Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review BMW iX: op 1 kilo na, volledig recyclebaar

Review BMW iX: op 1 kilo na, volledig recyclebaar

Auteur Joeri van Dam

Met de iX laat BMW zien welke mogelijkheden het merk te bieden heeft. Het resultaat is een EV die rijbeleving en duurzaamheid prima weet te combineren. Op het gebied van duurzaam gaan ze overigens heel ver. Los van het feit dat de fabrieken op groene stroom draaien en ze veel elektrische auto’s introduceren, is de iX op 1 kilo na volledig recyclebaar. De ‘instapper’ is de xDrive40 en deze haalt in de praktijk tussen de 300 en 400 kilometer. Een stap hoger is de xDrive50 en die heeft dan weer een loeigrote accu van 105 kWh en haalt op warme dagen maar liefst 575 kilometer. Voor ruim 140.000 euro kun je nog een tree hoger naar de 619 pk sterke iX M60. Als het om rijbereik gaat kun je dan beter wel weer kiezen voor de xDrive50. De M60 haalt ongeveer 50 kilometer minder op een volle accu.

Prijs vanaf
€ 84.998,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
148 kW
195 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
500 liter
Rijbereik
425 - 630 km
Netto
71 kWh
105.2 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 2500 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Zeer stil en comfortabel
Hoogwaardig en duurzaam interieur
Groot rijbereik
Ingewikkeld infotainmentsysteem
Stoelen bieden weinig steun
Zwaar in snelle bochten

Zachte stoelen, hoogwaardige materialen

Dat het er chique en duurzaam aan toegaat in het interieur, valt gelijk op bij het instappen. Het valt op dat er vooral zachte en hoogwaardige materialen zijn gebruikt. De deur gaat dicht met een zachte plof, en vanwege de stijlloze ramen gaat het raam automatisch een stukje omhoog na het sluiten. De stoelen zitten zacht. Toch bieden ze niet zoveel zijdelingse steun en doen ze ons terugverlangen naar de zogenoemde Comfortstoelen die ook in de 5-serie en 7-serie te vinden zijn. Het nieuwe infotainmentsysteem bedienen was tijdens de eerste test enorm wennen, maar we raken al langzaam gewend aan het best ingewikkelde systeem van BMW. Fysieke knoppen ontbreken veelal, en heel veel functies zijn diep in het systeem verstopt. Maar zodra je eraan gewend bent en weet waar bepaalde functionaliteiten te vinden zijn, dan kan het vrij snel gaan.

Rijden en laden

Standaard is het bij BMW tegenwoordig zo dat de 40-varianten met een vermogen van 150 kW kunnen snelladen, en de 50-versies en daarboven kunnen 200 kW aan. In de praktijk hangt het snelladen in de eerste vijftig procent zo ongeveer rond de 170 kW. Met de grafiek op deze pagina heb je precies inzichtelijk hoelang het duurt voordat je accu is volgeladen, en met hoeveel snelheid het laadproces zich nog voltrekt als de accu al bijna vol is. Eenmaal opgeladen valt onderweg op dat alles in rust en stilte geschiedt. Deels komt dat door de ultieme isolatie, daarnaast ook door de dubbele glazen die de raampartijen kenmerken. Optrekken kan desgewenst enorm snel, maar dat zul je in de praktijk nauwelijks uitproberen, omdat de auto vooral uitnodigt tot een rustig en bedaard rijgedrag. Daarbij helpt het comfort enorm, oneffenheden op de weg die je voelt in het interieur zijn verleden tijd. Bovendien heerst er dankzij de elektromotor absolute stilte aan boord. In 4,6 seconden zit je op honderd, de topsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur.

Verder met verduurzaming

Duurzaam doordat BMW een stap verder gaat met de recyclebaarheid. Let vooral eens op de vorm van de achterbank als je een kijkje in de showroom neemt. Typerend aan de EV is het gewicht. Ondanks dat je over genoeg vermogen beschikt merk je wel dat de auto ruim 2500 kg weegt. Snelle bochten gaan gepaard met veel gepiep van de banden.

De iX weet zijn predicaat van vlaggenschip zeker waar te maken. Comfortabel, ruim en snel, dat zijn de kernwoorden die centraal staan in deze auto. Wel is het zo dat het infotainmentsysteem vrij ingewikkeld in elkaar steekt en veel gewenning vraagt. Gemiddeld kwamen wij in onze test op 22,4 kWh per 100 kilometer. De stoelen zitten goed, maar niet zo formidabel als we van het Duitse merk gewend waren.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BMW iX

xDrive 40
Vermogen:
326 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
6.1 seconden
xDrive 50
Vermogen:
523 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
4.6 seconden
M60
Vermogen:
619 pk
Topsnelheid:
250 km/h
0 - 100 km/u:
3.8 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.5 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.3 kWh

Actieradius

71 kWh.:
Zomer   405 km
Winter   305 km
105.2 kWh.:
Zomer   575 km
Winter   430 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie