Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volkswagen ID. Cross concept

Volkswagen ID. Cross concept

Auteur Jasper Engel

Volkswagen heeft vandaag het doek getrokken van de ID. CROSS Concept, een compacte SUV die in 2026 als productiemodel verschijnt. Nieuwsgierigen hoeven niet lang te wachten: morgen opent de IAA in München de deuren voor de pers en staat Volkswagens compacte SUV daar al op de stand.

Flink wat binnenruimte

Met 4,16 meter lengte is de Cross iets korter dan de Volvo EX30 en de Ford Puma Gen-E. Door de slimme indeling is er opvallend veel ruimte. De bagageruimte bedraagt met 450 liter, aangevuld met een kleine extra ruimte van 25 liter onder de voorklep. Dat is dus ruim 100 liter meer aan spullen die je mee kunt nemen ten opzichte van de Volvo.

Techniek en rijbereik

De auto staat op de vernieuwde MEB+-basis. De elektromotor levert 155 kW (211 pk) en drijft in tegenstelling tot de ID.3 de voorwielen aan. Het rijbereik ligt rond de 420 kilometer. Met een trekgewicht van 1.200 kilo en een kogeldruk van 75 kilo kan de auto ook een middelgrote caravan meenemen. 

Deel van bredere strategie

Deze compacte SUV is onderdeel van een reeks compacte elektrische modellen die vanaf 2026 op de markt komen. Ook de elektrische Polo ofwel de ID.2all.

Technische gegevens:

  • Platform: MEB+, voorwielaandrijving
  • Vermogen: 155 kW / 211 pk
  • Actieradius (WLTP): tot 420 km
  • Topsnelheid: 175 km/u
  • Lengte: 4.161 mm
  • Breedte: 1.839 mm
  • Hoogte: 1.588 mm
  • Wielbasis: 2.601 mm
  • Bagageruimte: 450 liter + 25 liter voorklep
  • Kogeldruk: 75 kg
  • Trekgewicht: 1.200 kg (geremd, 8% helling)


Hoe bereikbaar de ID. Cross wordt, hangt af van de prijzen die Volkswagen later bekendmaakt. De productieversie staat gepland voor de zomer van 2026, maar op de IAA in München kunnen bezoekers nu alvast kennismaken met het studiemodel.

Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie