Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Nio EL6: innovatief, ruim en anders dan anders

Review Nio EL6: innovatief, ruim en anders dan anders

Auteur Maarten van der Westen

In eerste oogopslag lijkt de Nio EL6 een normale elektrische crossover. Hij oogt als de zoveelste Chinese auto die op een Tesla wil lijken. Stap je echter in en ga je ermee rijden, dan blijkt dit maar een halve waarheid. Nio kijkt met de EL6 ver vooruit, zowel letterlijk als figuurlijk.

Glad, is de eerste indruk van de Nio EL6. Het is een flinke crossover zonder al te veel opvallende kenmerken aan de buitenkant. Er is geen grille. De koplampen zitten weggewerkt in wat luchtgeleiders lijken. Alleen de dagrijverlichting aan het begin van de motorkap geven de EL6 iets van een gezicht. De zijkant is ook helemaal glad, met glas dat precies in lijn licht met de raamstijlen. Aan de achterkant domineert een enkel doorlopende lichtband.

Prijs vanaf
€ 67.900,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
140 kW
180 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
579 liter
Rijbereik
406 - 529 km
Netto
73.5 kWh
90 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 1200 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Stijlvol en in verhouding
Innovatief accuwisselsysteem
Rijke standaarduitrusting interieur
Prijzig met accu inbegrepen
Weinig keuze in uitvoering
Sensoren verstoren daklijn

Sinds oktober 2022 betreedt NIO ook het SUV-segment, met de EL7. De NIO EL6 is de ‘kleine’ broer van de NIO EL7. Uiterlijk zijn ze zichtbaar familie, en het verschil in afmetingen is verwaarloosbaar: de EL6 is met zijn 4,85 meter 6,2 cm korter dan zijn broer. Dat ‘klein’ kunnen we dus rustig tussen aanhalingstekens zetten. Inderdaad, naast een Hongqi E-HS9 lijkt de EL6 wellicht kleiner, maar daar heeft ook een VW T4 last van. De EL6 is zelfs langer dan een Mercedes EQB

Vernieuwend en futuristisch

Ook in het interieur valt vooral op wat er niet is. Knoppen zonder symbolen of tekst. Twee schermen op een verder ogenschijnlijk leeg dashboard. Zonder zichtbare ventilatie of geluidsboxen. In de middenconsole een schakelaar voor de versnellingen en drie knoppen, naast een plaats voor telefoon en bekers. Zeker in lichte kleuren oogt het vernieuwend en futuristisch.

Zelf doen

Dit gebrek aan opvallende kenmerken maakt de Nio EL6 echter niet saai. Er valt veel te vertellen over deze auto. De auto’s van Nio lopen op veel gebieden voor op de concurrentie. Neem de verwisselbare accu: je kunt hem gewoon opladen bij een laadpaal of je rijdt naar een wisselstation waar je geheel automatisch een nieuwe accu onder je auto geschroefd krijgt. Of Nomi, het schattige robotje dat op of in je dashboard leeft. Een gezellige reisgenoot, waar je onbedoeld meer aan vraagt dan je van tevoren bedacht. Een gebrek aan knoppen leidt er blijkbaar toe dat je ze niet wil gebruiken.

Sowieso wil de Nio EL6 veel zelf doen. Talloze camera’s en de lidar op het dak maken jou als bestuurder eigenlijk overbodig. Op het schermpje laat de auto jou zien wat hij ziet, en dat is veel. Dankzij de hoge positie kijkt de Nio EL6 ver voor zich uit. Hij identificeert auto’s, fietsers en voetgangers die jij niet eens hebt gezien. De toekomst volgens Nio is duidelijk autonoom. Het interieur is dan ook vooral bedoeld om te verblijven, met fijne stoelen die bijna helemaal plat kunnen. Ook achterin is een zee aan ruimte.

Verwachtingen

Eigenlijk is dat jammer, want het rijden in de Nio EL6 is een prettige aangelegenheid. De wegligging is erg goed, geholpen door de perfecte gewichtsverdeling van de auto. Onder je rechtervoet heb je een overdaad aan vermogen, maar onbeschaafd wordt de EL6 nooit. Gewillig laat hij zich door elke bocht sturen, al kijkt de computer altijd mee. Ga je te hard de bocht door, dan merk je hoe groot deze auto van ruim 2.300 kilo eigenlijk is.

Ondanks alles kan de Nio EL6 je soms toch teleurstellen. De richtingaanwijzer werkt net anders dan anders. Natuurlijk, dit went, maar waarom moet het anders? Al die camera’s op de auto scheppen ook verwachtingen. Het valt dan tegen dat de Nio EL6 verkeersborden verkeerd leest, schokkerig tussen de lijntjes wil blijven of te laat afremt met de adaptive cruise control. Soms begroet Nomi je van harte als je instapt, maar soms heeft ze niks door. Op zulke momenten weet je: de toekomst is nog niet helemaal hier.

Conclusie

Boven alles wil de Nio EL6 zich over je ontfermen. In het interieur is alles erop gericht om je te laten relaxen en niet te overprikkelen. Het weggedrag is uitstekend, zodat je ook niet zo meekrijgt wat er op de weg gebeurt. Talloze camera’s en LiDAR op het dak houden de omgeving constant in te gaten, klaar om je uit je bubbel te trekken als het moet. Helaas bewijst de Nio EL6 ook dat technologie niet heilig is. Niet alles werkt feilloos of is even handig. Dit betekent dat je uiteindelijk zelf toch echt zelf moet rijden. De Nio EL6 toont een toekomst binnen handbereik, maar nog niet helemaal hier.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

NIO EL6

Standard Range
Vermogen:
489 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
4.5 seconden
Long Range
Vermogen:
489 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
4.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.7 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.7 kWh

Actieradius

73.5 kWh.:
Zomer   415 km
Winter   310 km
90 kWh.:
Zomer   495 km
Winter   370 km
Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie