
Review Kia Niro EV: je krijg meer van minder
Er zijn meerdere elektrische auto’s die de EV-markt open gebroken hebben. De één met meer bombarie en media-aandacht dan de andere. De Kia e-Niro heeft eigenlijk nooit de aandacht gekregen die het verdiende. Met de komst van de nieuwe elektrische Niro moest dat anders. Het begint met een nieuwe naam. Niro EV in plaats van e-Niro. Een naam die het alleen al qua Google vindbaarheid beter zal doen.
3 fase
475 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
De Niro deelt zijn onderstel al jaren met zijn hybride en Plug-In Hybride broeders. Hoewel de Kia EV6 laat zien dat er meer mogelijk is op een dedicated EV platform, is de Niro groot genoeg om als gezinsauto te dienen. Hij heeft ruim 475 liter bagageruimte. Overigens heeft de Niro hybrid 451 liter en de PHEV slechts 348. Zie daar gelijk een reden om voor de EV te kiezen. Weet dat de Niro EV ook nog eens 20 liter aan frunk ruimte heeft.
Zowel voor- als achterin, genoeg hoofdruimte voor een volwassen man/vrouw van 1,85. Het dashboard is een moderne afwisseling qua knoppen. Dit houdt in: dat dezelfde knoppen een verschillende functie kunnen hebben. Je kunt ervoor kiezen om ze te gebruiken als media-knoppen voor o.a. de radio, óf voor klimaatregelingsknoppen.
Het uiterlijk van deze nieuwe Niro is niet revolutionair, maar het predicaat saai kun je het niet meer geven. De laadaansluiting zit weer in de neus, een plek waar weinig mis mee is. Het betekent wel dat je vooruit dient in te parkeren. Nadeel van een neusaansluiting is dat bij een kop-staart ongeluk de schade aanzienlijker is.
De nieuwe NIRO EV heeft 100 Nm minder trekkracht dan de e-Niro. Hiermee laat Kia zien dat ze geluisterd hebben naar de klanten die nu in een e-Niro rijden. Bij de e-Niro had je te vaak dat de voorwielen spinnen vanwege teveel vermogen/trekkracht. Dit probleem is opgelost door de Niro EV minder trekkracht te geven. De 204 pk zorgt wel voor gemakkelijk inhaalvermogen, maar door het gemis aan trekkracht heb je niet dat ‘instant power’ gevoel. Voor je gevoel heb je minder pk’s dan op papier en kan een inhaalactie net iets langer duren dan gedacht.
Standaard is Vehicle to Device (V2L) aanwezig wat zorgt dat je apparaten en zelfs andere EV’s kunt opladen. Waar iedereen het over V2L heeft (naast Vehicle to Grid), heeft Kia het over V2D (Vehicle to Device) om aan te geven dat je apparaten ermee op kunt laden.
Voordelen
Zijn functionaliteit is gebleven. Genoeg ruimte, goede zit ook op de achterbank, aangevuld met een
Verbeterd, lees minder saai, uiterlijk. Een opgeruimder en moderner ogend interieur, wat gewoon van goede kwaliteit is. De in onze uitvoering grijze dashboarddelen zouden wel zwarter mogen zijn. Dat oogt beter.
Nadelen
Zijn 100 Nm lagere trekkracht dan zijn voorganger mag dan voor minder wielspin zorgen, het levert ook minder het gevoel van snelheid op. De kracht waarmee een voorganger even snel ingehaald kan worden is bij deze Kia nu minder aanwezig.
Een warmtepomp is niet standaard en dat verwacht je niet van een EV merk met ervaring. Een warmtepomp zorgt namelijk voor comfort en extra actieradius.
Conclusie rijtest Kia Niro EV
De Kia Niro EV is een auto die nergens in excelleert, maar ook nergens steken laat vallen. Hij scoort op de onderdelen rij-eigenschappen, afwerking en prestaties, zowel in acceleratie als laadsnelheid voldoendes. Daarnaast scoort hij op de onderdelen; ruimte en veiligheid ruime voldoendes. Daarom is de conclusie onder de streep dat hij veel waar voor je geld biedt en een grote generieke doelgroep zal aanspreken. De specifieke doelgroep die op één van bovengenoemde onderdelen wil excelleren, die zal de Niro EV niet geschikt achten, te algemeen en te mainstream vinden. Die mainstream gedacht kan zo maar weer voor een verkooptopper zorgen. Dé no-nonsense elektrische auto voor jan en alleman.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford