Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review BMW i7: waar ministers op wachten

Review BMW i7: waar ministers op wachten

Auteur Joeri van Dam

BMW is eigenwijs, ze maken modellen sec voor een elektrische aandrijflijn. Zie daar de 2013 BMW i3. Daarnaast maken ze modellen die geschikt zijn voor verschillende aandrijflijnen, zoals de BMW X3 die met een benzine, diesel, Plug-In hybride én als volledig elektrisch model geleverd wordt. De 7 Serie van hetzelfde laken een pak. De volledig elektrische variant is de i7, die we getest hebben.

Prijs vanaf
€ 145.453,-
AC-Laden
22 kW
3 fase
DC-Laden
200 kW
200 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
500 liter
Rijbereik
560 - 625 km
Netto
101.7 kWh
101.7 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Comfort en luxe topniveau
Bioscoopscherm achterin
Verfijnd rijgedrag
Geen neerklapbare achterbank
Relatief kleine bagageruimte
Niet baanbrekend als EV

Qua uiterlijk zijn er weinig verschillen tussen de EV en zijn brandstofbroeders. Meest opvallende aspect is de blauwe accenten. Nu we het toch over ‘opvallen’ hebben, wat vindt u van de grille? Deze bevertanden waren onderwerp van gesprek bij zijn introductie, maar zoals te doen gebruikelijk bij nieuwe BMW’s wennen we er toch wel aan. Nou ja, we hebben het niet meer zo vaak over. Deze is niet zo zeer voor Europa ontworpen, maar voor Amerika en China. Daar verkoopt BMW onderhand veel meer 7 Series dan bij ons op het vasteland. Daarom wordt nu enkel nog de verlengde versie geleverd met 5,39 meter aan lengte. Daardoor is de nadruk komen te liggen op de achterpassagiers, zou je denken.

Uiteraard ontbreekt het je achterin aan niets. Een 31 inch groot 8K curved scherm zakt op verzoek vanuit de ‘hemel’-bekleding naar beneden en geautomatiseerde blinderingsschermen rondom houden het zonlicht tegen. Dit alles is middels één druk op de knop op de geïntegreerde smartphone-achtige display te bedienen.

Meesturende achterwielen

Voorin kom je er niet bekaaid vanaf. Het curved instrumentarium kennen we van de BMW iX en dit ziet er niet alleen fraai uit, de bediening is ook erg fraai. Achterin kun je lekker liggen, terwijl het voorin ouderwets vertrouwd goed sturen is. De achterwielen kunnen 3,5 graden meedraaien om de draaicirkel nog enigszins acceptabel te houden.

Zijn ruimte én luxe zijn van absoluut topniveau, waarbij de bioscoopervaring achterin de kers op de taart is. Het rijgedrag is zoals je dat verwacht van een grote luxe auto van BMW. Bijna ouderwets Amerikaans comfort, uiteraard zonder het deinen. De grote wielbasis, afstand tussen voor- en achteras, zorgt daarvoor.

Zijn grote accucapaciteit zorgt voor een nette actieradius, al merk je wel dat de nadruk niet daarop gelegd is. Comfort schrijf je met de K van Kilogram. Door het vele comfort is de i7 zwaar, minimaal 2.600 kg. Dit zit een onbelemmerde actieradius van in de praktijk altijd meer dan 500 kilometer in de weg.

Tja, groot. Dat is hij zeker.

Daardoor komt hij op de snelweg het beste tot zijn recht. In de stad is het alle zeilen bijzetten om je netjes door het verkeer te loodsen. Daarnaast is hij ook zwaar, wat soms zelfs voor BMW-ingenieurs lastig is om te verhullen in zijn rijgedrag. De draaicirkel is, dankzij de meesturende achterwielen, netjes ten opzichte van zijn lengte maar nog steeds aan de grote kant.

Minder praktisch is hij ook vanwege de achterbank die niet neer kan. Iets met elektrisch verstelbare plekken voor de achterpassagiers… De bagageruimte is 500 liter groot, maar in vergelijking met zijn directe concurrent de Mercedes-Benz EQS die 620 liter heeft, is hij dat niet.

Qua EV-eigenschappen is hij on par, ruim 100 kWh en 195 kW snelladen, maar grensverleggend is het niet. Net als zijn actieradius. De 22 kW laadmogelijkheid bij publiek laden is bovengemiddeld en dat verwacht je ook als je binnen dit segment shopt.

Conclusie

BMW brengt met de i7 een gewillige auto op de markt die zeker goed zal verkopen, maar dan wel meer met Amerikaanse en Chinese kentekenplaten, dan met een blauwe EU op de plaat. Meer dan ooit is hij gericht op de achterpassagiers. Dat zorgt voor een natuurlijk selectie qua kopersdoelgroep. De kabinetsvoertuigen van onze ministers en staatssecretarissen voldoen daar uitstekend aan, waardoor het niet gek is dat we steeds meer i7’s op het binnenhof zien.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BMW i7

xDrive60
Vermogen:
544 pk
Topsnelheid:
240 km/h
0 - 100 km/u:
4.7 seconden
M70 xDrive
Vermogen:
659 pk
Topsnelheid:
250 km/h
0 - 100 km/u:
3.7 seconden
eDrive50
Vermogen:
455 pk
Topsnelheid:
205 km/h
0 - 100 km/u:
5.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.5 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.7 kWh

Actieradius

101.7 kWh.:
Zomer   580 km
Winter   430 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie