Vernieuwde BMW i4: elektrische Gran Coupé blijft relatief scherp geprijsd
De elektrische BMW i4 krijt, zoals we eerder schreven, een subtiele facelift. Ook heeft de Beierse autofabrikant het aanbod in deze reeks uitgebreid met een nieuwe xDrive40 aandrijfvariant. De vernieuwde Gran Coupé is nu verkrijgbaar in vier varianten, waarbij de prijzen nu bekend zijn gemaakt. Deze zijn gelukkig amper verhoogd. Ze beginnen bij een aantrekkelijke €59.728, waarmee BMW een behoorlijk scherpe prijs neerzet voor een elektrische Gran Coupé met premium uitstraling en sportieve rijeigenschappen. Hij is bijvoorbeeld maar € 3.008 dan de Volkswagen ID.7 Pro.
BMW i4 eDrive40 nu met meer kilometers
De BMW i4 eDrive40, misschien wel het populairste model in de i4-reeks, heeft een flinke boost gekregen in zijn actieradius. Dankzij technische verbeteringen aan de aandrijflijn, software-optimalisatie én een grotere 80,7 kWh accu (netto) komt de eDrive40 nu tot bijna 600 kilometer ver op een volle accu (WLTP). Dat is een verbetering van enige tientallen kilometers ten opzichte van het vorige model.
xDrive40 - voordeligere variant met vierwielaandrijving
Nieuw in het aanbod is de BMW i4 xDrive40. Deze variant biedt, zoals de naam al doet vermoeden, vierwielaandrijving zodat je daarvoor niet langer het M-topmodel uit de reeks hoeft te kiezen. Met een vermogen van 295 kW (401 pk) en een actieradius tot 590 kilometer (WLTP) combineert de xDrive40 sportiviteit met prestaties en praktische bruikbaarheid.
Frisse look en hightech snufjes
Je kunt de vernieuwde BMW i4 herkennen aan de subtiel aangepaste voor- en achterzijde. Zo zijn de bumpers, koplampen en achterlichten iets scherper getekend. Het interieur is ook opgefrist, met een nieuw stuurwiel en de indrukwekkende BMW Curved Display met iDrive 8.5. Dit gebogen scherm, een echte eyecatcher, biedt een intuïtieve bediening van alle functies, van navigatie en entertainment tot klimaatregeling en rij-instellingen.
Scherpe prijzen voor premium elektrisch rijden
De BMW i4 eDrive35, het instapmodel met een actieradius tot 483 kilometer (WLTP), is zoals gezegd verkrijgbaar vanaf €59.728. De eDrive40 met zijn verbeterde actieradius start bij €65.899. De sportieve en krachtige M50 is nog steeds de duurste van het stel, met een vanafprijs van €81.189. Daarmee positioneert BMW de i4 als een premium elektrische auto met een scherpe prijs-kwaliteitverhouding.
Versie | Vermogen | Aandrijving | Accu (netto) | Actieradius | Vanafprijs* |
BMW i4 eDrive35 | 286 pk / 400 Nm | RWD | 66 kWh | 483 km | €59.728 |
BMW i4 eDrive40 | 340 pk / 430 Nm | RWD | 80,7 kWh | 590 km | €63.358 |
BWM i4 xDrive40 | 401 pk / 600 Nm | 4WD | 80,7 kWh | 548 km | €65.899 |
BMW i5 M50 | 544 pk / 795 Nm | 4WD | 80,7 kWh | 520 km | €77.999 |
BMW blijft vol inzetten op elektrificatie
Met de introductie van de vernieuwde i4 laat BMW nogmaals zien dat het serieus inzet op elektrische mobiliteit. De verbeterde actieradius van de eDrive40 en de aantrekkelijke prijzen maken de i4 een interessante keuze voor een breed publiek. Bovendien is de i4 slechts één van de vele elektrische modellen die BMW in de pijplijn heeft zitten.
Waar het merk met de markante i3 vroeger een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden was, heeft het nu inmiddels een indrukwekkende range aan elektrische modellen. En met succes, want de BMW is qua elektrische modellen zo’n beetje de meest verkochte ‘premium’ autofabrikant van Europa. En de ambities van BMW gaan nog verder, het merk wil dat tegen 2030 de helft van zijn wereldwijde verkoop uit volledig elektrische modellen bestaat.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford