Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Nio EL7: baden in luxe

Auteur Pepijn van Eck

Foto’s Tristan de Jager

Nio heeft inmiddels een breed gamma aan modellen en een luxe SUV mag dan niet ontbreken. Met de Nio EL7 waan je jezelf een VIP, maar schrik niet van het enorme vermogen van dit zwaargewicht. Het zou de ultieme mix moeten zijn tussen comfort en sportiviteit, maar daar zit nou juist de crux.

Nio bouwt al tien jaar uitsluitend elektrische auto’s. Met de EL7 gaan ze concurreren met SUV’s van gerenommeerde merken zoals BMW en Mercedes. Nio onderscheidt zich door zich als een lifestijlmerk neer te zetten. Je kunt langsgaan in een van de Nio Houses, showrooms ingericht als huiskamers waar je koffie kunt drinken en werken, terwijl je geniet van de nieuwste modellen. Wat Nio verder uniek maakt zijn de accuwisselstations, waar je binnen enkele minuten je accu volautomatisch kunt laten wisselen. Laadstress is dus niet meer nodig als je in de buurt van een accuwisselstation bent.

Nio ondervangt de alom gebruikelijke 'range anxiety' met battery as a service (BaaS). BaaS biedt Nio-gebruikers de mogelijkheid om de accu binnen 5 minuten te wisselen bij een Nio power swap station. Door de groei van het power swap station-netwerk wordt elektrisch zakelijk rijden efficiënter. Wereldwijd zijn er reeds 1100 power swap stations actief.

Bij Nio heb je de keuze uit twee accutypen, wat bijzonder is. Je kunt kiezen tussen een accu met een capaciteit van 75 kWh en een met 100 kWh. De auto blijft hetzelfde, alleen de accucapaciteit verschilt.

Nomi 

Nomi is je persoonlijke assistent. Je kunt het robotje op het dashboard vragen wat het weer wordt of bijvoorbeeld de interieurverlichting van kleur laten veranderen. Zo kun je zelf de focus op de weg houden. De rijsystemen werken prettig: de auto blijft binnen de lijnen en filerijden is geen probleem dankzij de adaptieve cruise control. Tijdens het inparkeren heb je camera’s aan alle kanten, inclusief een 360 graden camera en camera’s in je dodehoek om stoepranden te vermijden.

Compleet

In theorie zou het verbruik rond de 23 kWh per 100 kilometer moeten liggen. In de praktijk is dat ook makkelijk haalbaar tijdens gemiddelde ritten en met de comfort rijmodus ingeschakeld. Kies je voor eco, dan kan het nog zuiniger. In sportmodus zal je wat vaker moeten bijladen of een accuwisselstation bezoeken.

Een inklapbare, elektrische trekhaak is optioneel op de Nio EL7. Je kunt dan maximaal 2000 kg trekken, wat veel is voor een elektrische auto. Hiervoor zijn ook speciale trailerinstellingen beschikbaar. De luchtvering onder de koets kun je naar wens verhogen of verlagen, afhankelijk van het wegdek. Er is zelfs een speciale uitlaad mogelijkheid waarbij de achterkant naar beneden zakt, waardoor de inlaadhoogte wordt verlaagd.

De exclusiviteit zit bij de EL7 niet alleen in de complete uitrusting. De deurgrepen komen half naar buiten voor het openen van de deur en softclose zorgt ervoor dat een zachte duw voldoende is. Aan de voorkant van het dak zitten radar- en camerasystemen voor de rijhulpsystemen en in de toekomst het (semi)autonoom rijden. Boven de wielkasten zit nog een mooi geïntegreerde LED-strip. De functie is niet duidelijk, maar het ziet er mooi uit.

Voordelen

Als je van luxe houdt en je als een koning op de weg wil voelen, dan is de EL7 iets voor jou. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, zowel op de stoel zelf als via het touchscreen. De bijrijdersstoel is zelfs uitgerust met een been- en voetsteun. In combinatie met de massagestoelen, stoelverwarming en -koeling kun je als passagier uitgerust aankomen op je bestemming. Geurflesjes achter het dashboard zorgen voor een subtiele geur in de auto. Ook achterin heb je zeeën van ruimte en kun je de achterbank elektrisch bedienen. Met het schermpje bij de achterbank kun je de airco instellen, de stoelen verstellen, stoelverwarming achter aanzetten en de muziek bedienen. Meerijden met de Nio EL7 is dus helemaal geen straf.

De afwerking van het interieur is van hoge kwaliteit. Er zijn mooie, zachte materialen gebruikt die een warm gevoel uitstralen. Ondanks het simplistische interieur voelt het hierdoor niet afstandelijk zoals bij veel nieuwe elektrische auto’s.

Het vermogen van de EL7 is letterlijk misselijkmakend. In de Sport+ stand zul je passagiers hun maag voelen omdraaien bij onverwacht vol gas geven. Het is een hele belevenis om binnen vier seconden op honderd kilometer per uur te zitten. Gelukkig kun je ook andere standen selecteren, waardoor je wat comfortabeler en zuiniger gaat rijden.

Nadelen

De Nio EL7 biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto, wat een gemiste kans is. De standaard navigatie lijkt veel op Google Maps, dus wat betreft navigatie zit het wel goed.

Het extreme vermogen van 650 pk is behoorlijk veel voor een elektrische auto. De EL7 is een zwaargewicht (rijklaar ruim 2400 kilogram) en moet op een stevig onderstel staan. Voor comfort is gekozen voor luchtvering, maar de combinatie met het grote vermogen pakt niet gelukkig uit. De auto helt ver naar achteren tijdens hard optrekken en het onderstel is niet gemaakt voor de sportievere rijstanden. De overige rijstanden passen beter bij het luchtgeveerde onderstel.

Er zitten veel opties op het bedieningsscherm, soms zoveel dat het lastig zoeken is naar de juiste instelling. Het tabblad indelen kan onlogisch aanvoelen, maar dat is een kwestie van wennen. Gelukkig kun je Nomi vragen om instellingen te wijzigen als je de juiste commando’s kent. Helaas spreekt Nomi nog geen Nederlands en moet je het voorlopig in het Engels vragen.

De bediening van de ramen voelt andersom aan, maar dat is een kwestie van wennen. Het zou prettiger zijn als de dodehoek zichtbaar was op het kleine scherm voor het stuur in plaats van het bedieningsscherm.

Conclusie

De Nio EL7 is echt een luxepaard. De standaarduitrusting is van een enorm hoog niveau. Het interieur is van hoge kwaliteit met goede afwerking en mooie materialen. De stoelen zijn te verstellen in alle richtingen, met massagefunctie en meer. Je wordt aangezien als VIP in deze auto en zo voel je jezelf ook. Achterin is de EL7 ook erg ruim, zelfs voor lange volwassenen. Het extreme vermogen is een belevenis, maar de combinatie met de luchtvering klopt niet helemaal. De wegligging en feedback van het onderstel zijn niet zoals je wenst met zoveel vermogen in dit zwaargewicht. Het is een overcomplete auto met veel functies. Helaas ontbreekt Apple Carplay en Android Auto, maar desondanks is dit een serieuze concurrent voor de gevestigde orde, vooral met het voordeel van de accuwisselstations.

Prijs

  • € 88.900 - € 97.900

Afmetingen en Gewicht

  • Lengte: 4912 mm
  • Breedte: 1987 mm
  • Breedte met spiegels: 2271 mm
  • Hoogte: 1720 mm
  • Wielbasis: 2960 mm
  • Bagageruimte: 570 L
  • Trekgewicht geremd: 2000 kg

Prestaties

  • Acceleratie 0 - 100 km/u: 3,9 sec
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Totaal vermogen: 480 kW (653 pk)
  • Totaal koppel: 850 Nm
  • Aandrijving: AWD (vierwielaandrijving)
Pepijn van Eck

Pepijn van Eck

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie