vroeger was de Porsche-klant onverbiddelijk. Zij kochten 911’s. Oog voor de andere modellen hadden ze niet. Sterker nog: ze haalden er hautain hun neus voor op. Ergens eind jaren 80 resulteerde die halsstarrige houding van de traditionele klant op een haar na in de ondergang van het Duitse sportwagenmerk. Mensen met gevoel voor moderne technologie en een navenante rijbeleving, kochten hun sportwagens bij andere fabrikanten, dat deed de Porsche-directie pijn. Onder luid protest van het aloude 911-kopersgilde, werd het nog resterende kapitaal in de ontwikkeling van nieuwe modellen gestoken, zoals de Boxster en de Cayenne. Daarnaast werd afscheid genomen van de historische luchtgekoelde boxermotoren (ten faveure van waterkoeling), en kwam Porsche met onder meer vierwielaandrijving, automatische Tiptronic-versnellingsbakken en elektronische rijhulpsystemen. Met groot commercieel succes, want juist dankzij de vernieuwingsdrift die Porsche toonde, trok een grote groep nieuwe kopers richting showrooms. En keerde Porsche weer terug op de kaart.

Een soortgelijk sentiment hebben ze zien ontstaan bij de volledig elektrische modellen van Porsche. Ondanks de negatieve teneur bij de conservatieve fanbase, is de Taycan intussen uitgegroeid tot een intrigerend statussymbool. De Macan Electric mag zich op zijn beurt zelfs met afstand de best verkopende Porsche op de Nederlandse markt noemen. In de eerste tien maanden van 2025 stond de teller op bijna 900 exemplaren. Méér auto’s dan er in dezelfde periode zijn afgeleverd van de Hyundai IONIQ 5 en Xpeng G6. Alle negatieve berichtgeving over achterblijvende verkoopresultaten ten spijt, lijkt het dus helemaal zo’n dom besluit nog niet, dat Porsche zijn best verkopende model met de lancering van de huidige generatie uitsluitend verkoopt in een volledig elektrische variant.

Het fundament: PPE-platform

De Macan Electric komt voort uit de nauwe samenwerking die Porsche is enkele jaren geleden is aangegaan met Audi, voor de ontwikkeling van het nieuwe volledig elektrische PPE-platform. Kenmerken van dit platform zijn het 800V-boordnet en de snellaadfunctie met een maximum oplaadvermogen van 270 kW (DC). Ook de Audi A6 e-tron, Q6 e-tron en de nieuwe elektrische Porsche Cayenne staan op dit PPE-platform. De Macan Electric wordt in een enkele accuvariant (met NMC 811-cellen) verkocht, met een bruto capaciteit van 100 kW (netto: 95 kWh). Wat dat betreft onderscheidt Porsche zich duidelijk van Audi, want de Q6 e-tron wordt ook aangeboden met een 83kWh-accu (netto: 75,8 kWh). Hier voelen we de Macan Electric aan de tand in de minst krachtige motorvariant, met 340 pk op de achterwielen. Deze heeft volgens Porsche een gemiddeld rijbereik tot 641 km (WLTP). Het gaat te ver om te zeggen dat Porsche en Audi met dit PPE-platform een grote voorsprong op de concurrentie hebben gepakt, maar van een technologische achterstand is beslist geen sprake.

Overboost

Met 340 pk is de Porsche Macan Electric beslist geen stakker. Wanneer je gebruikmaakt van launch control, gaat het vermogen in overboostfunctie kortstondig naar 360 pk. De tussen de achterwielen geplaatste elektromotor (een synchroonmotor met permanente magneet) levert een maximum koppel van 563 Nm (met geactiveerde launch control). Power waarmee je thuis kunt komen, en snel ook! De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt niet meer dan 5,7 seconden in beslag. Daarmee laat je menig klassieke luchtgekoelde 911 verbouwereerd achter je … De topsnelheid van de Macan Electric is afgeregeld op 220 km/h. Maar Porsche zou Porsche niet zijn als er van de Macan Electric geen krachtigere versies waren. Tevens voorzien van een elektromotor tussen de voorwielen – en dus met voorwielaandrijving – varieert het systeemvermogen van 408 pk (Macan 4) tot maar liefst 639 pk voor de Macan Turbo. Waarin uiteraard helemaal geen door uitlaatgassen aangedreven turbine zit, want van uitlaatgassen heeft de elektrische Macan nog nooit en te nimmer gehoord.

Niets is te gek!

Je kunt zelf bepalen hoe de motorische krachten opgebouwd worden: van bedeesd en gedoseerd tot zeer ad rem en vol venijn. Daarvoor hoef je alleen maar de knop voor de Drive Modes op het stuur te verdraaien. Vanuit Normal heb je keuze uit Sport en (in combinatie met het optionele Sport Chrono Package) Sport Plus. In de achterwielaangedreven Macan Electric is zelfs aan een Offroad-programma gedacht. Afhankelijk van het gekozen onderstel, al dan niet met adaptieve schokdempers en/of luchtvering, kunnen nog tal van andere instellingen individueel gekozen worden, zodat je de rijbeleving geheel op je persoonlijke voorkeuren kunt afstemmen. Maar dat geldt eigenlijk zo’n beetje voor alles dat op en aan de auto zit. Porsche heeft een hele lange optielijst, en biedt aanvullende personalisatiemogelijkheden via de Exclusive Manufaktur en Sonderwunsch-programma’s, alsmede de Tequipment-accessoirelijn. Niets is te gek!

Als je een 911 kunt temmen …

Rijden met de Porsche Macan Electric is … zoals je van een Porsche kunt verwachten. De verschillen met de Audi Q6 e-tron zijn enorm. Hoewel de Macan voor 2.195 kilo op kenteken staat, krijg je algauw het idee dat je onderweg bent met een auto van het formaat en gewicht van de Renault 5 E-Tech Electric. Dat kan van de Audi Q6 e-tron niet worden gezegd, voor je gevoel is die auto een stuk groter (en zwaarder). Maar goed, Porsche is van oorsprong immers een heus sportwagenmerk, dat er immers ook in geslaagd om een oplossing te vinden voor alle vervelende eigenschappen van de 911, met zijn loodzware boxermotor achter de achteras. En als je de 911 kunt temmen, dan moet dat natuurlijk ook lukken wel met de Macan Electric. Hoe dan ook: de auto stuurt met een fantastisch contactgevoel, niet overdreven direct maar altijd met genoeg scherpte en vertrouwen. Ook het onderstel is van een andere klasse dan dat van de Q6 e-tron. Ondervind je in die auto een continue opeenvolging van carrosseriebewegingen, in de Macan heb je het idee dat het in- en uitveren van de wielen veel beter onder controle is. Een set-up waarin Porsche beslist geslaagd is.

Typisch Porsche

‘Geslaagd’ is ook het gevoel dat je bekruipt wanneer je de prachtige materialen en afwerking laat inwerken op je zintuigen. Zoals gezegd: Porsche biedt je omvangrijke keuzemogelijkheden, wat dat betreft. Zo is het dashboard in onze testauto geheel bekleed met leer, en is er naast het centrale display voor de bediening ook voor de bijrijder een scherm voor het nodige vertier. Het instrumentarium is met zijn licht gebogen display en heldere weergave ook weer typisch voor een Porsche. Wat dat betreft heeft het merk samen met Audi er goed aan gedaan om het design van beide auto’s geheel in eigen beheer te doen, en geen zichtbare onderdelen met elkaar uit te wisselen. Zoiets zouden Porsche-klanten waarschijnlijk nooit accepteren. Terecht niet!

Inschikkelijkheid

Vergeleken met de Audi Q6 e-tron, is de wielbasis (afstand tussen voor- en achteras) van de Porsche Macan Electric identiek. De ruimtelijkheid van het interieur zou dus ook gelijk moeten zijn. Nu is de Audi geen ruimtewonder, en ook in de Porsche Macan Electric wordt voor een comfortabele reis met meer dan twee (langere) inzittenden enige inschikkelijkheid verlangd van de bestuurder en copiloot. De bagageruimte is met een inhoud van 540 tot 1.348 liter voldoende ruim voor de dagelijkse beslommeringen. Wanneer je meer ruimte wenst, kan er aan de trekhaak van de Macan Electric een geremde aanhangwagen met een maximaal gewicht van 2.000 kilo worden gehangen. Netjes!

Verrassend praktijkverbruik

Een 175 kilometer lange rit over een gevarieerde route – met druk stadsverkeer, provinciale wegen en de snelweg bij 100 en 130 km/u – geeft een indicatie van het te verwachten praktijkverbruik en de reële actieradius. Voor de Macan Electric in basistrim geeft Porsche zelfs 18,3 kWh/100 km (WLTP) op, bij een maximale actieradius van 641 kilometer. Ondanks zijn gewicht, formaat en sportieve genen, presteert de Macan Electric in onze handen zelfs beter dan het officiële WLTP-verbruik. Wanneer we na 175 kilometer weer thuis voor de deur staan, geeft de boordcomputer een verbruik weer van 17,6 kWh/100 km.

Snelle afdaling

Volgens de gegevens van EV-Database.org ligt onder gunstige weersomstandigheden een reële actieradius van 565 kilometer binnen bereik. In de winter blijft daar zo’n 420 kilometer van over. Wanneer je onderweg de snellader opzoekt, zou je volgens Porsche in 10 minuten weer voor 261 kilometer aan stroom hebben ‘getankt’. Fastned heeft de laadcurve van de Macan Electric vastgelegd. De grafiek laat zien dat het maximum vermogen van 270 kW van korte duur is. Zodra de accu zich voor zo’n 25 procent state-of-charge heeft gevoed, zet de lijn de afdaling in. Bij 50 procent SoC laadt de accu nog met 155 kW op, bij 80 procent state-of-charge bedraagt het laadvermogen 100 kW.

Conclusie rijtest Porsche Macan

De Macan Electric is een auto waaraan ook verstokte Porsche-adepten heel snel kunnen wennen. In niets doet de auto afbreuk aan zijn afkomst, het Duitse merk duldt op technologisch gebied geen compromissen. Het PPE-platform kan zich meten met de beste systemen op de markt – waarbij we ‘maar ook niet meer dan dat’ moeten toevoegen. De Macan Electric rijdt zoals je van een Porsche mag verwachten, en ook de bouwkwaliteit en afwerking staan op hoog niveau. Een paar leuke extra’s drijft de prijs van de auto echter wel flink op. De vanafprijs van 86.000 euro is slechts het startpunt van alle verleidelijke mogelijkheden die Porsche voor de configuratie van de Macan Electric te bieden heeft.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Porsche Macan

Electric
Vermogen:
360 pk
Topsnelheid:
220 km/h
0 - 100 km/u:
5.7 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 16.8 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 22.6 kWh

Actieradius

95 kWh.:
Zomer   565 km
Winter   420 km
Igor Stuifzand

Igor Stuifzand

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie