Verkoop Polestar 4 gaat van start

Auteur Bas van der Weerd
31 januari 2024

Met de start van de verkoop van de Polestar 4 gaat het elektrische zustermerk van Volvo hopelijk een iets zonniger toekomst tegemoet. De afgelopen tijd bereikten ons over Polestar vooral berichten over tegenvallende resultaten, bezuinigingen en ontslagen. Hoewel het eerste volledig elektrische model van dit merk, de Polestar 2, aanvankelijk een behoorlijk succes was, heeft Polestar jammer genoeg nooit verkoopvolumes weten te realiseren die ook maar in de buurt van die van Tesla kwamen. En dat terwijl de Polestar 2 in het begin toch echt als een van de “Tesla killers” werd beschouwd. Ook de Polestar 3, een sportief ogende maar vrij kostbare elektrische SUV coupé, gaat wellicht niet het succes brengen waarop men hoopt. Maar deze is nog niet in productie dus misschien spreken we voor onze beurt. Als het goed is gaat de Polestar 3 nog dit kwartaal in productie. 

Op korte termijn beschikbaar

Wat betreft de Polestar 4, die is al sinds eind vorig jaar in productie. In China, waar dit volledig elektrische model gebouwd wordt, zijn de eerste exemplaren zelfs al aan de klanten geleverd. We mogen verwachten dat de eerste leveringen aan Europese klanten daarom ook op vrij korte termijn plaats zullen vinden. Misschien nog wel dit kwartaal. En daarmee komt er een uiterst fraaie elektrische auto op de weg, waar we ons hoofd absoluut voor om zullen draaien. Al was het alleen maar omdat de Polestar 4 geen achterruit heeft.

Polestar 4 heeft geen achterruit

Geen achterruit

De Polestar 4 is een volstrekt unieke verschijning met zijn ontbreken van een achterruit. Deze SUV coupé, met een lengte van 4.840 mm, een breedte van 2.139 mm breed en een hoogte van 1.534 mm, is gebouwd op het SEA-platform van Geely. Dankzij dit veelzijdige, schaalbare ‘elektrische’ platform en een riante van wielbasis van 2,999 mm moet het interieur de inzittenden een grote hoeveelheid ruimte bieden.

Het interieur van de Polestar 4 kenmerkt zich net als het exterieur door een strak en modern ontwerp. De nadruk ligt duidelijk op duurzaamheid en comfort. Hoogwaardige materialen en een minimalistische stijl creëren een luxe en rustgevende omgeving. De afwezigheid van een traditionele achterruit zorgt, gecombineerd met het elektrochromatische panoramische glazen dak, voor een unieke ruimtelijke ervaring, met name voor de passagiers. Centraal staat het grote 15,4-inch infotainmentscherm, dat zorgt voor intuïtieve bediening en connectiviteit.

Het geavanceerde 15,4-inch infotainmentsysteem van de Polestar 4 werkt op basis van Android Automotive OS. Dit systeem, in combinatie met een flink scala aan veiligheidsvoorzieningen zoals 12 camera's en een bestuurdersmonitoringssysteem, maakt de Polestar 4 tot een van de meest geavanceerde en veilige auto's in zijn klasse. Uiteraard biedt dit systeem ook een beeldscherm als vervanging van de ontbrekende binnenspiegel, die door het achterwege blijven van de achterruit geen enkel nut zou hebben.

Een of twee motoren

De auto komt in twee krachtige uitvoeringen: de Single Motor met 200 kW/272 pk en de Dual Motor met 400 kW/544 pk. Vooral de Dual Motor variant, die in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, belooft een dynamische rijervaring. Beide modellen zijn voorzien van een 100 kWh accupakket. De Single Motor variant biedt een indrukwekkend bereik van 610 kilometer terwijl de Dual Motor altijd nog 580 kilometer op een volle accu af kan leggen. Het DC-snelladen kan met een snelheid van maximaal 200 kW. Dat zou erop kunnen duiden dat men gebruik maakt van een systeemspanning van 800 volt maar volgens onze informatie is het toch ‘gewoon’ 400 volt. AC-laden gaat trouwens met 11 kW, en tegen meerprijs met 22 kW.

Prijzen Polestar 4 in Nederland

Met een startprijs van €64.800 voor de Single Motor en €72.800 voor de Dual Motor, kunnen we de Polestar 4 als een redelijk betaalbare optie in het premium segment beschouwen. Het beschikbare Performance Pack, voor een extra €4.500, voegt sportieve elementen toe zoals 22-inch wielen en Brembo-remmen, is alleen te bestellen in combinatie met de Dual Motor-variant.

In dit steeds competitievere segment neemt de Polestar 4 het op tegen gevestigde namen zoals de Tesla Model Y, Porsche Taycan en BMW i4, maar ook tegen concurrenten zoals de Zeekr 001 en Volkswagen ID.7. Elk van deze modellen biedt uiteraard zijn unieke voordelen, maar de Polestar 4 onderscheidt zich hierin toch wel duidelijk door zijn eigen uiterlijk en stijl. Qua prestaties en technologie kan hij prima meekomen, maar of dat genoeg is om een daadwerkelijk succes te worden, is toch weer afwachten. Voorlopig heeft Tesla met de Model Y het meest gunstige momentum weten te pakken en dat verandert niet zomaar.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie