Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Kia Niro EV: je krijg meer van minder

Review Kia Niro EV: je krijg meer van minder

Auteur Joeri van Dam

Er zijn meerdere elektrische auto’s die de EV-markt open gebroken hebben. De één met meer bombarie en media-aandacht dan de andere. De Kia e-Niro heeft eigenlijk nooit de aandacht gekregen die het verdiende. Met de komst van de nieuwe elektrische Niro moest dat anders. Het begint met een nieuwe naam. Niro EV in plaats van e-Niro. Een naam die het alleen al qua Google vindbaarheid beter zal doen.

Prijs vanaf
v.a. € 38.995,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
80 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
20 liter
475 liter
Rijbereik
463 - 463 km
Netto
64.8 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Ruimte en comfort
Slim en gebruiksvriendelijk interieur
Vehicle to Device (V2D/V2L)
Minder trekkracht dan voorganger
Geen standaard warmtepomp
Niet onderscheidend

De Niro deelt zijn onderstel al jaren met zijn hybride en Plug-In Hybride broeders. Hoewel de Kia EV6 laat zien dat er meer mogelijk is op een dedicated EV platform, is de Niro groot genoeg om als gezinsauto te dienen. Hij heeft ruim 475 liter bagageruimte. Overigens heeft de Niro hybrid 451 liter en de PHEV slechts 348. Zie daar gelijk een reden om voor de EV te kiezen. Weet dat de Niro EV ook nog eens 20 liter aan frunk ruimte heeft.

Zowel voor- als achterin, genoeg hoofdruimte voor een volwassen man/vrouw van 1,85. Het dashboard is een moderne afwisseling qua knoppen. Dit houdt in: dat dezelfde knoppen een verschillende functie kunnen hebben. Je kunt ervoor kiezen om ze te gebruiken als media-knoppen voor o.a. de radio, óf voor klimaatregelingsknoppen.

Het uiterlijk van deze nieuwe Niro is niet revolutionair, maar het predicaat saai kun je het niet meer geven. De laadaansluiting zit weer in de neus, een plek waar weinig mis mee is. Het betekent wel dat je vooruit dient in te parkeren. Nadeel van een neusaansluiting is dat bij een kop-staart ongeluk de schade aanzienlijker is.

De nieuwe NIRO EV heeft 100 Nm minder trekkracht dan de e-Niro. Hiermee laat Kia zien dat ze geluisterd hebben naar de klanten die nu in een e-Niro rijden. Bij de e-Niro had je te vaak dat de voorwielen spinnen vanwege teveel vermogen/trekkracht. Dit probleem is opgelost door de Niro EV minder trekkracht te geven. De 204 pk zorgt wel voor gemakkelijk inhaalvermogen, maar door het gemis aan trekkracht heb je niet dat ‘instant power’ gevoel. Voor je gevoel heb je minder pk’s dan op papier en kan een inhaalactie net iets langer duren dan gedacht.

Standaard is Vehicle to Device (V2L) aanwezig wat zorgt dat je apparaten en zelfs andere EV’s kunt opladen. Waar iedereen het over V2L heeft (naast Vehicle to Grid), heeft Kia het over V2D (Vehicle to Device) om aan te geven dat je apparaten ermee op kunt laden.

Voordelen

Zijn functionaliteit is gebleven. Genoeg ruimte, goede zit ook op de achterbank, aangevuld met een

Verbeterd, lees minder saai, uiterlijk. Een opgeruimder en moderner ogend interieur, wat gewoon van goede kwaliteit is. De in onze uitvoering grijze dashboarddelen zouden wel zwarter mogen zijn. Dat oogt beter.

Nadelen

Zijn 100 Nm lagere trekkracht dan zijn voorganger mag dan voor minder wielspin zorgen, het levert ook minder het gevoel van snelheid op. De kracht waarmee een voorganger even snel ingehaald kan worden is bij deze Kia nu minder aanwezig.

Een warmtepomp is niet standaard en dat verwacht je niet van een EV merk met ervaring. Een warmtepomp zorgt namelijk voor comfort en extra actieradius. 

Conclusie rijtest Kia Niro EV

De Kia Niro EV is een auto die nergens in excelleert, maar ook nergens steken laat vallen. Hij scoort op de onderdelen rij-eigenschappen, afwerking en prestaties, zowel in acceleratie als laadsnelheid voldoendes. Daarnaast scoort hij op de onderdelen; ruimte en veiligheid ruime voldoendes. Daarom is de conclusie onder de streep dat hij veel waar voor je geld biedt en een grote generieke doelgroep zal aanspreken. De specifieke doelgroep die op één van bovengenoemde onderdelen wil excelleren, die zal de Niro EV niet geschikt achten, te algemeen en te mainstream vinden. Die mainstream gedacht kan zo maar weer voor een verkooptopper zorgen. Dé no-nonsense elektrische auto voor jan en alleman.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Kia Niro EV

Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
167 km/h
0 - 100 km/u:
7.8 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 14.6 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 19.9 kWh

Actieradius

64.8 kWh.:
Zomer   445 km
Winter   325 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie